جنگ در دو جبهه داخلی و خارجی/ ضربه کاری نیروهای کُرد در دو عملیات مجزا به ارتش عراق

سال 1360 از طرفی سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی و از طرفی اوج آتش‌افروزی‌های منافقین بود. طی این دوران رزمندگان باید همزمان در دو جبهه داخلی با منافقین و جبهه خارجی با رژیم بعث می‌جنگیدند.
کد خبر: ۴۲۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۹ - 19November 2020

جنگ در دو جبهه داخلی و خارجیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

میان آتش خودی و آتش دشمن

«امروز باز هم جنگنده های ارتش عراق شهر آبادان را بمباران کردند. به دنبال بمباران هرروز شهر آبادان، آیت الله جمی، امام جمعه آبادان، که همچنان در این شهر سکونت دارد، در تماسی با حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، نماینده امام در شورای عالی دفاع، به این وضع اعتراض کرد.

براساس گزارش نوبه‌ای عملیاتی شماره‌های 489 و 490 ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز (28 آبان 1360) 2 فروند هواپیمای دشمن با سقف پرواز بالا در ساعت 16:00 در آسمان آبادان ظاهر شدند و پشت بیمارستان این شهر را بمباران کردند که خسارات جانی و مالی در بر نداشت. در این روز، آیت الله جمی، امام جمعه آبادان، در گفت وگوی تلفنی با آقای هاشمی رفسنجانی به این امر اعتراض کرد.

 به گزارش منابع اطلاعاتی ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، ارتش عراق قصد دارد با راه اندازی یگان‌های جیش‌الشعبی (ارتش خلقی)، ضمن تقویت نیروهای خود، برای فرار نیروهای رسمی خود از ارتش راه حلی اتخاذ کند.

به گزارش رکن2 (اطلاعات) ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، ارتش عراق درحال آموزش تعداد فراوانی از غیرنظامیان در پادگانی در نزدیکی شهر بعقوبه است. ارتش عراق قصد دارد این نیروها را که حدود 2 لشکر تخمین زده می شوند و نام جیش الشعبی به آنها داده شده است، پس از پایان دوره آموزشی به جبهه ها اعزام کند.

این منبع همچنین درباره تمایل برخی از نظامیان عراقی برای فرار از خدمت در ارتش این کشور اعلام کرد: تعداد زیادی از نیروهای ارتش عراق اعم از افسر و درجه‌ دار و سرباز به خصوص افراد کرد که در خدمت ارتش هستند، از خدمت متواری شده و در روستاهای مرزی ایران و عراق در منطقه سردشت و بانه سکونت گزیده اند، اما از ترس حزب دمکرات نمی توانند وارد خاک ایران شوند، زیرا هر فرد وابسته به حزب دمکرات که نیروهای فراری عراق را دستگیر کرده، تحویل دهد، درمقابل، اسلحه و مهمات و پول دریافت می کند.

در همین خصوص، امروز 6 تن از مردم عراق (2 نظامی و 4 کارمند دولت) ازطریق مرز سردشت وارد ایران شدند و با معرفی خود به مأموران، درخواست پناهندگی کردند.

به دنبال افزایش تحرکات نیروهای مخالف حزب بعث و دولت عراق، امروز نیروهای کرد مسلمان عراقی در دو عملیات مجزا خسارت‌هایی به ارتش عراق وارد کردند.

به گزارش رکن2 لشکر28 سنندج، دو گروه از نیروهای کرد مسلمان عراقی در منطقه سیروان و زمقی به یک پایگاه ارتش عراق و اردوگاه تأسیسات حمله کردند و خسارت های زیادی به ساختمان و تأسیسات آن وارد آوردند.

امروز در تحرکات افراد وابسته به گروه های مسلح غیرقانونی در محورهای مریوان، قروه و سنندج، 6 نفر از نیروهای خودی شهید و 5 نفر گروگان گرفته شدند. از سوی دیگر، نیروهای خودی در یک عملیات غافلگیرکننده درحوالی شهر دیواندره 3 روستا را پاک‌سازی کردند و تلفات و خساراتی به افراد ضدانقلاب وارد آوردند.

همچنین در این روز، عناصر حزب دمکرات شاخه مریوان به یک پاسگاه ژاندارمری در محور مریوان - سنندج حمله کرده، 6 نفر از افراد آن پاسگاه را به شهادت رساندند. در روستای قاملو در 3 کیلومتری غرب قروه نیز افراد وابسته به گروه های مسلح غیرقانونی 2 تن از مأموران ژاندارمری و 3 نفر از اهالی این روستا را گروگان گرفتند.

در شهر سنندج نیز عناصر مسلح غیرقانونی 3 بمب در ساعت های 13، 19 و 21 به دفتر تبلیغات پیش مرگان کرد مسلمان در خیابان مولوی، یک لبنیاتی و یک خواربارفروشی در 2 نقطه خیابان شهدا پرتاب کردند که تلفات جانی در بر نداشت، اما در هر 3 انفجار شیشه های اماکن، مغازه ها و منازل تا شعاع یک صد متری شکسته شد.

از سوی دیگر، نیروهای سپاه، گروهان ژاندارمری دیواندره و پیشمرگان کُرد مسلمان دیواندره در یک عملیات مشترک و غافلگیرکننده موفق شدند 3 پایگاه مهم حزب دمکرات را در روستاهای قلعه گاه، تبریزخاتون و برده‌رش در 16 تا 18 کیلومتری غرب دیواندره به تصرف خود درآورند.

در این عملیات که حدود 24 ساعت طول کشید، 10 نفر از افراد حزب دمکرات کشته، 7 تن زخمی و 2 تن نیز دستگیر شدند. از افراد خودی نیز یک تن از افراد پیشمرگان کرد مسلمان به شهادت رسید و 4 تن از نیروهای سپاه زخمی شدند. در این عملیات 3 دستگاه خودرو حزب دمکرات منهدم شد و 2 خودرو شامل یک دستگاه جیپ و یک دستگاه آمبولانس بهداری که نیروهای حزب دمکرات ربوده بودند و همچنین مقداری ادوات نظامی به دست نیروهای خودی افتاد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار