مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین:

کتاب «کاروان 50 کیلومتری» روایتگر نحوه تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ است

«روح‌الله شریفی» گفت: کتاب «کاروان 50 کیلومتری» روایتی خواندنی از نحوه‌ تشکیل ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۲۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 19November 2020

«روح‌الله شریفی» مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در قزوین، اظهار اشت: بی‌شک یکی از دلایل پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی حضور همه‌جانبه‌ مردم در دفاع از میهن اسلامی‌مان بود. از همان روزهای آغاز جنگ، جوانان غیرتمند کشور راهی مناطق نبرد شدند و با حضور هوشمندانه خود ماشین جنگی عراق را متوقف کردند.

وی افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی علاوه بر حضور نظامی پیر و جوان در جبهه‌های نبرد، حمایت مالی و پشتیبانی لجستیک و تأمین نیازهای جنگ هم چشمگیر بود. تشکیل ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ و سازمان‌دهی کمک‌ها و تدوین و اجرای قوانینی که مایحتاج جبهه را تأمین می‌کرد گامی بزرگ در پیروزی کشور در جنگ بود.

این مسئول ادامه داد: کتاب «کاروان 50 کیلومتری» حاصل گفت‌وگوی حمیدرضا ملازینل با 5 تن از چهره‌های مهم پشتیبانی جبهه  و جنگ کشور و استان قزوین است. کتاب روایتی خواندنی از نحوه‌ی تشکیل ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ به ما می‌دهد. در گفتگوی اول حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمانی مسئول بسیج مستضعفین کشور و ستاد پشتیبانی جنگ کل کشور به معرفی تاریخچه و اهداف این ستاد می‌پردازد و خاطراتی از پشتیبانی قزوین در دوران جنگ عنوان می‌کند.

وی عنوان کرد: قزوین یکی از نام‌آورترین شهرهای کشور در حمایت و پشتیبانی مالی و تأمین اقلام و اجناس موردنیاز جنگ بود. حمایت معنوی و همه‌جانبه آیت‌الله باریک‌بین امام‌جمعه قزوین و دیگر علما، نقش مهم بازار و کارخانه‌های، هدایای تعیین‌کننده‌ی روستاها به ماشین‌های ستاد پشتیبانی  همه و همه تصویرهایی ناب از تاریخ هشت‌ساله جنگ قزوین هستند.

شریفی افزود: در کتاب «کاروان 50 کیلومتری» حجت‌الاسلام حسین آقاعلیخانی، مرحوم ناصر همافر، محمود فرهنگ دوست و نجف علی طاهرخانی نیز هرکدام به روایت ابعاد دیگری از کمک‌های مردمی به رزمندگان دفاع مقدس ارائه می‌کنند.

این مسئول ابراز داشت: بخش مهمی از این کتاب حاصل گفت‌وگو با محمود فرهنگ دوست است. او در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه قزوین توانست در یک نوبت، یک هزار و 500 کامیون کمک‌های مردمی را به جبهه روانه کند. این کاروان که تا آبیک می‌رسید 50 کیلومتر طول داشت و در روز قدس سال 1365 به جبهه‌ها ارسال شد.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان خاطرنشان کرد: کتاب «کاروان 50 کیلومتری» را انتشارات صریر در 102 صفحه با قیمت 20 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان به کتاب «کاروان 50 کیلومتری» می‌توانند جهت تهیه این کتاب به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار