رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به دفاع‌پرس خبرداد؛

اعلام برگزیدگان «هجدهمین جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس»/ جوایز به‌زودی پرداخت می‌شود

سرهنگ عباس بایرامی با اعلام اسامی نویسندگان و ناشران برگزیده در «هجدهمین دوره جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس» گفت: جوایز برگزیدگان این رویداد مهم فرهنگی طی روزهای آتی پرداخت خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸ - 24November 2020

سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری «هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» اظهار داشت: 26 آبان همزمان با هفته کتاب، هجدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برگزار شد.

وی لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ستاد ملی کرونا را علت محدود برگزار شدن این رویداد مهم فرهنگی دانست و گفت: شکل عمل ما در برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره به‌صورت مجازی بود و سعی کردیم به‌صورت ارتباط مستقیم با ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور، این رویداد را به‌صورت ملی به اطلاع اهالی فرهنگ و هنر برسانیم.

کرونا علت تاخیر در آیین اختتامیه «هجدهمین جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس»

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تاکید کرد: رویدادهای فرهنگی هرقدر به‌شکل حضوری و باشکوه برگزار شوند، اثرگذاری و تاثیرات مثبت بیشتری را به‌ همراه خواهد داشت اما شرایط به نحوه‌ای پیش رفت که ما مجبور به برگزار محدود اختتامیه این رویداد بودیم تا برگزیدگان بهترین کتاب دفاع مقدس معرفی شوند و کار ادامه پیدا کند چراکه ما بخاطر همین محدودیت‌ها تاخیر زیادی در برگزاری این مراسم داشتیم.

بایرامی افزود: کتاب‌های مورد داور این دوره از جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس مربوط به آثار منتشر شده سال‌های 1395 و 1396 بودند که می‌بایست در پایان سال 1397 معرفی می‌شدند؛ این مراسم به دلایل مختلف در سال معین شده انجام نشد و در ادامه بیماری کرونا موجب تاخیر مجدد آن شد، لذا تاخیر زیادی در روند برگزاری آن صورت گرفت که امیدواریم در آینده چنین تاخیری در معرفی آثار و برنامه‌های این رویداد نداشته باشیم.

وی با اعلام این خبر که جوایز گروه‌های مختلف برگزیده هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس طی هفته جاری پرداخت خواهند شد، عنوان کرد: جنون مجنون، مهر نجون، تاکسی سرویسی برای فاو، برسد به دست خانم ف، ماموستا، کتاب سرباز کوچک امام، فغان نیزارها، از آبادان به حلبچه، جاده‌های بهشتی، آدم شویی، انگشتر فیروزه، محمد مسیح کردستان، ابو علی کجاست، سراب آزادی، تشدید تلاش‌ها برای فتح فاو، ما علیه ما، ادبیات داستانی جنگ در ایران، مجموعه نمایش‌نامه‌های ایثار و عکاسان جنگ 19 عنوان کتاب بخش‌های مختلف برگزیده این رویداد بودند که از نویسندگان و پدیدآورندگان آن‌ها تجلیل شد.


رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: دلاوران، خرمشهر شهر درخت‌ها ابدی، جون خادم‌المهدی، سری کتاب‌های وصیت‌نامه شهدا، سری کتاب‌های فرهنگی اعلام شهدا و مجاهدین در بوسنی تروریست یا رزمنده نیز از جمله آثاری بودند که از ناشر، تصویرگر و مترجم آن‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین در بخش ناشران سوره مهر، ستارگان درخشان، قدر ولایت، پراکنده، موسسه مطالعات اندیشه ورزان، به نشر-کتاب‌های پروانه برترین‌های هر بخش بودند که تقدیر شدند و در بخش‌های دیگر محمدحسین کریمی‌پور، خانواده مرحوم کاوه بهمن، خلیلی مدیر موسسه شهید کاظمی و میثم رشیدی مهرآبادی مورد تجلیل قرار گرفتند.

جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به جریان مقاومت نگاه ویژه خواهد کرد
این مدیر فرهنگی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را متولی اصلی حوزه ادبیات دفاع مقدس معرفی کرد و ادامه داد: در جریان فعالیت‌های ادبی حتماً یکی از برنامه‌های ما ایجاد انگیزه در مخاطبین و ناشران و نویسندگان خواهد بود. در این دوره جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس 303 ناشر مشارکت داشتند درحالی که براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 500 ناشر با حوزه فعالیت دفاع مقدس وجود دارد که تلاش خواهیم کرد تمام این ناشران را در این رویداد مشارکت دهیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به رویکرد محتوایی این سازمان اشاره کرد و عنوان کرد: ما در آینده علاوه بر موضوع دفاع مقدس به سمت موضوعات مقاومت خواهیم رفت چراکه آثار ادبی این حوزه می‌توانند اثرگذار باشند؛ با توجه به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی این رویکرد اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

رویکرد به حوزه ادبیات کودک و نوجوان جدی است

بایرامی درخصوص تولیدات ادبی ویژه مخاطبین کودک و نوجوان نیز گفت: رویکرد ما به حوزه ادبیات کودک و نوجوان یک رویکرد جدی است و از همه نویسندگان علاقه‌‎مند تقاضا داریم با سوژه‌های خوب، ما را در جهت تولیدات ادبی برای کودکان و نوجوانان یاری کنند.

وی توجه به خاطره‌نگاری جنگ را از اولویت‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس معرفی کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی برلزوم انتشار خاطرات جنگ تاکید دارند، این رویکرد در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار