ویژگی‌های جدیدترین ناوشکن ایرانی

ناوشکن «دنا» با برخورداری از ظرفیت دریانوردی اقیانوسی و بهره‌مندی از سیستم‌های پیشرفته، جدیدترین ناوشکن تمام‌ایرانی است که در آینده نزدیک به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خوهد شد.
کد خبر: ۴۲۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴ - 24November 2020

ویژگی‌های جدیدترین ناوشکن ایرانیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح روز گذشته (دوشنبه) از رونمایی و الحاق ناوشکن «دنا» به نیروی دریایی ارتش در آینده نزدیک خبر داد.

بر این اساس و با توجه به در پیش بودن هفتم آذر «روز نیروی دریایی» محتمل است که این ناوشکن تمام‌ایرانی در همین ایام، رونمایی و به ناوگان نداجا الحاق شود.

نخستین بار، امیر دریادار «خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در تیرماه ۱۳۹۷ خبر ساخت این شناور مدرن بومی را اعلام و عنوان کرده بود که ناوشکن دنا بزودی رونمایی می‌شود.

البته تاکنون از سوی مسؤولان ذی‌ربط، دلیل تأخیر در رونمایی دنا عنوان نشده است، اما می‌توان حدس زد که ایجاد تغییراتی در تجهیزات و سیستم‌های این شناور و همچنین ارتقای سامانه‌های نصب شده بر ناوشکن دنا دلیل این امر بوده باشد.

دنا جدیدترین شناور ساخته شده از کلاس «موج» است که به همت متخصصان توانمند کشورمان در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده است.

امیر دریادار «رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، از توانایی سامانه دفاع نقطه‌ای ناوشکن دنا در انهدام موشک‌های ضد کشتی خبر داده بود.

ناوشکن کاملاً بومی دنا بخشی از آرایه دفاعی ارزشمند جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت دریانوردی اقیانوسی محسوب می‌شود که از قابلیت حمل موشک‌های سطح به سطح، موشک‌های سطح به هوا و دفاع نقطه‌ای علیه موشک‌های ضد کشتی برخوردار است.

همچنین این ناوشکن از سامانه مدیریت نبرد و سامانه‌های جنگال (جنگ الکترونیک) بهره می‌برد و قابلیت حمل بالگرد را نیز دارد.

دنا به لحاظ سامانه‌ای و تجهیزات نسبت به نمونه‌های قبلی کلاس موج از سیستم‌های به‌روزتری برخوردار است و قابلیت‌های آن در سهولت کاربری، سرعت در بکارگیری، دقت در هدف‌یابی و قدرت تخریب نسبت به نمونه‌های قبلی افزایش یافته است.

ارتقای توان در سرعت و رانش و کاهش سطح مقطع راداری دنا نیز از جمله وجوه تمایز این ناوشکن نسبت به پلتفرم‌های قبلی کلاس موج به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 200

پربیننده ها
آخرین اخبار