معاون فنی سابق نیروی دریایی ارتش در گفت‎وگو با دفاع پرس:

ناوشکن «دنا» یک اقیانوس‌پیمای تمام عیار است/ ارتش و سپاه دو برادر تحت ولایت پدرانه رهبر معظم انقلاب هستند

امیر دریادار دوم عباس زمینی گفت: ناوشکن «دنا» دارای رادار آرایۀ فازی سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح، سطح به هوا، سامانۀ اژدرافکن سطح به‌زیر سطح، سامانه‌های مخابراتی امن یک‌پارچه، سامانۀ جنگ الکترونیک (جنگال) پیشرفته و سامانۀ دفاع نقطه‌ای است.
کد خبر: ۴۲۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱ - 29November 2020

امیر دریادار دوم «عباس زمینی» معاون فنی سابق نیروی دریایی ارتش در گفت‎وگو با خبرنگار دفاع‎پرس در مشهد با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «نیروی دریایی درآغاز جنگ کاری کرد که برای دشمنان ما و برای ناظران بین‌المللی بهت‌آور بود»، اظهارداشت: هفتم آذر 1399، چهلمین سالروز عملیات پیروزمند و غرورآفرین «مروارید» است. عملیاتی که بعد از گذشت 67 روز از شروع جنگ تحمیلی توسط نیروی دریایی ارتش و با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس انجام شد و ضمن انهدام کامل دو سکوی نفتی «البکر» و «الامیه» عراق، نیروی دریایی رژیم بعث را هم به کلی از صحنۀ نبرد خارج کرد.

وی افزود: شهدای گرانقدر عملیات مروارید که از ملوانان و پرسنل ناوچه پیکان بودند، نقش بسیار ممتازی در کسب این فتح عظیم داشتند و بنده قائل به این هستم که چون عملیات مروارید اساساً سرنوشت جنگ را عوض کرد، شهدای فداکار و مخلص این عملیات باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرند.

معاون فنی سابق نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی درباره رونمایی اخیر نداجا از ناوشکن تمام ایرانی دنا خاطرنشان کرد: در راستای اجرای تدابیر نورانی و حکیمانۀ فرماندهی معظم کل قوا در سال 1376 که فرموده بودند: «شناوری بسازید که توانایی حمل بالگرد و پرتاب موشک را داشته باشد»، کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فرهیختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و شرکت‌های بخش خصوصی پیمانکار با همکاری تنگاتنگ، همیاری صمیمانه و هم‌افزایی قابل توجه، ساخت شناور موردنظر را در دستور کار قرار دادند.

«دنا»، یک پادگان نظامی شناور بر روی آب

دریادار زمینی با تأکید بر اینکه این ناوشکن ازجمله ناوشکن‌های ایرانی است که توانایی حمل بالگرد را دارد، تصریح کرد: ناوشکن‌های «بالگردبر» دارای دکل و عرشه پرواز (FLIGHT DECK) بوده که این عرشه خود دارای زیرسامانه‌های حمل و نگهداری بالگرد (موسوم به آشیانه بالگرد)، اتاق کنترل عملیات برخاست و نشست بالگرد در روز و در شب، سامانۀ ارتباطی مخابراتی و رادیویی ناوشکن با بالگرد، سامانۀ سوخت‌رسانی از ناوشکن به بالگرد، سامانۀ الکتریک و تغذیۀ برق بالگرد از طریق ناوشکن و تجهیزات ایمنی مرتبط با ناوشکن و بالگرد می‌باشد.

وی ناوشکن دنا را به یک پادگان نظامی شناور بر روی آب تشبیه کرد و افزود: این ناوشکن همچون یک پادگان نظامی واقعی، علاوه بر تجهیزات فنی و عملیاتی اشاره شده تمامی نیازمندی‌های معمول و زیرساخت‌های حیات و زندگی روزمره برای کارکنان نظامی حاضر در خود را هم دارا می‌باشد. ضمن اینکه این شناور با امکاناتی که در آن پیش‌بینی و تعبیه شده، علاوه بر حفظ استحکام و پایداری خود در برابر امواج خروشان اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد با عمق بیش از 12000 متر، ارتفاع موج 12 متر و شرایط بحرانی طوفان‌های دریایی با سرعت وزش‌باد 120 کیلومتر بر ساعت، توان تهاجمی و رزمی در این شرایط را هم دارد که این موضوع ازاقتضائات ضروری هر اقیانوس پیمایی در رده ناوشکن دنا است.

یک اقیانوس‌پیمای تمام عیار

این فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: شناورهای موصوف تحت عنوان ناوشکن‌های «کلاس موج» به تدریج طراحی و تولید شده و هم‌اکنون در نیروی دریایی راهبردی ارتش مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. اولین ناوشکن در این کلاس که از سال 1376 تاکنون تولید شده و در چرخۀ عملیاتی می‌باشند، «جماران» بود و پس از آن، دومین ناوشکن «دماوند» و سومین ناوشکن «سهند» نام گرفت و اکنون چهارمین ناوشکن مورد بحث در کلاس موج «ناوشکن دنا» است که در آیندۀ نزدیک به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق خواهد شد.

زمینی ضمن برشمردن چندویژگی فنی این ناوشکن گفت: ناوشکن دنا دارای ویژگی‌های ممتازی نسبت به ناوشکن‌های قبلی کلاس موج است. این ناوشکن همگام با ارتقای دانش علمی و فناوری روز دنیا و افزایش تجارب کارکنان فنی‌مهندسی و عملیاتی نیروی دریایی ارتش و متخصصان وزارت دفاع ارتقا یافته و با برخورداری از ظرفیت دریانوردی اقیانوسی و بهره‌مندی از سیستم‌ها و سامانه‌های پیشرفته، جدیدترین ناوشکن تمام‌ایرانی است و بنده می‌توانم بگویم که این ناوشکن به معنای واقعی کلمه، یک ناوشکن تمام‌عیار اقیانوس‌پیما است.

وی ادامه داد: این ناوشکن به وزن 1500 تن، 95 متر طول، 11 متر عرض و حدود 30 گره دریایی سرعت داشته و دارای رادار آرایۀ فازی سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح، سطح به هوا، سامانۀ اژدرافکن سطح به‌زیر سطح، سامانه‌های مخابراتی امن یک‌پارچه، سامانۀ جنگ الکترونیک (جنگال) پیشرفته و سامانۀ دفاع نقطه‌ای است؛ ضمن اینکه توانایی حمل بالگرد، ظرفیت مصونیت‌بخشی به شناور در ابعاد زیر سطح‌، سطح دریا و هوا را دارد.

معاون فنی سابق نیروی دریایی ارتش در تشریح پیشرفت های نداجا از سال 1359 تاکنون خاطرنشان کرد: افزایش توانمندی‌های نداجا در دومحور «نیروی انسانی» و «تجهیزات» قابل بررسی است. در بخش نیروی انسانی می‌توان چنین مشاهده کرد که اگرچه در گذشته و قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، کارکنان و کادر نیروی دریایی عمدتاً در کشورهایی نظیر آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و آلمان دوره‌های آموزشی مختلف را سپری می‌کردند اما به فضل خدا شاهد هستیم که امروزه تأمین نیروی انسانی مورد نیاز از طریق آموزش‌های عمومی و تخصصی تماماً در داخل کشور صورت گرفته و در واقع آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف بومی‌سازی شده است.

این مقام ارشد نداجا افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهۀ 60 با تأسیس دانشگاه افسری علوم و فنون دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر، فرماندهی مرکز آموزش تخصص‌های دریایی حضرت باقرالعلوم (ع) رشت، فرماندهی مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی حضرت قمر بنی هاشم (ع) منجیل و فرماندهی مرکز آموزش زیردریایی بندرعباس، کارکنان جدیدالورود به نداجا دوره‌های عمومی و تخصصی خود را با بهره‌گیری از اساتید و مربیان فرهیخته و مجرب می‌گذرانند. ضمن اینکه دوره‌های عالی کارشناسی ارشد علوم دفاعی در دانشکدۀ فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) و دوره‌‌های علوم استراتژیک هم در دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) صورت می‌پذیرد.

زمینی با پرداختن به چگونگی بومی‌سازی روند تولید جنگ افزارهای دریایی در داخل کشور، گفت: پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تمامی تجهیزات، ملزومات، سامانه‌‌ها و قطعات عمده و غیرعمده دفاعی موردنیاز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعم از ناو، ناوچه، ناوشکن، هواناو (هاورکرافت)، زیردریایی، بالگرد، موشک و اژدر از خارج از کشور سفارش و خریداری می‌شد و خبری از طراحی، تولید و ساخت این‌گونه تجهیزات در داخل کشور و در نیرو نبود اما در حال حاضر اکثر نیازمندی‌های تجهیزاتی و اقلام دفاعی به دست پرتوان کارکنان متخصص نیروی دریایی ارتش، متخصصان و دانشمندان وزارت دفاع، فرهیختگان دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، شرکت‌های بخش خصوصی پیمانکار بخش امنیت و دفاع، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان خوش‌فکر میهن اسلامی‌مان طراحی، تولید و به‌کار گرفته می‌شوند.

وی ضمن برشمردن چند نمونه از پیشرفت‌های نداجا در محور تجهیزات دفاعی تأکید کرد: طراحی، ساخت و تولید انواع ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا، ناوشکن‌های سنگین کلاس موج، زیردریایی سبک در کلاس‌های السابحات، نهنگ، غدیر و فاتح و هم چنین زیردریایی‌های سنگین کلاس بعثت درکنار طراحی و تولید انواع موشک‌ها، اژدرها، سامانه‌های آفندی و پدآفندی، سامانه‌های راداری، سامانه‌های سوناری، سامانه‌های جنگ الکترونیک (جنگال) پیشرفته و سامانه‌های مخابراتی، ارتباطی و رادیویی ازجمله پیشرفت‌های نداجا در محور تجهیزات دفاعی است که نشان می‌دهد وضعیت نیروی دریایی ارتش در شرایط کنونی با وضعیت این نیرو قبل از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیر داشته است.

این پیشکسوت نیروی دریایی ضمن اشاره به تحسین شاخص‌های رشد و پیشرفت توانمندی دفاعی نداجا توسط رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: به مناسبت سالروز گرامیداشت نیروی دریایی در آذر 1392، امام خامنه‌ای فرمودند: «امروز نیروی دریایی ارتش در چشم قدرت‌ها و غیرقدرت‌ها، دارای هویت، شخصیت و عظمت است و جایگاه برجسته‌ای دارد و اینها نشانه‌ای است که به فضل پروردگار، پیشرفت در نیروی دریایی به معنای واقعی کلمه بوجود آمده است و این راه را باید ادامه داد».

وی درانتها ابراز امیدواری کرد: حراست و حفاظت از منافع و منابع کشور، حفظ امنیت ملی، دفاع عمومی و حفاظت از حصار مستحکم کشور چه در خلیج فارس، چه درتنگۀ هرمز و چه در دریاهای آزاد و اقیانوس‌های بیکران سراسر جهان، توسط هردو نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه در کنارهم و تحت فرماندهی داهیانۀ معظم کل قوا انجام می‌شود. حقیقت آن است که ارتش و سپاه همچون دو برادر تحت ولایت پدرانه رهبر معظم انقلاب هستند و امیدواریم که خداوند متعال، بیش از پیش توفیق دفاع از مرزهای آبی ایران اسلامی را نصیب و روزی دلاورمردان نیروی دریایی ارتش کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار