اعتراف رسانه‌های خارجی به دست برتر ایران در جنگ تحمیلی

در حالی رسانه‌های عراقی پیروزی‌های به دست آمده در جنگ تحمیلی را تکذیب می‌کردند، رسانه‌های خارجی در گزارش‌های میدانی خود اعتراف کردند که ایران با وجود محدودیت‎های بسیار پیروز میدان است.
کد خبر: ۴۲۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵ - 03December 2020

اعتراف رسانه‌های خارجی به دست برتر ایران در جنگ تحمیلیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

تصویر بستان در گزارش رسانه‌های خارجی

«درپی آزادشدن شهر مرزی بستان در عملیات طریق القدس، ستاد تبلیغات جبهه و جنگ از خبرنگاران رسانه های خارجی دعوت کرد تا از منطقه عملیاتی طریق القدس و شهر بستان بازدید کنند. براین اساس، امروز گروهی از خبرنگاران داخلی و خارجی با سفر به مناطق جنوبی کشور، از مناطق آبادان، شادگان، بخش شرقی خرمشهر و بستان دیدن کردند، اما رسانه های خارجی استقبال چندانی از موفقیت ایران نکردند و فقط برخی رسانه ها نتیجه این بازدیدها را به طور کاملاً محدودی انعکاس دادند. باوجوداین، به قسمت هایی از مطالب منتشرشده این خبرگزاری ها اشاره می شود.

خبرگزاری فرانسه نتایج عملیات طریق القدس را این گونه بازتاب داد: «این یک واقعیت است که تصرف بستان (که بغداد آن را تکذیب کرده است) در 12 کیلومتری مرز ایران و عراق و آزادسازی منطقه بستان و پیشروی ایران در این منطقه به سمت مرز عراق، دارای اهمیت استراتژیک و روانی بسیار زیادی است. اولاً بستان نزدیک ترین شهر ایران به مرز عراق است، درثانی اگر قوای ایران - چنان که تهران ادعا می کند - در این منطقه موضع بگیرند، خطوط جبهه عراقی به دو نیم، قسمت می شود.

خبرنگار این خبرگزاری نیز پس از بازدید از مناطق عملیاتی در گزارشی نوشت: روز جمعه پرچم ایران با شعار «نبرد تا پیروزی» بر فراز شهر بستان، که اکنون «طریق القدس» نامیده می شود، به اهتزاز درآمد. خبرنگاران خارجی که روز جمعه گذشته از اهواز و سوسنگرد وارد بستان شده بودند، توانستند اهمیت نبرد روز گذشته را ارزیابی کنند.

در سراسر جاده استراتژیک سوسنگرد به بستان، دشت از اصابت گلوله ها سوراخ شده بود؛ بسیاری از سنگرهای عراقی پاکسازی شده بودند و اجساد سربازان عراقی در سراسر پشته های خاک (خاکریزها) و میدان های مین افتاده بودند. تانک ها از بستان به سوی مرز - که فاصله چندانی ندارد - به پیش می رفتند. در بستان تقریباً یک سوم خانه ها آسیب دیده اند.

در محلی دیگر از این شهر، سربازان ایرانی اشیای باقیمانده از سنگر عراقی ها را به نمایش گذاشته بودند: یک شیشه شراب، یک کلاه آهنی، یک مدال و یک روزنامه. در نزدیکی جاده، سربازان ایرانی درحال دفن تعداد زیادی از اجساد عراقی بودند. رقم 511، آخرین عدد جسد دفن شده سربازان عراقی را نشان می داد، درحالی که هنوز تعداد بسیاری از اجساد سربازان عراقی جمع آوری نشده بود.

رادیو صدای امریکا نیز به نقل کوتاهی از خبرگزاری فرانسه اکتفا و اعلام کرد: خبرنگار خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می گوید، در سراسر جاده بین سوسنگرد و بستان، حفره های ناشی از اصابت گلوله های توپ و اجساد سربازان عراقی که در جنگ کشته شده اند، به چشم می خورد. بنا به همین گزارش، نیروهای ایرانی تاکنون اجساد 511 سرباز عراقی را به خاک سپرده‌اند.

رادیو لندن هم گزارش داد: «تسخیر بستان توسط نیروهای ایران نشانه چهارمین ضدحمله بزرگ نیروهای این کشور طی یک سال اخیر است و این پیروزی را می توان ازنظر اهمیت استراتژیکی، هم سطح عقب نشاندن نیروهای عراق از رود کارون [عملیات ثامن الائمه(ع)] در چند هفته پیش به شمار آورد و از نظر سمبلیک نیز تسخیر بستان حائز اهمیت می باشد.

یک خبرنگار آرژانتینی که از بازدیدکنندگان منطقه عملیاتی طریق القدس بود، در مصاحبه با خبرگزاری پارس مطالبی درباره نگاه منفی رسانه های غربی به ایران و ضعف های تبلیغاتی ایران بیان کرد. به گزارش این خبرگزاری، «لوئیز ناسی»، خبرنگار آرژانتینی که از بستان دیدن کرده است، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره انگیزه بیشتر خبرگزاری های خارجی از منعکس نکردن واقعیات جنگ عراق علیه ایران و شکست مفتضحانه لشکر صدام در بستان گفت:

«واضح است؛ چون من فکر می کنم تمام این خبرگزاری ها نفعشان در تبلیغ علیه ایران نهفته است. تمام خبرگزاری ها، یونایتدپرس، آسوشیتدپرس، فرانس پرس و غیره در تبلیغ علیه ایران نفع دارند، زیرا آنها مردم ایران را درک نمی کنند و به طورکلی مردم جهان سوم را درک نمی کنند و نمی خواهند مسلمانان را درک کنند. آنها از انقلاب خوششان نمی آید. من فکر می کنم اروپا و امریکا دارای طرز تفکر خودمحوربینی هستند.

آنها خواهان ثروت های جهان سوم هستند. من فکر می کنم استراتژی خبرگزاری های جهان نیز براساس همین طرز تفکر قرار دارد، البته شما ایرانیان نیز مسئول تبلیغات نادرست و ناقص درباره وضع خودتان هستید، زیرا شما تبلیغات تهاجمی درباره واقعیت های ایران نمی کنید. شما ایرانیان جای زیادی برای فعالیت مخالفان باز می گذارید؛ شما به افکار عمومی چندان اهمیت نمی دهید.»

انتهای پبام/ 161

نظر شما
پربیننده ها