دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

علل اصلی مخالفت آمریکا با برخورداری ایران از فناوری هسته‌ای/ ایجاد فشار و فضاسازی دشمنان با تبلیغات و جنگ روانی

هرگاه آمریکا نیازمند ایجاد بحران در خارج بوده است و یا اینکه یک متحد منطقه‌ای آن همچون رژیم صهیونیستی به چنین برآوردی رسیده باشد، فشار و فضاسازی علیه ایران تشدید می‌شود. یک مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌گوید: ما باید خطر حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی را در دنیا مطرح کنیم.
کد خبر: ۴۲۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۳ - 03December 2020

علت اصلی مخالفت آمريكا با داشتن انرژی هسته‌ای ايرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان نویدبخش حركت جدیدی در جهان اسلام بود؛ اعمال خصمانه دشمنان و در راس تمام آنها، مقامات کاخ سفید، از همان بدو پیروزی انقلاب، برای كسی تردیدی باقی نگذاشت كه آنها چنین نظامی را در عرصه جهانی تحمل نخواهند كرد و در هر زمان تلاش خواهند کرد تا با حربه‌های مختلف این نظام اسلامی را از بین ببرند.

موضع‌گیری خصمانه ایالات متحده و هشدارهای شدیداللحن مسئولین آن كشور در مورد دستگیری عناصر رژیم محمدرضا پهلوی، حمایت از عناصر فراری حكومت پهلوی، و پناه دادن به آنها، حمایت از ضد انقلاب خارج از كشور، انجام اعمال جاسوسی و اقدام به فعالیت‌های تفرقه‌افكنانه در سفارت سابق این كشور، طرح حمله نظامی به ایران (واقعه طبس)، تدوین طرح كودتای نوژه، طرح‌ریزی تجاوز رژیم بعث عراق به ایران برای ساقط كردن جمهوری اسلامی، در پیش گرفتن سیاست مهار جهت تضعیف توانایی‌های مالی و اقتصادی ایران، تضعیف موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و... حاكی از خصومت دیرینه ایالات متحده با نظام جمهوری اسلامی است.

علاوه بر موارد فوق، اتهامات اصلی ایالات متحده آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران،‌ در چهار مورد ذیل است:

- تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای

- حمایت ایران از تروریسم

- مخالفت با روند صلح خاورمیانه

- نقض حقوق بشر

در دو دهه اخیر، رسانه‌های غرب به شكل عام و رسانه‌های آمریكا به شكل خاص با تلاش گسترده، اقدام به انتشار اخبار، گزارش و تحلیل‌هایی كرده‌اند تا افكار عمومی مردم جهان و دولت‌ها را نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدبین کنند؛ در برخی از مقاطع، حجم این تبلیغات به گونه‌ای گسترده بود كه مسائل هسته‌ای کشورمان در صدر اخبار و گزارشات این رسانه‌ها قرار گرفته است.

به عنوان مثال، اکثر رسانه‌های غربی اعلام کردندکه ایران ظرف ۲ تا ۱۰ سال دیگر توان ساخت بمب اتم را خواهد داشت.
مفسرین غربی، دلایل زیر را توجیه کننده فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران بر می‌شمارند:

- جمهوری اسلامی ایران، خود را یک قدرت معترض و مخالف نظام موجود و ظالمانه بین‌المللی می‌داند و خود را قیم همه مسلمانان و مردم تحت ستم جهان می‌پندارد.

- ایران در خلال جنگ، خود را تنها دید و مورد تحریم تسلیحاتی قرار گرفت، ولی عراق متجاوز از سوی قدرت‌ها و مجامع جهانی محکوم نشد و حتی با حمایت آنان از سلاح شیمیایی استفاده کرد و شهر‌های ایران را مورد تهاجم قرار داد؛ بنابراین ایران همواره نسبت به امنیت خود احساس خطر می‌کند.

- اقدامات آمریکا از قبیل توفان صحرا و طرح مبارزه با تروریسم، جمهوری اسلامی ایران را نگران کرده است.

- ایران، خواهان ایفای نقش موثر در نظام بین‌المللی است و نظام تک قطبی آمریکا را قبول ندارد و خواهان بر هم خوردن آن است.

- با فروپاشی بلوک شرق و بر هم خوردن نظام دو قطبی، محیط راهبردی ایران تغییر کرده و قدرت مانور ایران بین دو ابرقدرت از بین رفته و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، مشکلات امنیتی ایران را افزایش داده است.

- باز بودن دست رژیم صهیونیستی برای دستیابی روز افزون به سلاح‌های مدرن و کشتار جمعی و بهره‌مندی این کشور از زرادخانه هسته‌ای، تهدیدی علیه تهران است و ایران باید این تهدید را خنثی نماید.

بدون شک از این دلایل هرگز نمی‌توان این نتیجه را گرفت که ایران به دنبال بمب اتمی است؛ چرا که تمام شواهد حاکی از این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مسیر اهداف صلح‌آمیز بوده و از نظر قوانین و معاهدات بین‌المللی هیچ منعی برای آن وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرگونه تخلف ایران از تعهد خود نسبت به استفادة صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را صریحاً رد کرده است.

«دیوید کید» سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مارس ۱۹۹۸ در وین، اظهار داشت که این آژانس هیچ گونه فعالیت هسته‌ای مشکوکی را که توسط جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و قوانین حاکم بر عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده باشد، کشف نکرده است.

کمال خرازی وزیر سابق امور خارجه کشورمان ضمن واهی خواندن ادعا‌های جدید جورج بوش، گفته است که «آمریکایی‌ها اتهام وارد می‌کنند و بعد از روی همان اتهام بی‌اساس خودشان نتیجه‌گیری می‌کنند. ما قطعاً برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای نداریم و اصلاً چنین برنامه‌ای، جزو استراتژی‌های امنیتی ما نیست. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز تصریح کرد که هیچ سندی دال بر تایید ادعا‌های آمریکا یافت نشده است.»

بنابراین، مخالفت‌های آمریکا و به‌ویژه رژیم صهیونیستی با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دلایل دیگری دارد که به طور اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

جنگ روانی و تبلیغاتی

هر گاه آمریکا نیازمند ایجاد بحران در خارج بوده است و یا اینکه یک متحد منطقه‌ای آن همچون رژیم صهیونیستی به چنین برآوردی رسیده باشد فشار و فضاسازی علیه ایران تشدید می‌شود یک مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «ما باید خطر حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی را در دنیا مطرح کنیم. ما باید خرابکاری‌ها و آدم ربایی‌ها را به ایران نسبت دهیم و از طریق وسائل ارتباط جمعی که در دنیا در اختیار داریم مرتبا تکرار کنیم که هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران خطرناک نیست.

ممانعت از دسترسی ایران به تکنولوژی پیشرفته؛ پیشرفت در فن آوری هسته‌ای

پیشرفت در رشته‌های علمی مرتبط با این فن‌آوری را به دنبال دارد؛ بنابراین اگر کشوری به انرژی هسته‌ای دست نیابد، پس از چند دهه که انرژی‌های دیگر تمام خواهد شد با بحران انرژی رو به‌رو خواهد شد؛ بنابراین علاوه بر کاربرد‌های نظامی انرژی هسته‌ای، برخی از موارد کاربرد صلح‌جویانه انرژی هسته‌ای را مد نظر قرار می‌دهیم:

کاربرد انرژی هسته‌ای در تولید برق، کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و امور بهداشتی، کاربرد انرژی اتمی در بخش دامپزشکی و دامپروری، کاربرد انرژی هسته‌ای در دسترسی به منابع آب، بخش صنایع غذایی و کشاورزی، استفاده از آن در بخش صنعت، استفاده از آن در شناسایی مین‌های ضد نفر و...

جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات مدرن و تقویت بنیه نظامی

جمهوری اسلامی ایران در میان شماری از رقیبان منطقه‌ای و کشور‌هایی محاصره شده که یا مانند هندوستان، پاکستان، قزاقستان، روسیه و رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی دست یافته‌اند و یا اینکه مانند ترکیه، مصر و عراق در آستانه دسترسی به این سلاح هستند.

با این وجود آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاشند که حتی مانع دستیابی ایران به فن‌آوری غیرنظامی انرژی هسته‌ای شوند؛ این در حالی است که کشور‌های مختلف جهان به رقابت فن‌آوری هسته‌ای (سالم یا ناسالم) ادامه می‌دهند.

سیاست فشار و منزوی کردن ایران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی

ظهور انقلاب اسلامی کشورمان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در میان سه منطقه مهم استراتژیک، (آسیای مرکزی، قفقاز و خلیج فارس) ایران را قادر می‌سازد تا به میزان قابل توجهی در سطح منطقه اعمال نفوذ نماید؛ لذا آمریکا تلاش می‌کند که این فرصت‌های بین‌المللی به دست آمده در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و صنعتی ایران را از بین براده و مانع برقراری ارتباط با سازمان‌های تجاری جهانی شود.

جلوگیری از برهم خوردن توازن هسته‌ای در منطقه

البته آنچه که واشنگتن و تل آویو تحت عنوان توازن هسته‌ای نام می‌برند، حفظ برتری تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نسبت به کشور‌های اسلامی است.

«تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس در مصاحبه با شبکه بی بی سی با صراحت می‌گوید: «ایران، چون مخالف سیاست‌های اسرائیل در منطقه است، ما نمی‌خواهیم به فناوری هسته‌ای مجهز شود.»

آنچه ذکر شد تنها برخی از علت‌های مخالفت آمریکا با توان هسته‌ای ایران بود. ولی آنچه که مهم است، پیشرفت عظیم جمهوری اسلامی در این زمینه بوده و هیچ کشوری نخواهد توانست جلوی این پیشرفت غرورآفرین را بگیرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار