یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

ریشه‌یابی تحریف در فرهنگ دفاع مقدس

تفکر استعمارگران امروز به این رسیده است اگر جلوی نشر معارف دفاع مقدس را نگیرند، در سطح بین‌المللی شاهد صدور مکتب خمینی به اقصی نقاط عالم و سقوط الیگارشی نظام سلطه خواهند بود؛ بر همین اساس بر این محور با تمام توان وارد عرصه جنگ نرم شده تا معارف دفاع مقدس را سست و یا استحاله سازند تا دیگر مجاهدپرور نباشد و مکاتب جهادی منطقه‌ای و بین‌المللی از آن زاده نشوند.
کد خبر: ۴۲۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ - 03December 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس – «موسی‌الرضا عبداللهی»؛ امروزه رسانه‌ها ابزاری برای انتقال مفهوم و پیام به مخاطب و گیرنده هستند تا او را در جهت اهداف و خواسته‌های فرستنده به خدمت بگیرند و این انتقال پیام جغرافیا و مرز هم نمی‌شناسد. رسانه از ابتدای خلقت موجودات وجود داشته و با خلق انسان ناطق روز‌به‌روز تکامل یافته و امروز به یک تکنولوژی بسیار پیچیده و اثرگذار تبدیل شده و توانسته به عنوان یک اهرم اقتصادی عظیم در خدمت صاحبان اندیشه قرار گیرد.

خداوند متعال با خلقت انسان ناطق، سیاست‌های الهی را از طریق نزول پیام به پیامبران صاحب کتاب به آنها ابلاغ کرده است. در مکتب اسلام قرآن گواه و شاهد بر این امر است که خدا همزمان با خلقت تمام موجودات، ابزار بهره‌گیری برای انتقال پیام همچون صدا، حرکات، رفتارها و نواها را هم در اختیار آن‌ها گذاشته که هرکدام از این موارد به عنوان ابزارهای نوین پیام‌رسانی، حد اعلای ابزارهای پیام رسانی تحت کنترل بشر هستند.

بشر امروزی در دوره انفجار تکنولوژی و قدرت علمی، ابزار پیام‌رسانی را در خدمت جنگ قرار داده و از آن به عنوان یک اهرم اثرگذار در عملیّات‌های خود بر علیه دشمنانش استفاده می‌کند که در اصطلاح به آن جنگ نرم می‌گویند و از طریق القای تفکرات، در جامعه مورد هدف فتنه‌آمیزی کرده تا درست از غلط قابل تشخیص نباشد و مداوماً باورها و اعتقادات آحاد مردم توسط اعضای دیگر جامعه به چالش کشیده شود.

سیاستمداران زورگو واستعمارگر در عصر تکنولوژی از ابزار رسانه و پیام‌رسانی برای استحاله جوامع مورد نظر خود استفاده می‌کنند و با استفاده از ابزارآلات جنگ نرم همچون ادبیات، رسانه، سایت‌های مجازی بر بستر اینترنت جهانی و تلفن‌هایی هوشمند، چنان مفاهیم آلوده‌ای را به مخاطب خود منتقل و چنان جذابی را در آن ترسیم می‌کنند که جامعه هدف کارایی عقلانی و منطقی خود را از دست می‌دهد، در تشخیص معیارهای اصولی و تحکیم باورهای خود با مبانی اعتقادی‌اش دچار مشکلات جدی می‌شود و عواطف، احساسات و وابستگی‌های خودش را تضعیف می‌سازد.

در هر جامعه‌ای که افراد با باورها، توانایی‌ها، شایستگی‌ها و ارزش‌های خودشان دچار تعارض شده و توانایی درک اقتضائات زمانی را از دست بدهند، راه برای القای مفاهیم غلط به منظور جایگزینی با ارزش‌های کریمه و فخیمه پیشین همواره می‌شود. در چنان هنگامه‌ای، آحاد افراد در آن جامعه در نقش بازیگرانی در خدمت سیاست‌های استعماری رسانه‌های مهاجم قرار می‌گیرند و با افراط و تفریط در باورها و رفتارهایشان، به راحتی تبدیل به سرباز جان فدای القائات دشمن می‌شوند.

دستاوردهای دفاع مقدس در تحولات داخلی وخارجی یکی از موضوعاتی است که امروز دشمن با تمام امکانات و ابزارهای رسانه‌ای خود وارد این حوزه شده تا باورها و مبانی ارزشی این دوران طلایی و متعالی را که به مثابه یک شکوفایی عجیب در فرهنگ اجتماعی مردم و ترقی سطح آگاهی آنان به شمار می‌رود، به چالش بکشانند و ارزش و قداست آن را آسیب‎زا نمایند.

در واقع تفکر استعمارگران امروز به این رسیده است اگر جلوی نشر معارف دفاع مقدس را در بستر معارف انسان‌ساز و جهادی‌اش نگیرند، در سطح بین‌المللی شاهد صدور مکتب خمینی به اقصی نقاط عالم و سقوط الیگارشی نظام سلطه خواهند بود؛ بر همین اساس بر این محور با تمام توان وارد عرصه جنگ نرم شده تا معارف دفاع مقدس را که به لطف جنگ تحمیلی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بر مبنای اسلام ناب محمدی (ص) محقق شده، سست و یا استحاله سازند تا مجاهدپرور نباشد و مکاتب جهادی منطقه‌ای و بین‌المللی از آن زاده نشوند.

امروز قدرت‌های استعماری رسانه‌های پیام‌رسان را با تمام قدرت خود به میدان آورده تا این معارف را استحاله کنند، در آن تشکیک بوجود آورند، اعتبار آنها را بشکنند و آنها را تحریف سازند. دشمن تمام توان رسانه‌ای خودش را در این بخش گذاشته و با به خدمت گرفتن همه ظرفیت‌های داخلی وابسته به خودش درصدد است تا در حوزه شبکه رسانه‌های پیام‌رسان داخلی نفوذ کند تا از این طریق بتواند مسیر نشر معارف دفاع مقدس را کند سازد و یا آن‌ها را از محتوای اثرگذاری خارج کند.

امروز ما در سطح جامعه شاهد این هستیم که بسیاری از شبکه‌های خبررسانی و انتقال پیام از ماهیت فرهنگی معارف دفاع مقدس فاصله گرفته‌اند و تحلیل کارشناسان که بخشی از آنها از خالقان این معارف بوده‌اند به سمتی هدایت و کشانده می‌شود که دیگر نمی‌تواند روح حماسی خلق کند. وظیفه ذاتی صاحبان رسانه به خصوص رسانه ملی این است که به محتوا و مفاهیم معارف انقلاب و دفاع مقدس طهارت بخشند تا دیگر رسانه‌های بخش خصوصی و هدایت شده از طرف افراد بدون شناسنامه در این راستا قرار نگیرند.

انسجام بخشی به فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه معارف دفاع مقدس به لحاظ عدم محدویّت‌سازی امری لازم و حتمی است که اگر به آن پرداخته نشود، با توجه به گستردگی طبقات اجتماعی در جنگ و دفاع مقدس امکان هرگونه تحریف و تفسیر ناصحیح خارج از انتظار نیست.

نباید فعالیّت در حوزه انتقال پیام معارف دفاع مقدس به حال خود رها شود. مهم‌تر از لزوم عدم محدودسازی فعالیت‌ها، نظارت، زمان‌شناسی و خلق محتوای متناسب با شرایط روز، بهره‌گیری از گنجینه‌های معارف دفاع مقدس از طریق اتاق فکر قوی برای تولید آثار فاخر ادبی و هنری و گسترش آن در جامعه از طریق رسانه‌های گسترده پیام‌رسان امری است ضروری و فعالیّت در حوزه نشر معارف دفاع مقدس نباید انحصاری شود اما تمام افرادی که در این حوزه فعال خواهند شد باید خود را مقیّد به چار چوب‌های نظارتی سازند تا راه نفوذ و انحراف و تحریف در حوزه دفاع مقدس از مسیر خود خارج نشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها