حجت الاسلام خسروپناه:

شهید فخری‌زاده در صدد پیوند فلسفه و علم بود

رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی گفت: فیلسوفان در فلسفه و دانشمندان در علم توقف می‌کنند و کمتر افرادی مثل شهید فخری‌زاده این دو را به هم پیوند می‌دهند. او دغدغه مفید بودن علم در جامعه را داشت.
کد خبر: ۴۲۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱ - 04December 2020

شهید فخری‌زاده در صدد پیوند فلسفه و علم بودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست مجازی بررسی ابعاد فکری و فلسفی دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری زاده توسط خانه اندیشه حوزه هنری استان کرمانشاه، سازمان فضای مجازی سراج کرمانشاه و مرکز مطالعات اسلامی و پژوهش‌های فرهنگی وابسته به انتشارات بنیان مرصوص، روز پنجشنبه ۱۳ آذرماه برگزار شد.

حجت الاسلام خسروپناه رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی در این نشست اظهار داشت: فلاسفه و دانشمندان تجربی کمتر بین فلسفه و علم پیوند برقرار می‌کنند. فیلسوفان در فلسفه و دانشمندان در علم توقف می‌کنند و کمتر افرادی مثل شهید فخری زاده این دو را به هم پیوند می‌دهند.

وی ادامه داد: علم به صورتی که اکنون در دانشگاه‌هاست مطلوب شهید فخری زاده نبود و می‌گفت: چند درصد مقالات دانشگاهی مشکلات جامعه را حل می‌کند؟

در همین راستا خسروپناه تصریح کرد اگر علوم انسانی هم رشد کند دشمن برای هدف قرار دادن آن‌ها اقدام خواهد کرد.

خسروپناه افزود: در کنار دقت‌های فلسفی و دغدغه مفید بودن علم در جامعه، ویژگی سوم آن شهید توان بالای مدیریتی ایشان بود که همین ویژگی موجب هدف قرار گرفتن توسط دشمن شد. جا دارد چندین تز دکتری در زمینه موضوعاتی که‌ایشان پیگیری می‌کرد نوشته شود. از دیگر تلاش‌های شهید فخری زاده در سال‌های اخیر در زمینه علوم شناختی و ذهن مصنوعی و درمان کرونا بود که کار‌های بزرگی را انجام دادند.

تأکید شهید فخری‌زاده بر ضرورت احیای فلسفه اسلامی

در ادامه این نشست، محمد خیاط زنجانی مدرس و پژوهشگر فلسفه در تبیین شخصیت فلسفی شهید فخری زاده ضمن بیان این نکته که فیلسوف به بررسی مسائل بنیادین به روش عقلی به طور جدی و نظام مند می‌پردازد بیان کرد: با توجه به توجهات هدفمند شهید فخری زاده در مسائل بنیادین طبیعت به روش عقلی می‌توان ایشان را در ممشای فلسفی دانست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به دیدگاه شهید فخری زاده در مسئله ضرورت احیای فلسفه اسلامی بیان کرد: احیای یک علم و معرفت مبتنی بر سه اتفاق رقم خواهد خورد ۱- تغییر در مبانی ۲- تغییر در روش‌ها ۳- تغییر در موضوعات و مسائل

وی تأکید کرد: با بررسی اندیشه‌های شهید فخری زاده این نکته به دست می‌آید که ایشان در این احیا به مبانی و روش‌های حکمت اسلامی معتقد بوده، اما اعتقاد دارند که لازم است ارتباطی دوسویه میان مسائل علوم روز و مسائل حکمت اسلامی برقرار گردیده و این احیا با پرداختن به مسائل روز در حکمت و مسائل حکمت اسلامی در علوم طبیعی تحقق یافته و تحولی عظیم در دنیای علم به وجود می‌آید.

شهید فخری زاده ماهیت تکنیکی علم جدید را می‌شناخت

رضا کریمی مدرس دانشگاه دیگر سخنران این نشست بود که در خصوص یادداشت‌های مندرج در وبلاگ شهید فخری زاده نکاتی را بیان کرد و گفت: اعتقاد شهید فخری زاده به زنده نبودن فلسفه اسلامی به این معنی است که باید آن را احیا کرد نه اینکه دیگر فلسفه اسلامی به کار نمی‌آید.

این استاد دانشگاه ادامه‌داد: از یادداشت‌های فخری زاده می‌فهمیم که ایشان ماهیت تکنیکی علم جدید را می‌شناخت و دقت‌های ایشان را باید نشان آزاداندیشی و ژرف‌نگری علما و دانشمندان و زنده وپویا بودن جریان فلسفه علم در کشور دانست.

کریمی در پایان گفت: رهبر انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت ایشان صادر کردند بر ضرورت پیگیری تلاش علمی و فنی آن شهید در همه بخشذ‌ها تأکید فرمودند. بی تردید تلاش علمی فقط در مسائل دفاعی و هسته‌ای خلاصه نمی‌شود. مباحث فلسفی و عرفانی در باب علم و جهان هستی هم در این تلاش علمی جایگاهی ویژه دارند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها