یادداشت/ مهدی مهدیار

سردرگمی آمریکایی‌ها با تصویب «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»

با توجه به تقارن زمانی اظهار نظر اخیر وزیر خارجه آمریکا و تصویب «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دولت، شواهد حاکی از آن است که آمریکایی‌ها دچار سردرگمی شده‌اند.
کد خبر: ۴۲۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹ - 06December 2020

استیصال آمریکایی‌ها پس از تصویب یک قانونگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- مهدی‌ مهدیار؛ آمریکایی‌ها پس از انقلاب اسلامی، بارها اشخاص حقیقی و حقوقی کشورمان را با هدف تسلیم شدن ملت ایران تحریم کرده‌اند، اما مکررا تیر تحریم‌هایشان به سنگ خورده و به هدفشان نرسیده‌اند.

حتی مشاهده شده که وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌عنوان عنصر اصلی تحریم‌کننده در ایالات متحده، اشخاص حقیقی را در جمهوری اسلامی ایران تحریم کرده که نه‌تنها خودشان بلکه چند نسل قبلشان هم مراوده‌ای با کشور‌های خارجی نداشته‌اند و اموالی را در خارج از کشور نداشته و ندارند.

اواسط مهر ماه نیز دولت ترامپ، تحریم‌هایی را برای ۱۸ بانک و نهاد مالی اعمال کرد به این امید که جمهوری اسلامی ایران پس از چهار دهه مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه، تسلیم شود!؛ پس از این تحریم‌ها «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری سخیف ادعا کرد که هدف از این تحریم‌ها جلوگیری از اقدام ایران در تامین مالی فعالیت‌های تروریستی و باج‌گیری هسته‌ای و تهدید جهان است.

در واقع این تحریم‌های آمریکایی‌ها را باید یک حرکت پیش‌دستانه تلقی کرد، زیرا با توجه به خروج آن‌ها از برجام و عمل کردن به مفاد این توافق (برجام) توسط طرفین اروپایی، ایران سریعا فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد کما اینکه این اتفاق در حال رخ دادن است؛ اما مشکل آمریکایی‌ها این است که آ‌ن‌ها فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نوعی باج‌گیری هسته‌ای عنوان می‌کنند تا برای تحریم‌های ظالمانه خود توجیه داشته باشند.

این رجز‌های تحریمی مقامات دولت ترامپ تا آن‌جا ادامه داشت که تصور می‌کردند او برای دوره بعدی ریاست جمهوری در آمریکا نیز انتخاب می‌شود، اما پس از حتمی شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ و همچنین خوشحالی برخی ساده‌لوحان داخلی در کشورمان مبنی بر برگشت بدون چشم‌داشت رئیس‌جمهور منتخب آمریکایی‌ها به برجام، اکنون لحن مقامات دولت ترامپ تغییر کرده است.

پمپئو روز جمعه در حالی که هیچ مدرکی را ارائه نداد، مدعی شد که ایران «از سر استیصال» در حال ارسال سیگنال‌هایی برای آمدن به پای میز مذاکره است؛ در واقع با توجه به تقارن زمانی این اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا و تصویب «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دولت، این آمریکایی‌ها هستند که «از سر استیصال» می‌خواهند، اجرای کامل تعهدات توسط طرف‌های برجامی از جمله دولت بایدن (در صورت برگشت احتمالی به برجام) را با عنوان استیصال جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند.

پر واضح است که با توجه به طرح تصویب شده اخیر در مجلس شورای اسلامی و اجرای آن توسط دولت، یا طرف‌های برجامی به تعهدات خود به‌صورت کامل عمل می‌کنند یا ایران فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را سر می‌گیرد؛ در نتیجه باید گفت که در این شرایط آمریکایی‌ها هستند که دچار استیصال شده‌اند، زیرا تیر تحریم‌هایشان به سنگ می‌خورد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار