چهل‌سالگی سرو/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

قطع امید صدام از غرب ایران در عملیات «مطلع‌الفجر»

عملیات «مطلع‌الفجر» موجب ترس و وحشت دشمن بعثی در غرب کشور شد، چراکه رژیم صدام روی منطقه غرب کشور ما به دلیل تحرکات گروه‌های ضدانقلاب حساب ویژه‌ای باز کرده بود و حتی برخی از عملیات‌های خود در این منطقه را توسط نیرو‌های ضد انقلاب انجام می‌داد.
کد خبر: ۴۳۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹ - 22December 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ عملیات مطلع‌الفجر یکی از عملیات‌های مهم و تأثیرگذار در عقب راندن دشمن بعثی از مناطق تصرف شده و فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای اجرای عملیات‌های آفندی آتی بود که ۲۰ آذر سال ۱۳۶۰ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیرو‌های بسیج و داوطلب در منطقه عملیاتی گیلانغرب با رمز یا مهدی (عج) اجرا شد و حدود ۲۷ روز به طول انجامید.

در این عملیات ۱۱ گردان از سپاه، یک گردان از ژاندارمری و تیپ ۵۸ ذوالفقار ارتش حضور داشتند و هوانیروز ارتش نیز اقدامات مربوط به پشتیبانی از رزمندگان را برعهده داشت و با اینکه این منطقه عملیاتی به‌دلیل صعب‌العبور بودنش، جزو مناطق سخت در دوران جنگ بود، اما اقدامات مربوط به پشتیبانی نیز به بهترین نحو ممکن انجام شد. شرایط در این منطقه عملیاتی به‌گونه‌ای بود که امکان حرکت خودرویی نیز وجود نداشت و همین موضوع، کار رزمندگان را در عقب راندن دشمن بعثی سخت کرده بود.

این عملیات با هدف تصرف ارتفاعات شیاکوه، چرمیان و تنگ قاسم‌آباد، درگیر کردن نیرو‌های متجاوز بعثی به منظور تسهیل در اجرای عملیات رزمندگان، زمینه‌سازی برای انجام عملیات‌های آفندی و وارد کردن خسارت سنگین به نیرو‌های بعثی اجرا شد.

با اینکه تعداد نیرو‌های خودی با دشمن بعثی در این عملیات قابل مقایسه نبود، اما رزمندگان اسلام با روحیه ایثار و شهادتی که برای دستیابی به اهدافشان در هر عملیات داشتند، توانستند به سختی و بعد از ۲۷ روز ارتفاعات حساس و استراتژیک شیاکوه در محور گیلانغرب ـ قصر شیرین را پس بگیرند، اما به‌دلیل بالا بودن آتش دشمن و عدم توانایی لازم نیرو‌های خودی در پشتیبانی از نیرو‌های خودی، رزمندگان بعد از چند روز به مواضع قبلی خود برگشتند، اما این عملیات منجر به آزادسازی ۳۰ روستا در غرب کشور شد که بعثی‌ها از این مواضع برای رصد تحرکات رزمندگان اسلام استفاده می‌کردند. همچنین یکی دیگر از نتایج این عملیات عقب راندن ارتش بعثی ۳۰ کیلومتر عقب‌تر از موضع قبلی آن‌ها بود که بسیار حائز اهمیت بود.

بازپس‌گیری ارتفاعات شیاکوه در «عملیات مطلع‌الفجر» / عملیاتی که منجر به وحشت دشمن بعثی در گیلانغرب شد

رزمندگان در عملیات مطلع‌الفجر بیش از دو هزار نفر از نیرو‌های دشمن را کشته و زخمی کرده و ۱۴۰ نفر را نیز اسیر کردند.

با اینکه رزمندگان بعد از چند روز به مواضع قبلی خود عقب نشینی کردند، اما این عملیات موجب ترس و وحشت دشمن بعثی در غرب کشور شد، چراکه رژیم صدام روی منطقه غرب کشور ما به دلیل تحرکات گروه‌های ضدانقلاب حساب ویژه‌ای باز کرده بود و حتی برخی از عملیات‌های خود در این منطقه را توسط نیرو‌های ضد انقلاب انجام می‌داد، از این جهت این شکست برای آن‌ها این معنی را داشت که منطقه غرب کشور به‌ویژه محدوده گیلانغرب نیز زیر رصد رزمندگان اسلام است. بازپس‌گیری ارتفاعات شیاکوه از یک منظر دیگر نیز برای نیرو‌های خودی ارزشمند بود، چراکه با زیر نظر گرفتن نیرو‌های بعثی، از عملیات‌های احتمالی آن‌ها و نوع آرایش جنگی آن‌ها باخبر می‌شدند و از آن مهم‌تر اینکه زمینه برای اجرای عملیات‌های آفندی دیگر مهیا شد.

منطقه گیلانغرب در طول هشت سال دفاع مقدس بار‌ها مورد هجوم نیرو‌های بعثی و تحرکات نیرو‌های ضدانقلاب که از پیروزی انقلاب اسلامی کینه داشتند، قرار گرفت، اما کرد‌های غیور این مرز و بوم به همراه نیرو‌های نظامی شکست‌های سنگینی را متوجه بدخواهان جمهوری اسلامی ایران در آن دوران کردند تا رژیم صدام که روی مناطق غربی کشور حساب ویژه‌ای برای رسیدن به اهداف شومش باز کرده بود، با سرافکندگی از مواضع خود عقب نشینی کند.

شهرستان گیلانغرب در دوران دفاع مقدس ۷۵۰ شهید را تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرد و در عملیات مطلع‌الفجر یا همان فتح شیاکوه نیز حدود ۷۰ شهید تقدیم این مرز و بوم شد. ایثارگری و ازخودگذشتگی نیرو‌های خودی در عملیات مطلع‌الفجر با توجه به کمتر بودن نیرو‌ها نسبت به نیرو‌های دشمن بعد‌ها زبان‌زد شد، البته که رزمندگان به‌دلیل اینکه به این نتیجه رسیده بودند که در جبهه حق قرار دارند، در تمام عملیات‌ها با روحیه ایثار و شهادت به دل دشمن می‌زدند و همین ویژگی بود که در نهایت منجر به شکست دشمن بعثی با تمام حامیان جهانی‌اش شد.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها