چهل‌سالگی سرو/

افتخاری که باید تبیین کنیم تا تحریف نکنند!

دفاع مقدس هشت ساله، یکی از ستون‌های اصلی هویتی انقلاب اسلامی است؛ واقعه‌ای که به بیان امامِ انقلاب، انقلاب اسلامی را به جهانیان صادر کرد و حتی فتح فلسطین را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۴۳۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵ - 26December 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، تحریف در لغت به معنی برگردانیدن سخن است و تبیین به معنای هویدا، پیدا و آشکار کردن.

دفاع مقدس هشت ساله، یکی از ستون‌های اصلی هویتی انقلاب اسلامی است. واقعه‌ای که به بیان امامِ انقلاب، انقلاب اسلامی را به جهانیان صادر کرد و حتی فتح فلسطین را در پی خواهد داشت.

هجمه به ستون‌های هویتی انقلاب، یکی از اهداف اصلی دشمنان آن بوده و هست. اما در این میان راهکار چیست؟ چطور می‌توان برای نسل‌هایی که هیچگونه تصویر مشترکی با آن سال‌ها و ایثارگران از جان گذشته، فهم مشترکی ایجاد کرد. چگونه می‌توان آنان را از آسیب تاریخ جعلی و مغرضانه رسانه¬های متخاصم مصون داشت؟ بهترین راه، روایت دقیق تاریخ و تبیین همه جانبه آن با استفاده از ابزار هنر و رسانه است. گرچه بار مشکلات روزمره و بی‌تدبیری‌ها بر گذشتهء انقلاب نیز سایه افکنده، اما اگر با همان صداقت و زلالیِ مردان جنگ به سراغ تاریخ جنگ برویم در این جنگ بعد از جنگ هم موفق خواهیم شد.

تبیین راه مقابله با تحریف است. در این مسیر باید از نگاه‌های تنگ‌نظرانه که هرگونه رای و نظرِ مخالفی را بر نمی‌تابند، پرهیز کرد. بهره‌گیری از همه ظرفیت مردمی از بایسته‌های این حرکت است. اگر جنگ تحمیلی با اتکا به ظرفیت مردمی و اعتماد امام به آحاد ملت به پیش رفت امروز نیز باید بر همان ظرفیت‌ها تکیه کرد. البته ستاد‌های هماهنگی نیاز عقلانی این امر است تا از موازی‌کاری و کار‌های کم اثر جلوگیری شود.

در باب مورد اخیر یعنی پخش مستند «کودتای خرنده» که به واکاوی اختلافات جمعی از رزمندگان با فرمانده کل پساه در بحبوحه جنگ می‌پردازد معتقدم که در عناد داشتن و بی‌انصافی سازندگان آن شکی نیست، اما متاسفانه ما در این سوی میدان نبرد، درباره یکی از اتفاقات مهمِ تاریخ سیاسی و نظامی جنگمان روایتی قابل اتکا و همه جانبه را ارائه نکرده‌ایم. این‌بار دشمن مسلح به دوربین و ماهواره از نبود ما در فضای حیاتی استفاده کرده تا روایت اول را ارائه کند. روایت اول در جنگ روایت‌ها به مثابه، آفند به نیروی مقابل در میدان جنگ است و نیروی پدافندکننده راه بسیار دشوارتری برای پاسخگویی دارد. پیش از این در متون پراکنده‌ای به موضوع این جلسه پرداخته شده بود، اما متاسفانه جلوی انتشار مجدد یکی از آثار مستندِ مرتبط با این موضوع گرفته شد. این امر یعنی تقلیل جنگ همه جانبه رسانه‌ای-فرهنگی به بگومگو‌های داخلی که آفتی بزرگ برای این میدان است. معتقدم حقایق جنگ آن میزان درخشان و افتخار آمیزند که با بیان عقلانی و هنرمندانه می‌توان بر وارونه‌نمایی‌ها غلبه کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار