معرفی کتاب؛

طرح الگوی قدرت نظام اسلامی ایران در «قدرت متعالی»

«قدرت متعالی» نوشته «بعقوب نعمتی وروجنی» کتابی است که به بررسی چیستی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس می‌پردازد و به نحوی نظریه قدرت در نظام اسلامی پرداخته است.
کد خبر: ۴۳۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 01January 2021

طرح الگوی قدرت نظام اسلامی ایران در «قدرت متعالی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «قدرت متعالی» با عنوان فرعی «الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس» نوشته «یعقوب نعمتی وَروجنی» است که به تازگی توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است. چنان که از عنوان این کتاب برمی‌آید، «قدرت متعالی» در باره تشریح و تفسیر مدل قدرت ایران اسلامی در جنگ تحمیلی است، مدلی که توانست پیروزی‌های پی‌درپی برای کشور به همراه داشته باشد.

الگوی قدرت در جمهوری اسلامی ایران پدیده‌ای نوظهور در میان قدرت‌های جهان بود به همین سبب درک و دریافت آن نیازمند تفسیر در همه ابعاد آن است. نویسنده کتاب نیز کوشیده تا در اندازه‌ای حدود و ماهیت الگوی قدرت در ایران اسلامی را روشن کند.

«مقدمه و تمهیدات نظری»، «چیستی قدرت»، «رهبری متعالی امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس»، «مولفه‌های قدرت‎ساز دین اسلام در دوران دفاع مقدس»، «مولفه‌های مردمی قدرت در دوران دفاع مقدس» و «تحلیل سازه‌انگارانه کنش دفاعی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس» از مباحث کلی این کتب است.

نعمتی در بخش «یادداشت نویسنده» آورده است:

«دوران دفاع مقدس، مقطع بی‌نظیری در تاریخ سرزمین کهن ایران محسوب می‌شود، دستاوردهای دفاع هشت‌ساله جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم تمام عیار (جهانی) علیه موجودیت این سرزمین، می‌تواند به عنوان الگو و سرمشقی راهگشا در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در عین حال لازم است پژوهشگران دغدغه‌مند و دلسوز، با تامل، تعمق و تتبع در این دستاوردها اقدام به نظریه‌پردازی و الگوسازی کنند. تا با بهره‌گیری از این نظریات، آینده‌ بهتری برای ملت ایران وارث این پیروزی بزرگ، رقم زده شود.

همواره برای نگارنده این پرسش مطرح بود که جمهوری اسلامی ایران که در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله از ابزارهای عینی قدرت نظامی را در سطح پایین‌تری نسبت به خصم خود و حامیان زورمدار آن در اختیار داشت، با کدام مولفه قدرت در نهایت توانست از این آزمون سخت به سلامت کرده و در حفظ موحودیت، ارزش‌ها و عزت خود سربلند و پیروز ظاهر شود؟

در این پژوهش علاوه بر استخراج مولفه‌های شکل دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، تلاش شده است تا یک نظریه نوین و جایگزینی بر مکاتب موجود قدرت (اعم از سخت و نرم و هوشمند) تئوریزه، صورت‌بندی و معرفی شود که «نظریه قدرت متعالی» نام گذاری شده است.»

قسمتی از متن کتاب:

«بررسی عملکرد امام خمینی (ره) در دوران جنگ تحمیلی، از طریق تحلیل بیانات و نیر اقدامات عملی ایشان نشان می‌دهد رهبری امام در مقاطع مختلف جنگ از جمله پیش از آغاز تهاجم ارتش عراق، ادامه و پایان جنگ، یک الگوی منحصربه‌فرد می‌باشد که در نهایت موجب شد حکومت بعثی عراق به هیچ‌کدام از اهداف خود از آغاز جنگ دست پیدا نکند.

در سوی دیگر، جمهوری اسلامی توانست هدف اصلی خود یعنی دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور ایران و در پی آن حفظ عزت و حیثیت مردم و نظام اسلامی را محقق سازد. امام خمینی (ره) در وران جنگ، الگویی نوین از رهبری را در عرصه عمل به منصه ظهور رساندند. این شیوه رهبری، فضایل مدنظر اندیشمندان مسلمان به‌ویزه فارابی، خواجه نصیر و ملاصدرا را با ویژگی‌های رهبری هوشمند مدنظر جوزف نای تلفیق کرد.

گفتنی است هر دو الگو همانند دیگر ترواشات فکری بشری در عین داشتن نقاط قوت خاص خود، نقاط ضعفی نیز دارند. الگوی رهبری فرهیخته در عین کمال توجه به فضایل اخلاقی و معنوی، تاحدودی از مهارت‌هاس سازمانی، ارتباطاتی و مدیریتی غافل مانده است و از سوی دیگر، الگوی رهبری هوشمند نیز با وجود توجه فراوان به مهارت‌های سازمانی، ارتباطاتی و مدیریتی، به فظیلت‌های اخلاقی و معنوی رهبر بی‌توجه است و حتی مواردی که به‌عنوان نمونه به ساده زیستی اشاره می‌کند، نگاه ابزاری به این فضلیت اخلاقی داشته و به بیان دقیق‌تر نگاه ذاتی و جوهری به ارزشمندی ساده زیستی ساده‌زیستی ندارد و فقط از باب تاثیرگذاری آن در یک محیط اجتماعی خاص، به این فضیلت توجه کرده است.»

«قدرت متعالی» در 431 صفحه به قلم «یعقوب نعمتی وروجنی» به نگارش درآمده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار