دفاع‌پرس بررسی کرد؛

نقش شهید سردار سلیمانی در ایجاد وحدت بین ایران و عراق

سردار سلیمانی با بسیج گروه‌های مردمی عراق، علاوه بر حوزه سخت‌افزاری و میدان جنگ در حوزه نرم افزاری یعنی اثرگذاری بر جامعه موزائیکی عراق و ایجاد یک همبستگی اجتماعی، فعالیت بسزائی انجام داد.
کد خبر: ۴۳۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۶ - 30December 2020

نقش شهید سردار سلیمانی در ایجاد وحدت بین ایران و عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بدون شک بررسی عوامل اختلاف و نزاع بین دو کشور عراق و ایران، قابل توجه است؛ اختلافات مرزی و ارضی و گا‌ها اختلافات مذهبی از جمله اختلاف‌هایی است که شعله آن‌ها هر ازگاهی از سوی دشمن مطرح می‌شد که در نهایت منجر به درگیری جنگ بین این دو کشور همسایه شد.

اما پس از فروپاشی رژیم بعث عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و ایجاد خلاء قدرت در این کشور، شرایط سیاسی و امنیتی در عراق دگرگون شد و برخی از کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند عربستان سعودی، امارات عربی متحده، رژیم صهیونیستی و کشور‌های فرامنطقه‌ای نظیر ایالات متحده آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی و تکفیری عملا عراق را به ورطه ناامنی و بی‌ثباتی سوق دادند و با حمایت از تشکیل یک سازمان تروریستی که مدعی خلافت درکشور سوریه و عراق بود (داعش) به‌دنبال تجزیه و فروپاشی این کشورهمسایه غربی جمهوری اسلامی ایران بودند تا این خط ناامنی به ایران نیز سرایت کند.

کشوری که در چند دهه پیش و در زمان صدام مدعی قوی‌ترین ارتش در خاورمیانه بود، اما از سال ۲۰۰۳ به بعد به‌سمت فروپاشی و تجزیه پیش رفت. به‌طوری‌که داعش رؤیای خلافت بغداد و شام را داشت و با پیشروی در خاک سوریه و عراق تصرف کامل آن را در سر می‌پروراند.

اما در این میان جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواست که یک عراق ضعیف و تجزیه شده را در کنار مرز‌های غربی خود ببیند و با توجه به پیوند عمیق بین دو ملت ایران و عراق، یاری‌رسانی وکمک‌های دفاعی و امنیتی به این کشور جنگ زده، به درخواست دولت مشروع عراق در رأس اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و فرمانده با تدبیر و شجاعی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی و نیرو‌های برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نیروی قدس) با حضور در عراق در جهت حمایت از جریان مقاومت و یکپارچگی این کشور وارد صحنه نبرد با تروریست‌های داعش شد.

برغم ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مبارزه با تروریسم و اعزام نیرو به غرب آسیا، نیرو‌های آمریکایی در مقابله با داعش در سوریه و عراق عاجز ماندند و هر روز با تلفات بیشتر بدون هیچ نتیجه‌ای ناظر بر پیشروی داعشی‌ها در عراق بودند و اگر از سال ۲۰۱۳ به همین منوال پیش می‌رفت، عراق به سقوط کامل می‌رسید.

اما نقش حاج قاسم سلیمانی با همراهی مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق آیت‌الله سیستانی در تشکیل سازمان حشدالشعبی و سازماندهی آن‌ها در قالب گروه‌های جهادی و روی آوردن به جنگ‌های غیرکلاسیک و نامتقارن، شرایط جنگ را تغییر داد.

سردار سلیمانی با بسیج گروه‌های مردمی عراق که شاخصه اصلی جامعه این کشور محسوب می‌شود، علاوه بر حوزه سخت‌افزاری و میدان جنگ در حوزه نرم افزاری یعنی اثرگذاری بر جامعه موزائیکی عراق و ایجاد یک همبستگی اجتماعی، فعالیت بسزائی انجام داد تا بین این گروه‌ها بتواند یک وفاق قومی جهت مبارزه با داعش و تروریست‌های تکفیری ایجاد کند، کاری که حتی دولت ابراهیم جعفری و نوری المالکی از انجام آن عاجز مانده بودند.

داعش نیز با تفکر تشکیل دولت خلافت اسلامی با نفوذ در میان اقوام سنی، قصد داشت با راه‌اندازی جنگ‌های فرقه‌ای شرایط شکست دولت شیعه در عراق را فراهم کند، اما هوشمندی سردار سلیمانی در ایجاد وحدت بین شیعه و سنی علیه داعش، شرایط جنگ در عراق را تغییر داد. حتی در ناحیه کردستان عراق زمانی که مسعود بارزانی از همه جا ناامید شده بود، توانست به کمک آن‌ها بشتابد و از سقوط کامل کردستان جلوگیری به عمل آورد.

در این رابطه رئیس حزب دموکرات کردستان عراق درباره نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش در مصاحبه با شبکه سعودی ام. بی. سی گفته است: سردار سلیمانی زودتر از ارتش عراق و آمریکایی‌ها ما را در رویارویی با داعش کمک و حمایت کرد و در نبود امکانات برای ما تجهیزات جنگی ارسال کرد. اتحاد کردستان، بغداد و جنوب عراق بواسطه تلاش‌های سردار سلیمانی در رویارویی با داعش حاصل شد و اگر تلاش‌های سردار شهید سلیمانی نبود، بدون شک داعش نه‌تنها عراق و سوریه را اشغال می‌کرد، بلکه به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران نیز می‌رسید و عراقی‌ها در دفاع در برابر داعش به یک وحدت و اتحاد بی‌سابقه‌ای رسیدند که حتی حاکمان قبلی عراق یعنی صدام، حسن‌الابکر و ژنرال عبدالکریم قاسم نیز نتوانسته بودند به آن جامه عمل بپوشانند و در آن دوران علی‌رغم رفاه نسبی در عراق، کرد‌ها و شیعیان با حکومت مرکزی مخالف بودند وکرد‌ها ساز جدایی را سر می‌زدند.

علاوه بر تلاش‌های سردار سلیمانی و نیروی قدس در وحدت بخشی جامعه عراق در برابر داعش و حمایت و آموزش نیرو‌های حشدالشعبی جهت مقاومت، شخصیت کاریزماتیک سردار سلیمانی در فرماندهی و هدایت نیرو‌ها جهت مقاومت در برابر داعش نیز مثال‌زدنی است؛ چراکه خیل نیرو‌های مختلف در ارتش و بسیج مردمی همگی شخصیت سردار سلیمانی را قبول داشتند و همین مقبولیت سبب شد تا این وحدت و همگرایی بین آحاد مردم عراق ایجاد شود. بدون شک قبائل و طوائف موجود در عراق، در طول تاریخ خود تا این حد در برابر یک دشمن خارجی مقاومت نکردند و منسجم نبودند و نجات عراق به نوعی مدیون جانفشانی‌ها و مدیریت مدبرانه سردار شهید سلیمانی می‌باشد.

با این تفاسیر رژیم صهیونیستی و متحد عرب آن رژیم آل سعود بر این امر واقف بودند که با وجود سردار سلیمانی وحدت در عراق حفظ خواهد شد؛ لذا با طراحی آمریکایی‌ها و کمک این دو رژیم صهیونیستی و آل سعود در ۱۳ دی ۱۳۹۸ سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد ترور شد تا با این اقدام مذبوحانه و ناجوانمردانه عامل وحدت بخش در عراق حذف شود و عوامل اختلاف و تنش مجددا به عراق برگردد.

با این حال جمهوری اسلامی ایران همیشه در تلاش بوده است تا عوامل وحدت‌زا را درعراق اجرایی کند. بدون شک سردار شهید قاسم سلیمانی بزرگترین شخصیت اثرگذار در وحدت در جامعه عراق بوده است که علاوه بر شخصیت تاثیرگذار با فرماندهی و تدبیر صحیح اجازه نداد تا منازعات قومی در عراق شعله‌ور شود و این منازعه به وحدت و همگرایی تبدیل شود.

داشتن ذهنیت مناسب عراقی‌ها از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی حتی سبب وحدت بین ملت ایران و عراق شد و عوامل واگرایی و اختلافی که درگذشته رژیم بعثی عراق بین دو ملت دامن می‌زد با عملکرد خوب حاج قاسم سلیمانی در دفع تهدیدات از این کشور و نجات تمامیت ارضی آن برداشته شد. دیگر عراقی‌ها با ذهنیت سوءظن و شک به اقدامات ایران درکشورشان و منطقه نمی‌نگریستند، بلکه بر آنان ثابت شد که دو ملت ایران و عراق با داشتن روابط با یکدیگر منافع مشترکی خواهند داشت.

گزارش از رضا مهرعطا

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها