معرفی کتاب؛

«اطلس لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس» منتشر شد

پنجمین جلد از مجموعه اطلس یگانی با عنوان «اطلس لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس» منتشر شد.
کد خبر: ۴۳۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶ - 04January 2021

«اطلس لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس» منتشر شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه انتشار مجموعه اطلس یگانی، پنجمین جلد از آن را با عنوان «اطلس لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس»، منتشر کرد.

این کتاب که به قلم «نادر زارع‌زاده»  منتشر شده در هفت فصل شامل: تولد و تکامل، تمرین نبرد، شکوفایی یگان، شکوه فرماندهی، اوج قدرت، ادای تکلیف و روایت حماسه تدوین و تنظیم شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) یکی از یگان‌های رزمی و قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  است. این یگان در طول هشت سال دفاع مقدس در 17 نبرد مستقیم، سه نبرد تحت امر و 28 عملیات پدافندی در جبهه‌های شمال‌غرب و جنوب، نقش موثر ایفا کرد و در مجموع، با تقدیم بیش از 4هزار شهید و همچنین جانبازان بسیار، کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

این لشکر ابتدا با فرماندهی خوزستانی‌ها و از رزمندگان استان‌های مختلف تشکیل شد، اما با توجه به ساختار جدید سپاه و تشکیل سپاه‌های یازده‌گانه کشوری، مقرر شد استان‌های مرکزی، سمنان و زنجان در قالب سپاه منطقه یک، این یگان را پشتیانی کنند. لذا ماموریت منطقه جهت پشتیبانی از مرحله پنجم عملیات رمضان با انتصاب مهدی زین‌الدین به فرماندهی تیپ 17 آغاز شد.

در سال‌های دفاع مقدس، از لشکر 17 چهار یگان منشعب شد: تیپ مستقل 12 قائم، تیپ مستقل صاحب‌الزمان (عج)، لشکر مهندسی 42 قدر و لشکر 71 حضرت روح‌الله، هر کدام از این یگان‌ها منشا تحولات عظیمی در دفاع مقدس بودند.»

قسمتی از متن کتاب:

«گردان روح‌الله با 11 دستگاه نفربر بی‌ام‌پی به طرف جاده آسفالت حرکت کرد. نفربرها با رسیدن به کانال، از نقطه‌ای عبور کردند که فقط به ادازه یک خودرو پر شده بود. نبود دید کافی باعث شد نفربرهای سوم و چهارم به داخل کانال سقوط کنند و تعدادی از نیروها شهید و یا مجروح شوند. به این ترتیب مسیر مسدود شد.

سرنشینان دو نفربر جلویی هنگام پیاده شدن در نزدیکی جاده آسفالت متوجه شدند سایر نفربرها نرسیده‌اند. جانشین گردان برای پیگیری موضوع به عقب برگشت و پس از اطلاع از اتفاق پیش آمده، بقیه نیروها را پیاده و عازم خط اول کرد. نزدیک جاده نیروها دوباره سازماندهی شدند و به طرف جلو حرکت کردند.

یکی از گروهان‌ها پس از عبور از جاده به کمک گردان امام سجاد (ع) شتافت و با زدودن مقر دشمن، از پشت به تانک‌ها و نفربرهای مستقر در آن مقر حمله برد و بسیاری از آنها را منهدم کرد. دو گروهان دیگر درحالی که به طرف کانال کشاورزی می‌رفتند، با رگبار تیربارهای دشمن مواجه شدند.

بلافاصله یک آر.پی.جی زن به نام حسنی، به طرف یکی از تیربارها حرکت کرد تا آن را خاموش کند، اما از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد. در نهایت، دیگر رزمندگان گردن روح‌الله تیربارها را منهدم کردند. سپس متوجه مقری شدند که دورتادور آن را سیم خاردار کشیده بودند. معبر ورودی آن مقر در ابتدا مشخص نبود، اما یک نوجوان بسیجی به نام محمدعلی نظری معبر ورودی را پیدا کرد. سپس رزمندگان وارد مقر شدند و آن را پاکسازی کردند.»

«اطلس لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس» در 334 صفحه مصور به کوشش «نادر زارع‌زاده» به نگارش درآمده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار