یادداشت/

آیت الله مصباح یزدی؛ عمار انقلاب

علامه مصباح یزدی که عمار انقلاب و رهبری بود، در دوره‌ای که شدیدترین هجمه‌ها به مبانی اسلام، جمهوری اسلامی و اندیشه ولایت فقیه صورت گرفت، شجاعانه وارد میدان شد.
کد خبر: ۴۳۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶ - 04January 2021

عمار انقلاب

گروه استان‌های دفاع‌پرس – حجت‌الاسلام حسین الوند؛ شامگاه دوازدهم دی ماه سوگوار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم که داغ دیگری بر دلمان نشست. عالم فرزانه فقیه، فیلسوف و حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی پس از عمری تلاش و مجاهدت به رحمت ایزدی پیوست. ایشان که شاگرد برجسته اساتیدی مانند حضرت امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله بهجت بود، در 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید. در محضر اساتید، هم فقه آموخت، هم فلسفه و نیز عرفان و تفسیر. علاوه بر آن در روانشناسی و جامعه شناسی و علوم انسانی روز نیز احاطه داشت. از این رو اطلاق عنوان «علامه» بر ایشان گزافه نیست. در دوران مبارزات بر ضد رژیم پهلوی، عضو گروه سری یازده نفره طلاب حوزه علمیه قم بود و در انتشار نشریه «انتقام» و «بعثت» نقش موثری داشت. پس از انقلاب نیز با صاحبان تفکر کمونیستی و التقاطی مناظره می‌کرد و اندیشه ناب اسلامی را تبیین می‌نمود. شهید آیت‌الله بهشتی به او لقب «مصباح دوستان» داد و امام خامنه‌ای (مدظلّه العالی) او را «مطهری زمان» نامید. علاوه بر دوستان، مخالفینش نیز به علم و فضل و تقوای ایشان همواره اعتراف داشتند.

اوج فعالیت علامه مصباح یزدی در دوران اصلاحات بود. دوره‌ای که شدیدترین هجمه‌ها به مبانی اسلام، جمهوری اسلامی و اندیشه ولایت فقیه صورت گرفت. ایشان که «عمار انقلاب و رهبری» بود، شجاعانه وارد میدان شد، از توهین‌ها و تخریب‌ها نهراسید و با تبیین اندیشه ناب دینی و مبانی نظام اسلامی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده و نیز نقد علمی تمدن غرب، نقش به سزایی در روشنگری دینی و عدم انحراف جوانان داشت. سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه در سال‌های پایانی دهه 70 از ماندگارترین سخنرانی‎های ایشان است. در دهه 90 نیز با شجاعت تمام در برابر جریان انحرافی ایستاد.

نگارنده از سال 1387 تا 1396 افتخار حضور در موسسه امام خمینی (ره) را داشتم و چند ویژگی را به عینه در ایشان دیدم: محبت ویژه‌ای به اهل بیت (ع) داشت و همواره در سخنان خود، شاگردان و جوانان را به محبت اهل بیت (ع) سفارش می‌کرد؛ نوآوری و نظم منطقی در طرح مباحث دینی و نیز قلم روان و به دور از پیچیدگی داشت که در بیش از هفتاد کتاب ایشان کاملا مشهود است؛ اعتقاد به تبیین منطقی مبانی دینی و شناخت صحیح تفکرات غربی و شرقی برای طلاب و جوانان داشت که ثمره آن تاسیس «موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی» و «طرح ولایت دانشجویی» بود که برکات فراوانی برای نسل جوان به همراه داشته و دارد.

اعتقاد به کادر سازی و پشتوانه سازی و آینده نگری داشت که نمود آن در موسسه امام خمینی (ره) با تربیت شاگردان بسیار در علوم اسلامی و انسانی مختلف است و ویژگی آخر اینکه همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه بود و تا آخرین نفس از آن جایگاه و شخصیت امام خامنه‌ای (مدظلّه العالی) دفاع کرد.

یکی از آخرین سخنان راهگشای ایشان چنین است «عزت مردم ایران به اسلام و نظام اسلامی است که عمود آن ولایت فقیه است».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار