رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

ضرورت تبیین ابعاد مختلف فعالیت‌های جبهه مقاومت/ نگاه تک‌بُعدی به دفاع مقدس ما را از عمق این گنجینه عظیم بی‌بهره می‌کند

سردار سرتیپ کارگر با تأکید بر ضرورت شناخت ابعاد مختلف دفاع مقدس، گفت: نگاه تک‌بُعدی به دفاع مقدس، ما را از دست‌یابی به عمق این گنجینه عظیم بی‌بهره می‌کند.
کد خبر: ۴۳۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ - 10January 2021

نگاه تک بعدی به دفاع مقدس ما را از عمق این گنجینه عظیم بی‌بهره می‌کندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (یکشنبه) با حضور در معاونت صدای رسانه ملی، ضمن قدردانی از مدیران شبکه‌های رادیویی سازمان صدا و سیما، با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار داشت: همان‌طوری که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، هشت سال دفاع مقدس ما آن‌قدر عظیم و ارزشمند است که در بیان آن نیازی به غلو کردن نیست.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو مأموریت را در حوزه دفاع مقدس به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ابلاغ کردند؛ اول اینکه اجازه ندهید دفاع مقدس فراموش شود و دوم اینکه نگذارید دفاع مقدس دچار تحریف شود و این دو مأموریت در واقع باید از سوی همه نهاد‌ها مورد توجه قرار بگیرد؛ از این رو، ما باید در این رابطه دفاع مقدس را به واقع بشناسیم و به حقیقت آن را عنوان کنیم؛ چراکه اگر از این واقعه عظیم تاریخی بکاهیم و یا در روایتگری‌هایمان غلو کنیم، ناخواسته در هر دو وجه دچار تحریف شده‌ایم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر اینکه دیروز و گذشته‌ی افراد را نباید با امروزِ آن‌ها گره بزنیم، گفت: شاید برخی افراد که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، امروز نظرات و گرایش‌هایشان با ما متفاوت شده باشد، اما این موضوع نباید سبب شود تا گذشته‌ی این افراد در دوران دفاع مقدس نادیده گرفته شود؛ چرا که این هم نوعی تحریف است.

دفاع مقدس تضمین‌کننده حیثیت، هویت ملت و امنیت ملی کشور است
سردار کارگر خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۳۹۶ خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی شرفیاب شدیم و ایشان در آن دیدار فرمودند که دوران هشت سال دفاع مقدس را حقیقتاً باید گرامی و عزیز شمرد و از آن پاسداری کرد؛ چون آن دوران تضمین‌کننده حیثیت کشور، هویت ملت، امنیت ملی و عزت ملت ایران شد.

وی با بیان اینکه باید ابعاد مختلف دفاع مقدس اعم از مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری دفاع مقدس را به مردم نشان دهیم، افزود: متأسفانه ما در این سال‌ها بیشتر به بُعد نظامی دفاع مقدس و عملیات‌های آن توجه کرده‌ایم و قطعاً نگاه تک‌بعدی به دفاع مقدس، ما را از دست‌یابی به عمق این گنجینه عظیم بی‌بهره می‌کند؛ از این رو، ما برای اینکه بتوانیم دفاع مقدس را به خوبی برای نسل‌های آینده تبیین کنیم، نیازمند بهره‌گیری از ابعاد مختلف آن هستیم.

باید به نقش آزادگان و پزشکان در دوران دفاع مقدس توجه کنیم 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: ما باید به شاخصه‌های دیگر دفاع مقدس همچون نقش آزادگان، نقش پزشکان، نقش حمایت‌کنندگان در پشت جبهه و... در دوران دفاع مقدس توجه کنیم و از طرفی باید به اثربخشی دفاع مقدس بر دانش افزایی و تجربه اندوزی در حوزه پزشکی و دیگر مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی توجه کرد؛ زیرا سینما، هنر و مدیریت ما از دفاع مقدس تأثیر گرفته است.

نقش مردم در دفاع مقدس مغفول مانده است
سردار کارگر ادامه داد: یکی دیگر از نقش‌های اساسی که کمتر به آن پرداخته شده است، نقش و حضور پر شور مردم در دوران دفاع مقدس بوده است، که متأسفانه این مهم مغفول مانده است؛ چراکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به واسطه مردم به پیروزی رسیده است و هرگاه مشکلی پیش آمده است مردم با حضور در صحنه، توطئه دشمنان را با شکست مواجه کرده‌اند و در واقع اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی از پشتوانه مردمی برخوردار نبود، تاکنون به‌شدت تضعیف می‌شد.

وی با بیان اینکه به واقع محاسبات دشمن بعثی در زمان تجاوز به ایران اسلامی به لحاظ نظامی درست بود، افزود: در آن دوران به واسطه تحولات انقلاب اسلامی، ارتش دچار تحولاتی شده بود و از آمادگی کامل برخوردار نبود، سپاه پاسداران نیز نهادی تازه‌تأسیس بود و دیگر نهاد‌ها نیز تحت تأثیر تحولات انقلاب اسلامی قرار گرفته بودند؛ لذا تصور دشمن در تصرف زودهنگام ایران دور از انتظار نبود؛ اما آنچه که این تصورات و نقشه‌های شوم استکبار جهانی را بر هم زد، حضور پر شور مردم در جبهه‌های حق علیه باطل، تبعیت از مرجعیت دینی و استقامت و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح بود که سبب شد دشمن در مسیر تجاوز به این سرزمین، زمین‌گیر شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اضافه کرد: مسئله دیگری که کمتر به آن توجه شده است، رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) است که متأسفانه به نقش ایشان کمتر توجه شده و از نقش ایشان در دوران دفاع مقدس، کمتر سخن گفته شده است.

سردار کارگر با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی و یکم شهریور سال جاری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز هفته دفاع مقدس و گرامیداشت چهلمین سالگرد این رویداد عظیم تاریخی، منشوری از دفاع مقدس را ارائه کردند؛ چراکه ایشان اول و آخر دفاع مقدس را تحلیل کردند و به چند شبهه مهم پاسخ دادند که به نظر بنده اگر ایشان این مطالب مهم را بیان نمی‌کردند، ممکن بود فرد دیگری نتواند به این شبهات پاسخ دهد.

پذیرش قطعنامه عقلانی و مدبرانه بوده است
وی در این زمینه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عقلانیت در دوران دفاع مقدس، نقش امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس و مسئله قطعنامه اشاره کردند و فرمودند که پذیرش قطعنامه عقلانی و مدبرانه بوده است و اگر این‌گونه نبود، امام (ره) قطعنامه را نمی‌پذیرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه همه در کشور دارای تمایلات شخصی، گروهی و جناحی هستند و خواهش بنده این است که فارغ از این‌گونه تمایلات برای دفاع مقدس کار کنیم، عنوان کرد: اگر ما در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس این تمایلات و گرایش‌ها را وارد کنیم در واقع به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خیانت کرده‌ایم.

سردار کارگر تصریح کرد: دفاع مقدس به همه اقوام، ادیان و مذاهب تعلق دارد؛ چراکه افراد و اقشار مختلف با گرایش‌های متفاوت در آن حضور داشتند و چون مردم در آن با وحدت و همدلی حضور یافتند، خداوند نیز عنایت کرد و ما در جنگ پیروز شدیم و در واقع پیروز واقعی دفاع مقدس، مردم بودند.

وی در ادامه با مقایسه دوران دفاع مقدس با جنگ‌هایی که در طول ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال گذشته طی دوره‌های حکومت قاجار و پهلوی در ایران رخ داده است، گفت: هنگامی که به گذشته نگاه می‌کنیم با معاهدات ننگین ترکمنچای و گلستان مواجه می‌شویم و می‌بینیم که در جنگ‌های جهانی اول و دوم و قبل و بعد از آن همواره در عرصه منازعات، خاک کشور و یا آبرویمان را از دست داده‌ایم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به تلفات سنگین انسانی که به واسطه قحطی جنگ جهانی اول در ایران رخ داد، بیان کرد: به واسطه جنگ جهانی اول که از سال ۱۹۱۴ تا سال ۱۹۱۸ به طول انجامید که اثرات آن تا سال ۱۹۱۹ بر ملت ایران ادامه داشت، جمعیت ۲۰ میلیونی ایران به ۱۰ میلیون نفر کاهش یافت و جمعیت ۵۰۰ هزار نفری تهران به ۲۰۰ هزار نفر رسید که این در تاریخ دنیا بی‌سابقه است.

سردار کارگر دلیل عمده‌ی ایجاد قحطی در آن دوران را ضعف حکومت مرکزی در برابر قدرت‌های بزرگ اشغالگر دانست و عنوان کرد: در آن دوران، کشور انگلیس جنوب کشورمان و روس‌ها شمال کشور را اشغال کردند، عثمانی‌ها نیز از طرف شمال غرب ایران را مورد تهاجم قرار داده بودند که این سبب بروز قحطی و از بین رفتن جمعیت زیادی از مردم کشور شد.

وی افزود: در جنگ جهانی دوم، رضا شاه که فرمانده کل قوا بود از کشور فرار می‌کند و دشمنان از شمال و جنوب به این کشور حمله‌ور می‌شوند و فجایع و وضعیت اسفباری را به بار می‌آورند که انسان از بیان آن شرم می‌کند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه گفت: هنگامی که ایران در اشغال قوای متفقین بود، «روزولت»، «چرچیل» و «استالین» رؤسای جمهور سه کشور فاتح جنگ جهانی دوم بدون اطلاع مقامات رژیم ایران وارد خاک کشورمان می‌شوند تا درباره وضعیت جهان بعد از جنگ جهانی دوم صحبت کنند؛ در این بین، شاه ایران پس از اطلاع یافتن از حضور این اشخاص، هرچه تلاش می‌کند تا در جلسه آن‌ها شرکت کند به او اجازه نمی‌دهند.

ضرورت تبیین ابعاد مختلف فعالیت‌های جبهه مقاومت
سردار کارگر در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص اهمیت پرداختن به خدمات جبهه مقاومت اسلامی و اثربخشی آن در منطقه اظهار داشت: متأسفانه در خصوص تبیین ابعاد مختلف فعالیت‌های جبهه مقاومت نیز اهتمام لازم صورت نگرفته است و باید در این حوزه ضمن تبیین و ترویج وجه نظامی جبهه مقاومت، فعالیت‌های این جبهه با گستره ابعاد وسیع‌تری به جامعه مخاطب ارائه شود.

وی با اشاره به نقش سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» در حوزه مقاومت اسلامی و مقابله با گروه‌های تروریستی عنوان کرد: داعش توانسته بود ۸۴ درصد از خاک سوریه را تصرف کند و همچنین بر بخش‌هایی از حومه دمشق نیز تسلط یابد؛ از طرفی ۷۰ درصد خاک عراق نیز به دست این گروه تروریستی تصرف شده بود، اما سردار حاج قاسم سلیمانی با کمک نیرو‌های جبهه مقاومت و مردم این دو کشور توانست این دو کشور را از حلقوم استکبار جهانی دربیاورد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفته بود که داعش را ما برای مقابله با ایران ایجاد کردیم و ترامپ نیز این موضوع را تأیید کرد و در شرایطی که دشمن می‌خواست به واسطه داعش با ما هم‌مرز شود، امروز ایران اسلامی با تلاش محور مقاومت، با جبهه خصم هم‌مرز شده است.

سردار کارگر با اشاره به اینکه برخی افراد در داخل کشور با سخنان نسنجیده موجب تضعیف نظام می‌شوند، افزود: دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ۲۰ سال در تلاش بودند که افرادی چون سردار سلیمانی و دکتر «فخری‌زاده» را ترور کنند و اگر توانستند بعد از چندین سال به آرزوی دیرینه خود برسند، این نشان از ضعف دستگاه امنیتی کشور نیست.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت تاکنون چنان ضرباتی به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی وارد کرده است که هرچقدر هم آنان به دنبال ترور باشند، باز هم ما پیروز عرصه نبرد هستیم. ما پهپاد آمریکایی متجاوز را سرنگون کردیم و پایگاه عین‌الاسد را مورد اصابت قرار دادیم که از جنگ جهانی دوم به بعد سابقه نداشته که کشوری بتواند پایگاه‌های آمریکا را بزند و در واقع امروز ایران اسلامی هیمنه آمریکا را شکسته است.

خانم آقازاده و هم‌جناحی‌هایش غم‌خوار ترامپ شده‌اند!
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه با اشاره به سخنان بحث‌برانگیز یکی از آقازاده‌ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: در شرایطی که آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین دشمن خود می‌داند، عده‌ای در داخل کشور به دنبال این هستند که خودشان را ذلیل کنند و خانمی که در واقع هویت خود را معرفی می‌کند، می‌گوید که ای کاش ترامپ مجدداً رئیس جمهور آمریکا می‌شد و آن‌قدر به ایران فشار می‌آورد تا فلان اتفاق بیفتد؛ متأسفانه هم‌جناحی‌های این خانم نیز در مقابل این سخنان سکوت کرده‌اند و موضعی نمی‌گیرند.

بیانات امام خامنه‌ای درباه واکسن کرونا صدای دشمن و خائنان داخلی را درآورده است
سردار کارگر همچنین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئول حفاظت از ملت ایران است؛ در خصوص دستور صریح معظم‌له مبنی بر اینکه واکسن کرونا از انگلیس و آمریکا وارد نشود، عنوان کرد: طبق قانون اساسی، حفاظت از ملت بر عهده رهبر معظم انقلاب اسلامی است و اینکه امروز دشمنان خارجی و خائنان داخلی هیاهو به راه انداخته‌اند و صحبت از تخصص می‌کنند، نشان می‌دهد که اتفاقاً رهبر معظم انقلاب اسلامی درست به هدف زده‌اند و اقدام‌شان کاملاً صحیح است؛ چراکه این اقدام، صدای دشمن و خائنان را درآورده است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس ما را به خودباوری رساند، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس برای ما یک الگو است و به ما نشان داد که «ما می‌توانیم». امروز به واسطه دفاع مقدس متوجه شده‌ایم که کشوری که روزی سیم خاردار وارد می‌کرد، امروز موفق به ساخت واکسن، پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای و ساخت موشک می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: امروز دشمنان ما در تلاش هستند که ما را از ساخت موشک و تلاش در حوزه توان دفاعی بازدارند؛ چراکه آن‌ها از ایران توانمند واهمه دارند و نمی‌خواهند ایران قدرت دفاعی بازدارنده داشته باشد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار