یک هنرمند و نقاش انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با دفاع‎پرس مطرح کرد؛

برگزاری حراج‌های هنری؛ اقتصاد مُرده هنر را زنده می‌کند

حبیب‌الله صادقی حراج هنری تهران را فرصتی برای نشان دادن سند ملی از جامعه هنری به جامعه جهانی دانست و گفت: با برنامه‌ریزی و مراقبت ویژه می‌توان این رویداد را به خوبی در این دوران برگزار کرد.
کد خبر: ۴۳۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ - 11January 2021

برگزاری حراج‌های هنری؛ اقتصاد مُرده هنر را زنده می‌کند«حبیب‌الله صادقی» نقاش و هنرمند کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر هنر‌های تجسمی اظهار داشت: خوشبختانه کرونا تأثیر جدی بر روی هنر‌های فردی نداشته است. حتی فکر می‌کنم شیوع این ویروس تأثیر خوبی روی نقاشی، نگارگری و هنر‌هایی داشته است که هنرمند به تنهایی آن را خلق می‌کند.

وی ادامه داد: من در گروه‌های تبادل فکری که با اساتید و هنرمندان نام‌آشنا دارم، به روشنی می‌بینم که گام بسیار جدی در زمینه هنر‌های تجسمی برداشته شده است. البته من از ابتدا چنین اتفاقی را پیش‌بینی می‌کردم و می‌دانم که چشم‌انداز این تغییرات را در این دوره از حراج هنری تهران خواهیم دید.

صادقی با اشاره به فرصتی که قرنطینه برای هنرمندان هنر‌های تجسمی به وجود آورد توضیح داد: به دلیل فردی بودن این هنر‌ها و فرصت زیادی که قرنطینه برای هنرمندان این حوزه فراهم کرد، آن‌ها فرصت زیادی برای خلوت با خود، تفکر و اندیشه داشتند که منجر به تغییر جدی جهان‌بینی آن‌ها شد. این تغییرات در تمام زمینه‌ها از کیفیت، تکنیک، شیوه مطالبه‌گری، نمادشناسی و ارزش‌هایی که هنرمندان خلق می‌کردند اتفاق تازه و ممتازی رقم زده است.

این نقاش شناخته شده تاکید کرد: اگر شیوع ویروس کرونا مانع فعالیت هنرمندان هنر‌های دیگر مانند هنر‌های نمایشی شد، اما شیوع این ویروس برای هنر‌های تجسمی یک اتفاق بسیار تابناک و ارزشمند را رقم زد. امکانی برای بازیافت، بازخوانی و تجلی مجدد فراهم شد.

وی با بیان اینکه بی‌صبرانه منتظر شب حراج هنری تهران است گفت: می‌دانم در این دوره از حراج هنری تهران می‌توانیم تأثیر این تغییرات را در مجموعه کار‌های هنرمندان معاصر ببینیم.

صادقی تنها تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر هنر‌های تجسمی را افزایش قیمت ابزار و مواد هنری برشمرد و توضیح داد: متاسفانه با شیوع این ویروس، قیمت ابزار و ادوات هنری افزایش عجیبی پیدا کرد و تنوع آن‌ها بسیار کم شد. متاسفانه در بازار ایران قیمت‌ها بدون ارزیابی درست و کارشناسی افزایش پیدا می‌کنند.

وی در رابطه با جایگاه حراج هنری تهران گفت: حراج هنری تهران سند فرهنگی هنر‌های تجسمی در عیار بین‌المللی است. یکی از خروجی‌های آن مبحث قیمت‌گذاری است که اتفاق بسیار مبارک و میمونی است. چراکه برنامه‌ریزان این حراج با محبت و رفاقت و همراهی با جامعه تجسمی اتفاق می‌افتد. دست اندرکاران حراج، جامعه جهانی را شناسایی می‌کنند و این حراج را با کیفیتی فاخر برگزار می‌کنند.

صادقی با اشاره به برگزار نشدن سیزدهمین دوره حراج هنری تهران در تیرماه امسال عنوان کرد: در همه جای دنیا این اتفاق افتاده است و به غیر از حراج‌های هنری، فعالیت نگارخانه‌ها و موزه‌های بزرگ هم تحت‌تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند. ولی می‌دانم که با مدیریت هوشمند آقای سمیع آذر و همکارانش، این دوره از حراج هم به خوبی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: حراج تهران فرصتی فراهم می‌کند تا یک سند ملی از جامعه هنری را به روایت جامعه جهانی برسانیم. دنیا نگاه می‌کند و البته که همه مباحث دوران شیوع کرونا، بحث خورد و خوراک نیست. اتفاق جدیدی که در این دوران مورد توجه است، تغییر در فرایند فرهنگ و هنر و ترجمان جدیدی است که در حوزه‌های مختلف پیدا می‌کند. می‌دانم که نتیجه این اتفاق جدید را در حراج هنری تهران خواهیم دید. نگاه من بسیار خوشبینانه است، بنابراین یقین دارم با درایت و سرافرازی این رویداد برگزار می‌شود.

صادقی با اشاره به توانایی درخشیدن هنر‌های تجسمی ایران در جامعه جهانی گفت: شاید قیمت حراج با شکل آرمانی جهانی آن فاصله داشته باشد، ولی می‌تواند منجر به شکوفایی استعداد‌های بسیاری شود. این حراج سند و چشم‌اندازی برای استنباط جامعه جهانی از هنر ماست. امیدوارم این دوره از حراج تهران با موفقیت برگزار شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار