به مناسبت سفر تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان در ۲۴ دی ۱۳۶۴؛

علاقه مردم پاکستان به امام خمینی و انقلاب اسلامی/ استقبال پرشور پاکستانی‌ها از آیت‌الله خامنه‌ای

هزاران تن از مردم مسلمان سنی و شیعه پاکستان در حالیکه تصاویری از امام خمینی در دست داشتند با تکرار شعار‌های «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «زنده‌باد انقلاب اسلامی» به استقبال آیت‌الله خامنه‌ای شتافتند.
کد خبر: ۴۳۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۵ - 13January 2021

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ جمهوری اسلامی که درگیر جنگی تحمیل شده بود، احیای سیاست خارجی و دیپلماسی را در دستور کار قرار داد. در این راستا، آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌ جمهور وقت، طی چند دوره سفر خارجی، به چند کشور سفر کردند.

در این میان، سفر آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان در زمستان ۱۳۶۴ یکی از مهم‌ترینِ این سفرها بود که بازتاب فراوانی هم در رسانه‌ها و محافل خبری داشت. این نوشتار به بازخوانی آن سفر و استقبال تاریخی مردم پاکستان از رئیس‌ جمهور وقت ایران می‌پردازد.

استقبال تاریخی مردم پاکستان

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت ایران، روز سه‌شنبه ۱۳۶۴/۱۰/۲۴ در رأس هیاتی وارد پاکستان شدند و در فرودگاه بین‌المللی پاکستان مورد استقبال ضیاءالحق رئیس‌ جمهور پاکستان و نخست‌وزیر این کشور و نیز روسای مجالس سنا و شورا و مقامات بلند پایه لشگری و کشوری پاکستان قرار گرفتند.

علاقه مردم پاکستان به امام خمینی و انقلاب اسلامی/ تعجب ضیاءالحق از استقبال پرشور مردم پاکستان از آیت‌الله خامنه‌ای

اما آنچه در این سفر باعث حیرت همگان شد، استقبال بی‌نظیر مردم پاکستان از رئیس‌ جمهور ایران بود. این استقبال مردمی بلافاصله بعد از خروج آیت‌الله خامنه‌ای و هیات همراه از فرودگاه اسلام‌آباد شروع شد. به گزارش مطبوعات، هزاران تن از مردم مسلمان سنی و شیعه پاکستان در حالیکه تصاویری از امام خمینی در دست داشتند با تکرار شعار‌های «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «زنده باد انقلاب اسلامی»، «درود بر خمینی»، «سلام بر خامنه‌ای»، «زنده باد دوستی مسلمانان ایران و پاکستان»، به استقبال آیت‌الله خامنه‌ای شتافتند.

ازدحام مسلمانان پاکستان در اسلام‌آباد به هنگام استقبال از آیت‌الله خامنه‌ای به حدی بود که اتومبیل حامل رئیس‌ جمهور ایران چندین بار توسط مردم متوقف شد و «مشتاقان، عشق خود به انقلاب اسلامی را با تلاش برای تماس نزدیک با رئیس جمهوری اسلامی ایران به اثبات رساندند.»

 این استقبال باشکوه تنها در اسلام‌آباد رقم نخورد، بلکه ورود آیت‌الله خامنه‌ای به هر شهر پاکستان، با استقبال مردمی مواجه می‌شد. قرار بود آیت‌الله خامنه‌ای بعد از ظهر روز سه‌شنبه برای بازدید از لاهور و ایراد سخنرانی عازم این شهر شوند اما به علت استقبال زایدالوصف و هجوم مردم، امکان این مسافرت فراهم نشد؛ لذا برنامه سفر به لاهور به روز بعد موکول شد.

روز چهارشنبه آیت‌الله خامنه‌ای که طبق برنامه عازم لاهور شدند، مورد استقبال مردم این شهر قرار گرفتند.

«حرکت مردم لاهور در استقبال از رئیس‌ جمهور اسلامی ایران به‌طوری بود که هر بیننده‌ای را به یاد حماسه‌های شکوهمند انقلاب اسلامی می‌انداخت. در طول مسیر که چندین کیلومتر بود پوشیده از مشتاقان انقلاب اسلامی بود.»

علاقه مردم پاکستان به امام خمینی و انقلاب اسلامی/ تعجب ضیاءالحق از استقبال پرشور مردم پاکستان از آیت‌الله خامنه‌ای

ابعاد حرکت مردم لاهور انعکاسی از حرکت مردم کشورمان در عرصه انقلاب اسلامی بود. جوانان موتور سیکلت سوار با پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران عکس امام و شعارهای «مرگ بر آمریکا» با پیشانی بندهای مخصوص رزمندگان بسیجی بدنبال اتومبیل‌های رئیس جمهور و هیات همراه در آمدند. مستقبلین در تمام طول مسیر به‌ صورت متراکم بدنبال اتومبیل‌ حامل آیت‌الله خامنه‌ای می‌دویدند و با کوبندگی و التهاب خاصی از عمق جان فریاد «مرگ بر آمریکا» و «درود بر امام خمینی» می‌دادند.

بازتاب سفر آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان

سفر آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان در سال ۱۳۶۴، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های جهان داشت. این استقبال چنان عظیم بود که حیرت خبرگزاری‌های جهان را برانگیخت.

چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «.. على‌رغم این‌که رسانه‌هاى جهانى مى‌خواستند چیزى در این باره نگویند، مجبور شدند. در همه رسانه‌هاى جهانى، چند روز اظهار شگفتى از این حادثه عظیم بود. میلیون‌ها انسان در اسلام‌آباد و در لاهور و دیگر مناطقى که رفتیم، از ما استقبال کردند...»

خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان «استقبال بی‌مانند از رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد» گزارش داد: «هزاران مسلمان پاکستانی با فریاد «مرگ بر آمریکا» مقدم رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را به هنگام ورود به اسلام‌آباد مشتاقانه گرامی داشتند. هزاران استقبال کننده که تعداد زیادی از آن‌ها صد‌ها کیلومتر را با اتوبوس یا اتومبیل‌های مزین به تصاویر امام خمینی و دیگر رهبران ایران پیموده بودند کاملا کنترل مراسم را از دست نیرو‌های انتظامی خارج ساخته بودند و فشار جمعیت به حدی بود که حتی دقایقی اتومبیل حامل ریاست جمهوری اسلامی ایران و ژنرال ضیاء‌الحق رئیس جمهور پاکستان را متوقف ساخت.

خبرگزاری فرانسه افزود: «بر روی نوار‌های قرمز رنگی که دور سر بسیاری از استقبال کنندگان بسته بود نوشته شده بود: گوش به فرمان توایم خمینی، ما آماده‌ایم برای ایران خون خود را نثار کنیم. یکی از جوانان شیعه در پاسخ به سوالی در مورد معنای نوار قرمزی که به دور سر بسته است در فاصله بین دو شعار شدید اللحن علیه عراق، آمریکا و شوروی گفت: ما در انتظار فرمان امام خمینی هستیم. ما برای دادن جان خود در راه ایران آماده‌ایم.»

علاقه مردم پاکستان به امام خمینی و انقلاب اسلامی/ تعجب ضیاءالحق از استقبال پرشور مردم پاکستان از آیت‌الله خامنه‌ای

خبرگزاری رویتر هم با اشاره به استقبال باشکوه از رئیس‌ جمهور ایران در پاکستان گزارش داد: «پرزیدنت خامنه‌ای در میان ابراز احساسات هزاران مسلمان وارد اسلام‌آباد شد.» آسوشیتدپرس هم طی گزارشی اعلام کرد: «شدت تظاهرات و موج جمعیت به حدی بود که پلیس پاکستان نتوانسته است جلوی هجوم مردم را بگیرد و جمعیت به هیجان آمده از موانع پلیس عبور کرده خود را به اتومبیل رئیس جمهوری اسلامی ایران رسانیده و برای دست دادن با وی بر یکدیگر سبقت گرفتند.»

دستاوردهای سفر آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان

یکی از دستاوردهای سفر آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان، افزایش نفرت از آمریکا و استکبار جهانی بود. به طوری که پس از این سفر، ریگان، رئیس‌ جمهور آمریکا که قصد سفر به پاکستان را داشت از این مسافرت منصرف شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه فرمودند: «من در دوران ریاست جمهوری به پاکستان رفتم. استقبالی که در پاکستان شد، حادثه‌ای عظیم بود. در همان پاکستانی که گفتم - پاکستان زمان ضیاءالحق بود که من رفتم آمریکایی‌ها و بعضی رژیم‌های وابسته به آمریکا در آن‌جا خرج‌های میلیاردی می‌کردند؛ اما فایده‌ای نداشت. دو، سه سال بعد از رفتن من، یک رئیس جمهور آمریکا می‌خواست به پاکستان برود؛ مردم در آن منطقه جنوبی پاکستان تظاهرات کردند و او مجبور شد نرود! این عقبه سیاسی، خاص جمهوری اسلامی است.»

امام خامنه‌ای در جایی دیگر نیز با اشاره به شکست سیاست‌های آمریکا فرمودند: «بنده زمان ریاست جمهوری به پاکستان رفتم؛ آنچنان تظاهراتی شد که با وجود این‌که قرار بود ریگان -رئیس جمهور آمریکا- بعد از سفر من برود و از پاکستان بازدید کند، دیگر نرفت! دیدند آبروریزی است برای او؛ چون آن وضعی که مردم در استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران بوجود آوردند، اگر او می‌رفت ‌آن‌گونه ‌نمی‌شد.»

تثبیت وحدت مسلمانان از دیگر پیام‌ها و دستاورد‌های این سفر بود. روز ۲۴ دی‌ علمای شیعه و سنی به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای در اسلام‌آباد شتافتند.

به گزارش کیهان: «علما و روحانیون پاکستان که از سراسر این کشور برای دیدار با رئیس‌ جمهور به اسلام‌آباد آمده بودند در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران با حجت‌الاسلام خامنه‌ای دیدار کردند. در این دیدار ابتدا نماینده سفارت ایران، سپس موسوی سفیر ایران در پاکستان، در پی آن قاری «محمد اسرار الحقانی» امام جماعت یکی از مساجد راول پندی، سپس مولانا صفدر حسینی که همراه عارف حسینی امیر شیعیان پاکستان در جمع حضور یافته بود سخنانی بیان داشتند. محور این سخنان بر وحدت مسلمانان جهان و تشکیل حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی دور می‌زد.» علاوه بر این، حضور خیل عظیم اهل سنت پاکستان در مراسم استقبال از آیت‌الله خامنه‌ای، حاکی از این موضوع بود. 

سفرهای آیت‌الله خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری به کشورهای مختلف، دستاوردهای زیادی برای انقلاب اسلامی به همراه داشت و از این جهت باعث تحسین امام خمینی هم شد. چنانکه به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حاج احمد خمینی، امام در جریان سفر آیت‌الله خامنه‌ای به کره شمالی، به صلاحیت ایشان برای رهبری اشاره کرده و فرمودند: «الحق ایشان شایستگی رهبری را دارند.»

به نقل از حجت‌الاسلام مرحوم حاج سید احمد خمینی: «وقتی که آیت‌الله خامنه‌ای در سفر کره (شمالی) بودند، امام گزارش‌های آن سفر را از تلویزیون می‌دیدند. از آن منظره دیدار از کره، استقبال مردم و سخنرانی‌ها و مذاکرات در آن سفر خیلی جالب بود و امام گفته بودند الحق ایشان شایستگی رهبری را دارند.»

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها