فرمانده نیروی دریایی ارتش:

شناورهای دشمن همواره به‌عنوان یک هدف تحت نظر هستند/ «دنا» بهمن‌ماه به نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود

امیر دریادار خانزادی گفت: شناورهای دشمن را لحظه‌ای رصد می‌کنیم و هر منطقه‌ای تکلیف دارد هر شناوری در منطقه یکم دریایی، دوم دریایی و مجموعه منطقه تحت مسئولیت نیروی دریایی سپاه قرار گرفت به عنوان یک هدف به صورت شبانه روزی زیر نظر هستند.
کد خبر: ۴۳۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ - 14January 2021

رویکرد ما صرفاً پدافندی نیست برای هر آفندی آماده‌ایمبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار حسین خانزادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره موشک انداز زره اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ یک نیروی دریایی در مقیاس جهانی است و زمانی که نیروی دریایی در این مقیاس قرار می‌گیرد ضمن این که در دریا‌های اقیانوسی باید حضور پیدا کند در دو لایه دیگر هم باید کار کنترل دریایی را انجام دهد.

وی با اشاره به این که منظور از کنترل دریایی یعنی بتواند دریا را در ابعاد سطح، زیرسطح و آسمان تحت کنترل خودش قرار دهد گفت: باید رقیب را از بهره برداری از آن منع کند.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: در لایه آب‌های سبز و قهوه ای، شناور‌های مخصوص خود را نیاز دارد و لازم نیست یک شناوری با مقیاس مکران در آب‌های سبز فعالیتی کند بلکه مکران مخصوص آب‌های آبی و اقیانوس هاست.

وی گفت: در این لایه گشت دریایی و برقراری امنیت در مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اعم از آب‌های ۱۲ و ۲۴ مایلی و فراتر از آن نیاز به شناور‌های چابک‌تر و با قدرت مانور بالا با تمام ظرفیت‌های دفاعی که یک شناور نیاز دارد به آن محتاج بودیم، البته پیش از این ۱۰ فروند از این شناور‌ها را در اختیار داشتیم که همه خرید‌های خارج از کشور در پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب چهار فروند از این شناور‌ها را در دریای خزر ساختیم که هر چهار فروند آن فعال است و ساخت آن‌ها در دهه ۸۰ انجام شد.

ویژگی های شناور «زره»

وی افزود: موشک انداز زره اولین نمونه از ناو‌های موشک انداز کلاس کمان است که در ناوگان جنوب ساخته شده و دو فروند دیگر هم در دست ساخت داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در سال آینده شاهد الحاق نمونه دیگری از این شناور‌ها باشیم.

وی افزود: موشک انداز زره اولین نمونه از ناو‌های موشک انداز کلاس کمان است که در ناوگان جنوب ساخته شده و دو فروند دیگر هم در دست ساخت داریم.

امیر دریادار خانزادی درباره سلاح‌های قابل حمل توسط شناور زره گفت: موشک دوربرد قادر و غدیر را با خود حمل می‌کند، توپخانه ۷۶ و ۴۰ میلی متری کاملاً اتوماتیک که با سامانه‌های کنترل آتش اپتیکی و الکترونیکی هدایت می‌شوند هم از تجهیزات این شناور است و همچنین مجموعه راداری و امکانات رادیویی خیلی خوبی را در اختیار دارد که با خدمه کمتر و دریامانی مناسب، این توان را دارد که امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت را برقرار کند.

خصوصیات ناوشکن دنا و نگین

وی درباره ناوشکن دنا و نگین هم گفت: ناوشکن دنا که مجموعه وزارت دفاع کار ساخت آن را به انتها رسانده و آزمایش دریایی خود را انجام می‌دهد در راه است و احتمالاً در بهمن ماه شاهد الحاق ناوشکن دنا خواهیم بود.

امیر دریادار خانزادی افزود: ناوشکن دنا شناور بسیار خوبیست که کاملاً مجهز است و تمام سیستم‌های مورد نیاز را در اختیار دارد که به محض الحاق به دریای سرخ اعزام می‌شود.

وی درباره ناوشکن نگین هم گفت: از سال ۱۴۰۰ کار ساخت آن شروع می‌شود که تمام طراحی‌های مفهومی و جزء آن انجام شده است و بخشی از فناوری‌های جدیدی که در ناوشکن نگین مانند موتور‌های الکتریکی به کار گرفته شده در حال ساخت است و همچنین به لحاظ سامانه رانش هیچ محدودیتی وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: سیستم موشکی آن در حال حاضر در صنایع وزارت دفاع موجود است و به محض این که کار ساخت آن پیش برود تمام تسلیحات و تجهیزات بر آن نصب خواهد شد.

امیر دریادار خانزادی گفت: رزمایش دریایی اقتدار یک رزمایش اقتدار موشکی است، البته در کنار آن سایر تمرینات تاکتیکی دیگر هم انجام شد.

وی با اشاره به این که زیردریایی فاتح برای دومین بار در رزمایش شرکت کرد، افزود: در رزمایش قبلی پیش بینی پرتاب اژدر نشده بود که در این رزمایش این پرتاب را هم انجام داده است و در این فاصله زیردریایی فاتح تمام تمرینات غوص خودش را با دقت انجام داد و تمام عملیات‌ها را با درستی پشت سر گذاشت و در اعماق مختلف، این زیردریایی غوص و همچنین اژدر مشقی پرتاب کرده است.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: در کنار زیردریایی فاتح؛ زیردریایی‌های غدیر او را همراهی می‌کنند و البته پرتاب‌های موشکی متفاوت از گذشته در عمق انجام می‌شود که تا امروز این پرتاب‌ها با ملاحظه در امتداد ساحل خودمان انجام می‌شد، ولی در این نوبت پرتاب به عمق اقیانوس هند است و شاهد این خواهیم بود که موشک‌های برد متوسط و بلند نیروی دریایی در مسافت‌های دوردست و در عمق اقیانوس به هدف اصابت کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ارتباط این رزمایش با حضور آمریکایی‌ها در منطقه هم گفت: ما یک نیروی نظامی هستیم و یک نیروی نظامی همیشه این را با خود تکرار می‌کند که امشب؛ شب حمله است. البته در منطقه صلح و امنیت پایداری برقرار است و ما بسیار پرقدرت و توانمند در منطقه هستیم و همچنین مجموعه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران؛ مجموعه نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران؛ اعم از ارتش و سپاه بسیار قدرتمند و آماده است بنابراین ارتباط معناداری با حضور آن‌ها ندارد، ولی حتماً دشمنان ما وقتی این توانمندی و آمادگی را که پی در پی تکرار می‌شود شاهد هستند قطعاً دشمنان ما از این رزمایش خشنود نخواهند شد و همه رویکرد این رزمایش؛ صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

امیر دریادار خانزادی افزود: پیام این رزمایش‌ها به مستکبران و زورگویان این است که ما قدرتمند ایستاده ایم و اجازه نمی‌دهیم کسی در این منطقه حق جمهوری اسلامی ایران را پایمال کند.

وی با بیان این که دریا‌های آزاد متعلق به همه کشورهاست گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور دریایی بسیار قدرتمند و حق ملت ایران است که در هر نقطه از دریا‌های آزاد با اراده، قدرت دریایی خود را اعم از ناوگان تجاری و نظامی در حمایت ازناوگان تجاری به نمایش بگذارد.

امیر دریادار خانزادی افزود: زمانی که یک ناوشکن در دریا نمایش قدرت می‌دهد، این نمایش قدرت ملت ایران، صنعتگران و دانشمندان ایرانی است.

دیپلماسی ناوچه توپدار

وی درباره تأثیر و رصد ورود و خروج آمریکایی‌ها در دریا گفت: یکی از کارکرد‌های هر نیروی دریایی؛ دیپلماسی ناوچه توپدار است یعنی در عرصه سیاست و زمانی که کار به تنگنا می‌رسد ناوگان نظامی در حمایت از آن سیاست وارد می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در گذشته شاید این ناوگان برای آن‌ها کارایی داشت، ولی امروز می‌دانند که به ایران و ایرانی هیچ اراده‌ای قابل تحمیل نیست و ما امروز آن قدر قدرتمند هستیم که این حضور‌ها برای ما بیشتر شبیه نمایش است.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: زمانی که ترامپ برخی از کشور‌های عرب منطقه را به عنوان گاو‌های شیرده مثال زد بنابراین گاو‌های شیرده یک سگ چوپان هم از نگاه آمریکایی‌ها نیاز دارد و آمریکایی‌ها برای چوپانی کشور‌های هدف خودشان در این منطقه حضور دارد.

وی با بیان این که حتماً حضور آمریکایی‌ها را جدی می‌گیریم گفت: ناو هواپیمابر، زیردریایی و هر شناور دیگر نظامی که در این منطقه است؛ حضور آن را جدی می‌گیریم و برای هر صحنه و وضعی برای آن‌ها طرح و آمادگی داریم.

امیر دریادار خانزادی افزود: ما در مجموعه ناوگان نیروی دریایی، هر شناور دشمن را لحظه‌ای رصد می‌کنیم و هر منطقه‌ای تکلیف دارد هر شناوری در منطقه یکم دریایی، دوم دریایی و مجموعه منطقه تحت مسئولیت نیروی دریایی سپاه قرار گرفت به عنوان یک هدف به صورت شبانه روزی زیر نظر هستند.

وی ادامه داد: معتقدیم حضور آمریکایی‌ها بی معنی است البته شاید از نظر خودشان و برخی کسانی که مشروعیت مردمی در منطقه ندارند و برای مشروعیت دادن به حکومت خود از مکمل‌های قدرت استفاده می‌کنند معنادار باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خطاب به ملت آمریکا گفت: دولت‌های آن‌ها منابعشان را در نقاط مختلف جهان دور می‌ریزند، برای این که به نوعی خیمه استکباری خودشان را در برخی کشور‌های منطقه برقرار کنند که البته رو به افول است چرا که در عمق خاک خودشان هیمنه آن‌ها در حال فرو ریختن است.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: حتماً حضور آن‌ها را جدی می‌گیریم و مراقب هستیم تا خطایی از آن‌ها سر نزند و پاسخ هر خطای آن‌ها را به صورت قاطع خواهیم داد و امروز رویکرد ما صرفاً پدافندی نیست بلکه برای هر آفندی آماده هستیم.

ائتلاف‌های دریایی بیشتر رسانه‌ای بودند

وی درباره سرنوشت ائتلاف‌های دریایی هم گفت: این‌ها ائتلاف‌های بیشتر رسانه‌ای بودند، اما در دریا هیچ چراغی روشن نشد و بعضی کشور‌ها هم که به نوعی چاپلوسی قدرت‌های بزرگ را می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که این حضور؛ بی معنی و بدون هدف است و بیشتر برای نمایش قدرت برای کشور‌هایی است که دولت‌های نامشروع دارند که احساس کنند قدرتی در کنارشان هست، البته خیلی از آن‌ها منطقه را ترک کردند و آن‌هایی که هستند دریاگردی می‌کنند و پولهایشان را دور می‌ریزند و عملاً ائتلافی شکل نگرفت.

توقیف کشتی کره‌ای به هیچ عنوان نظامی نیست

امیر دریادار خانزادی درباره توقیف کشتی کره‌ای به دلیل تخلفات و خبر‌های رسیده مبنی بر ناوشکن کره‌ای در راه ایران افزود: زمانی که ناوگان یک کشور در مجاورت آب‌های سرزمینی کشور دیگر حضور داشته باشد و این حضور را برای اعمال قدرت معنا کند اصلاً پسندیده نیست و حتماً با آن مقابله می‌شود، ولی اگر دریانوردی از جهت آشنایی با یک وضع دریایی یا یک همکاری دوستانه در منطقه‌ای باشد هم پسندیده و هم معنادار است.

وی تصریح کرد: کره ای‌ها در خلیج عدن حضور داشتند البته با همان رویکرد که ما برای برقرار امنیت جمعی در دریا و در خلیج عدن هستیم البته بعد از تخلف و آلودگی شکل گرفته در دریا و با حکم قضایی این شناور توقیف شد گذشته از اینکه مالکیت و ملیت این شناور متعلق به کجاست، اصل موضوع؛ تخلف دریایی است که اگر برای هر شناوری اتفاق بیفتد حتماً مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: این موضوع به هیچ عنوان نظامی نیست و مربوط به کنوانسیون مارپل می‌شود که متوجه آلودگی دریاهاست و در سطح دیپلماتیک به این موضوع رسیدگی می‌شود و در حال حاضر ناو کره‌ای در منطقه جنوب دریای عمان قرار دارد و فاصله زیادی با مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دارد و لحظه به لحظه رصد می‌شود.

اعزام ۷۲ ناوگروه دریایی برای مقابله با دزدی دریایی

امیر دریادار خانزادی گفت: ما از ابتدای موضوع دزدی دریایی؛ ۷۲ ناوگروه اعزام کردیم و الان ناوگروه ۷۲ با ناوشکن البرز و ناو خارک در دریای سرخ هستند.

وی افزود: دریای سرخ در ماه‌های گذشته از یک دریایی با وضع زرد امنیتی به یک دریای قرمز تبدیل شده است یعنی نا امنی در آنجا زیاد شده است و حملات تروریستی مسلحانه متوجه کشتی‌های نفتکش است، بنابراین ما در آنجا اسکورت مستقیم را انجام می‌دهیم و درهفته گذشته ناوشکن البرز، دو نفتکش جمهوری اسلامی ایران را از تنگه باب المندب تا دهنه کانال سوئز اسکورت کرد و آماده پاسخ محکم به هر حرکت در دریا هستیم.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: معتقدیم این اقدامات نیابتی است یعنی پشت سر این اقدامات تنش زا در منطقه دریای سرخ؛ احتمالاً یک یا دو کشور ساحلی هستند.

ویژگی‌های لباس‌های جدید رزم نیروی دریایی ارتش

وی درباره لباس‌های جدید نیروی دریایی هم گفت: این لباس جدیدی است در واقع لباس رزم نیروی دریایی است؛ البته تا امروز پرسنل نیروی دریایی در رسته‌ها و تخصص‌های مرتبط، لباس‌های تخصصی خودشان را به تن می‌کردند و عمدتاً یگان‌های ساحلی، ستادی و کسانی که رزمایش‌ها را طراحی، پیاده سازی و اجرا می‌کردند لباس‌های ستادی داشتند، ولی برای اینکه در رزمایش حضور داشته باشند لازم بود لباس رزمایشی داشته باشند و البته رنگ این لباس ترکیبی از سه وضع دریایی اعم از اقیانوسی، دریا‌های با آب‌های سبز و قهوه‌ای است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی یک نیروی دریایی بین المللی است، گفت: بین المللی بودن نیروی دریای در پوشش، رنگ لباس و ترکیب آن موثر است، ولی نشان ها، درجات و علائم، ویژه و مختصص نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

فاتح ۲ و ۳ درحال تولید است

امیر دریادار خانزادی درباره تغییرات در نسخه‌های دیگر زیر دریایی فاتح افزود: اولین وسیله نظامی بخصوص در شناور‌ها که ساخته می‌شود نمونه اولیه آن در هیچ کجای دنیا بکار گرفته نمی‌شود، ولی در جمهوری اسلامی ایران با کیفیتی ساخته می‌شود تا در عملیات بکار گرفته شود و نمونه‌های دوم با اصلاح موارد نمونه اول ساخته می‌شود.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه فاتح ۲ و ۳ درحال تولید است گفت: توافقی با مجموعه وزارت دفاع داشتیم تا سرعت خیلی بیشتر به تولید این دو شناور بدهیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار