یادداشت/ اکبر صفرزاده

بضاعت اندک «سینمای دفاع مقدس» در چهل سالگی دفاع مقدس

در سال جاری و به مناسبت چهل سالگی «هشت سال دفاع مقدس» توقع این بود که تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی بسیار بیشتر از تعداد موجود باشد و علاوه بر افزایش کمیت، کیفیت این گونه فیلم‌ها نیزدر بالاترین سطح ممکن باشد.
کد خبر: ۴۳۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۵ - 16January 2021

بضاعت اندک «سینمای دفاع مقدس» در چهل سالگی دفاع مقدسگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ‌ اکبر صفرزاده؛ جنگ ایران و عراق که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا هشت سال دفاع مقدس شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جـنگ ویتنام بود. این جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ از سوی رژیم بعثی عراق به ایران تحمیل شد.

امسال چهل سالگی این رویداد بزرگ است، رویداد بزرگی که می‌توان گفت بیشترین و مهمترین تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در طول این چهل سال بر جامعه ایران داشته و خواهد داشت.

توقع‌ها و انتظار‌های برآورده نشده از سینمای دفاع مقدس در چهل سالگی این رویداد بسیار زیاد است. ما در چهل سالگی دفاع مقدس و امروز باید در نقطه‌ای می‌ایستادیم که سینمای این رویداد مهم و تاثیرگذار یکی از مهمترین و صادراتی‌ترین فیلم‌های صنعت سینمای ایران باشد، باید کتاب‌های بسیار ارزنده‌ای که توسط حوزه هنری در مورد هشت سال دفاع مقدس تولید شده به فیلم‌ها و سریال‌های بسیار تاثیر گذار و صادراتی تبدیل می‌شدند و سینمای دفاع مقدس با اتکاء به این پشتوانه ادبی بنیانگذار سینمای اقتباس در ایران می‌بود.

ما باید در حالی چهل سالگی این رویداد بزرگ را گرامی می‌داشتیم که فیلم‌های تولیدی مان در این ژانر پربیننده‌ترین فیلم‌های دنیا می‌بودند و سینمای دنیا و اکران‌های بین المللی تشنه اکران آنها، اما این گونه نشده و بسیاری از اهداف فوق متاسفانه هنوز محقق نشده است.

این‌ها برخی از حسرت‌های سینمایی هشت سال دفاع مقدس ایران است، حسرت‌هایی که بعضا توسط زنجیره ناکارآمد برخی مدیران، برخی نویسندگان و برخی کارگردان‌ها و تهیه کنندگان سینمای ایران به وجود آمده و معلوم نیست تا کی قرار است ادامه داشته باشد.

سینمای ایران در سال جاری طبق آماری که در دست است فقط پنج فیلم با موضوع دفاع مقدس دارد؛ «آفتاب نیمه شب» به کارگردانی شهریار بحرانی، «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی، «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری، «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی.

در سال جاری و به مناسبت چهل سالگی «هشت سال دفاع مقدس» توقع این بود که تعداد این گونه فیلم‌ها بسیار بیشتر از تعداد موجود باشد و علاوه بر افزایش کمیت، کیفیت این گونه فیلم‌ها نیز در بالاترین سطح ممکن باشد و بتواند هم در اکران‌های داخلی و هم در اکران‌های بین المللی موفیقت‌های بسیار زیادی را نصیب خود کند، اما متاسفانه در حوزه کمیت اینگونه نشده و طبق آمار‌های موجود بضاعت سینمای دفاع مقدس در سال جاری همین پنج فیلم است.

«آفتاب نیمه شب» نخستین فیلم موشکی سینمای ایران
آفتاب نیمه شب نهمین فیلم سینمایی شهریار بحرانی است. بحرانی در جدیدترین فیلم سینمایی خود از فضای بازیگران حرفه‌ای فاصله گرفته و با دعوت از گروهی از بازیگران تئاتر و عده‌ای جوان تازه نفس، شیوه متفاوتی را برای فیلمش در پیش گرفته است. بخش‌هایی از این فیلم در سوریه می‌گذرد که به اقتضای داستان، گروهی از بازیگران عرب زبان نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: این فیلم فرازی از زندگی شهید والامقام حسن طهرانی مقدم و مردان بلند بالایی است که پس از پائیز ۶۳ با تلاش و مشقت فراوان برای اولین بار صنعت موشکی را در ایران اسلامی پایه گذاری کردند.

شهریار بحرانی فیلمساز شناخته شده سینمای ایران با ساخت «آفتاب نیمه‌شب» پس از ۱۱ سال دوری به سینمای ایران بازگشته است. وی سابقه ساخت آثاری چون: «ملک سلیمان»، «مریم مقدس»، «حمله به اِچ ۳»، «آب را گل نکنید» و ... را در کارنامه سینمایی خود دارد.

«منصور» روایتگر زندگی شهید ستاری
فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در آن به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و همچنین طراحی و تولید اولین جنگنده ساخت مهندسان ایرانی پرداخته می‌شود. نام قبلی این فیلم «اوج ۱۱۰» بود.

افتتاحیه این فیلم با حضور امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، شاهین تقی خانی معاون فرهنگی کل ارتش، احسان محمد حسنی مدیر عامل سازمان هنری رسانه‌ای اوج و جمعی از فرماندهان و امرای نیروی هوایی ارتش همراه بود.

طبق اخبار مندرج در رسانه‌های مختلف سیاوش سرمدی کارگردان این فیلم حدودا سه سال برای نگارش فیلم‌نامه این فیلم کار مطالعاتی و پژوهشی انجام داده است. سیاوش سرمدی که پیش از این مستند‌های «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «۸۰ سال مقاومت»، «داوطلب مرگ» را روی پرده نقره‌ای برده، با «منصور» ساخت اولین فیلم سینمایی داستانی خود را تجربه می‌کند.

تک تیرانداز روایتگر زندگی شهید عبد الرسول زرین
فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری محصولی از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح است. در این فیلم سینمایی کامبیز دیرباز ایفاگر نقش شهید عبد الرسول زرین بزرگ‌ترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر است. امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی و انوش معظمی از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«تک تیرانداز» فیلمی قهرمان محور است و برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان جذاب و اکشن روایت می‌کند. این فیلم ابتدا «شکار شکارچی» نام داشته است.

شهید زرین، تک تیرانداز ایرانی از ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ شلیک موفق داشته است و مهمترین ویژگی اش نسبت به دیگر تک‌تیرانداز‌های جهان این بوده است که بیش از اینکه به شلیک‌های موفقش افتخار کند، همیشه به انسان‌هایی که به آن‌ها شلیک نکرده بود به خود می‌بالید.

علی غفاری کارگردان این فیلم، کارگردانی آثاری، چون بچه مهندس، ابوزینب، استرداد، چراغ قرمز، بازگشت، پازل، شاهرگ و سفر به سرزمین ملائک را در کارنامه هنری خود دارد.

«یدو» از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری، از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در آبادان در حال محاصره را به تصویر می‌کشد.

ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و… در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

مهدی جعفری کارگردان این فیلم پیش‌تر فیلم «۲۳ نفر» را کارگردانی کرده و همین طور دو فیلم مستند کوتاه «هر کجا بروم آسمان مال من است» و «همه روز‌های خوب» را با تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

«دسته دختران» با سوپر استار‌های مطرح سینمای ایران
منیر قیدی در ادامه نگاه سینمایی خود در فیلم «ویلایی‌ها»، فیلم دومش «دسته دختران» را با محوریت مقاومت زنان در حماسه خرمشهر می‌سازد. او قرار است با «دسته دختران» برای اولین بار و به صورتی کاملا جدی و مبسوط نقش دختران و زنان ایرانی در رقم خوردن حماسه خرمشهر را در سینمای ایران به تصویر بکشد. «دسته دختران» به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری محصول بنیاد سینمایی فارابی است. لیلا حاتمی و نیکی کریمی ایفاگر نقش‌ها اصلی این فیلم هستند.

منیر قیدی (متولد ۲۶ شهریور ۱۳۵۱ در تهران) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است. وی در گذشته در زمینه دستیاری کارگردان و منشی صحنه فعالیت داشته است. او دو فیلم ویلایی‌ها و «حتی اگر شب باشد» را در کارنامه هنری کارگردانی خود دارد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها