دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نگاهی به حضور آثار انقلابی و دفاع مقدس در سیزده دوره حراج تهران

حراج تهران در سیزده دوره‌ای که از برگزاری آن می‌گذرد همواره میزبان آثاری با مضامین انقلابی و اسلامی و دفاع مقدس بوده است.
کد خبر: ۴۳۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 19January 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‎پرس: «حراج تهران»، در عرصه اقتصاد هنر ایران، اتفاقی نوین از سوی بخش خصوصی است که تنها ۱۳ دوره آن در طول ۹ سال گذشته برگزار شده است و در هر دوره این رویداد، آثار هنرمندان تازه‌ای از طیف‌های مختلف وارد حراج شده و به مارکت هنری آن‌ها اعتبار بخشیده است. یکی از اتفاقات ویژه این حراج، پرداختن به هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. هنری که بعد از انقلاب اسلامی تولد یافت و در سال‌های جنگ تحمیلی هنرمندان بیشتری را گرد خود جمع کرد و در روزگار صلح نیز به پاسداشت روز‌های دفاع مقدس، همچنان شهادت، مقاومت، از جان گذشتگی و ایثار و موضوعات مذهبی، مضامین بسیاری از آثارشان بود؛ که در این گزارش مروری خواهیم داشت به این آثار.

درخشش خالق عصر عاشورا و طراح ضریح امام حسین (ع) در چهار دوره حراج تهران
اولین حضور استاد محمود فرشچیان در پنجمین دوره حراج (خرداد ۱۳۹۵) بود. اثری به ان عنوان تعالی که توانست با فروش یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان رکورد مهمی را در آن سال ثبت کند. دومین حضورش در تیرماه ۱۳۹۶ بود که با فروش ۷۰۰ میلیونی اثرش همراه بود. استاد محمود فرشچیان طراح پنجمین ضریح حرم امام رضا (ع) و خالق تابلو ضامن آهو در نهمین دوره حراج تهران با اثری تحت عنوان پیدایش توانست با ثبت فروش ۹۰۰ میلیون تومان رکورد قابل توجهی را ثبت کند. محمود فرشچیان خالق تابلو معروف «عصر عاشورا» و طراح ضریح امام حسین (ع) یک اثر نگارگری با موضوع عروج حضرت عیسی (ع) در دوره یازدهم ارائه شد که با استقبال خریداران روبرو شد و توانست رکورد ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی این هنرمند را در دوره نهم بشکند و با قیمت نهایی ۲ میلیارد تومان در شمار آثار گران قیمت این حراج بنشیند.

حضور درخشان نقاش پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس در پنج دوره حراج تهران
حبیب‌الله صادقی نقاش برجسته انقلاب که این روز‌ها در فرهنگستان هنر، ورکشاپ نقاشی خود با موضوع رشادت سردار سلیمانی را اجرا می‌کند با ۵ حضور در ادوار مختلف حراج تهران و درخشش در این پنج دوره توانست رکورد قابل توجهی را برای خود ثبت کند. این نقاش برجسته در اولین دوره حراج تهران (خرداد ۱۳۹۱) و سپس در دوره‌هایی چون: (خرداد ۱۳۹۲) - (دی‌ماه ۱۳۹۶) - (دی‌ماه ۱۳۹۷) و دی‌ماه ۱۳۹۸ حضور پررنگ و قابل توجهی را برای هنر انقلاب پدید آورد.

حضور کاظم چلیپا نقاش انقلاب و برنده جایزه جایزه دست خط زرین امام (ره)
کاظم چلیپا از اولین هنرمندانی است که نامش به عنوان نقاش انقلاب در حافظه تاریخ هنر این انقلاب اسلامی ایران ثبت شده است. این نقاش برجسته در چهار دوره حضورش در حراج تهران توانست فروش قابل توجهی را در کارنامه هنری‌اش ثبت کند. او در دوره‌هایی چون: خرداد ۱۳۹۲/ دی‌ماه ۱۳۹۵/ دی‌ماه ۱۳۹۷/ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حراج تهران حضور چشمگیری داشت.

حضور موفق حسن روح‌الامین طراح پوستر سردار سلیمانی و نقاش برجسته انقلاب در دوره حراج تهران
اولین حضور این هنرمند برجسته انقلاب در دی‌ماه ۱۳۹۷ بود که با فروش ۶۷ میلیونی اثرش همراه بود. در دوازدهمین دوره از حراج تهران به عرصه آثار هنرمندان معاصر اختصاص داشت. حسن روح‌الامین نقاش جوان و انقلابی کشورمان که به خاطر خلق تابلو‌های نقاشی با مضامین مذهبی و انقلابی به شهرت رسیده است، در شب حراج تهران با یک اثر در این حراج حضور داشت و توانست با رقم چشمگیر ۲۸۰ میلیون تومان که نشانه‌ای از رشد هفت برابری قیمت اولیه بود به فروش برسد.

حضور پرفُروغ عکس‌های دفاع مقدس در پنج دوره حراج تهران/ از کربلای پنج تا فتح خرمشهر
اولین حضور عکس سعید صادقی از هشت سال جنگ تحمیلی در دی‌ماه ۱۳۹۵ با اثری تحت عنوان داستان ۶۳ آغاز شد. این اثر توانست با فروش ۳۴ میلیون تومان در آن سال توجه اهالی هنر را جلب کند. در دومین حضورش از عملیات کربلای پنج با نزدیک به سه برابر رشد نسبت به قیمت پایه، حائز بالاترین جهش در هشتمین حراج تهران (دی‌ماه ۱۳۹۶) شد و با قیمت ۵۵ میلیون تومان هیجان خاصی به این رویداد هنری بخشید. اما در سومین حضور این اتفاق مهم شکلی دگر گرفت در دهمین دوره حراج تهران که میزبان عکس سعید صادقی با عنوان «فتح خرمشهر» بود با قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رسید. اثری درخشان و بسیار پرشکوه از موفقیت رزمندگان انقلاب اسلامی. در چهارمین حضورش در دی‌ماه ۱۳۹۸ با اثری از خرمشهر بار دیگر توجهات را جلب کرد این اثر با قیمت ۷۰ میلیون تومان چکس خورد. اما در چهارمین دوره حضور در دی‌ماه ۱۳۹۹ با عملیات والفجر رکورد قابل توجهی را ثبت کرد این اثر با فروش ۱۰۰ میلیون تومان خوش درخشید.

حضور استاد مرتضی گودرزی دیباج رئیس سابق هنر‌های تجسمی حوزه‌هنری در چهار دوره حراج تهران
مرتضی گودرزی که سال‌ها ریاست بخش هنر‌های تجسمی حوزه هنری را بر عهده داشته است، از هنرمندانی است که همگام با سایر هنرمندان انقلاب در حوزه هنری دست به خلق آثاری با مضامین انقلابی و دفاع مقدس زده است. او دوره‌هایی چون: خرداد ۱۳۹۴/ دی‌ماه ۱۳۹۵/ دی‌ماه ۱۳۹۷ و دی‌ماه ۱۳۹۸ در حراج تهران حضور داشت و در تمامی ادوار خوش درخشید.

حضور پررنگ استاد جلیل رسولی خالق خوشنویسی «دیوان حضرت امام خمینی (ره)» در چهار دوره حراج تهران
استاد جلیل رسولی در دوره‌هایی چون: خرداد ۱۳۹۳/ خرداد ۱۳۹۴/ خرداد ۱۳۹۵ و همچنین تیرماه ۱۳۹۷ توانست حضور موفق و قابل توجهی داشته باشد.

یاران فکه در دوازدهمین دوره حراج تهران
«یاران فکه» عنوان تابلو عکسی از جاسم غضبان پور از عکاسان شناخته شده دوران دفاع مقدس بود که برای نخستین بار اثری از این عکاس در دوازدهمین دوره این رویداد با رقم ۳۸ میلیون تومان چکش خورد.

حضور جمشید بایرامی با تصویری از نیایش مسلمانان جهان در حریم کعبه در حراج تهران
اولین حضور جمشید بایرامی د حراج تهران مربوط به خرداد ۱۳۹۲ است که با فروش ۱۸ میلونی اثرش همراه بود. اما در دوین حضورش با تصویری از نیایش مسلمانان جهان در حریم کعبه در دهمین دوره از حراج تهران حضور پیدا کرد. بایرامی که تجربه سال‌ها عکاسی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، تصویری از عبادت مسلمانان جهان را که سال ۸۰ در مکه مکرمه ثبت کرد، با عنوان «نیایش» در دهمین دوره حراج تهران عرضه کرد که با فروش ۳۸ میلیونی همراه بود.

سوم خرداد ۱۳۶۱ (خرمشهر) در حراج تهران
استاد محمد فرنود که تجربه عکاسی در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس را داشت در دی‌ماه ۱۳۹۷ توانست با فروش ۷۰ میلونی اثرش رکورد فابل توجهی را در حوزه عکس جنگ ثبت کند.

اولین حضور علیرضا اسکندری هنرمند انقلاب
در نهمین دوره حراج تهران به یمن آیه مبارک «و ان یکاد» با تابلوی نقاشی‌خطی با همین مضمون اثر علیرضا اسکندری آغاز شد. اسکندری از هنرمندان دوران انقلاب و جنگ تحمیلی است که آثار بسیاری را در قالب‌های مختلف هنری با مضامین انقلابی و مذهبی خلق کرده است.

عنوان هنرمند برگزیده سال حضرت علی (ع) در سال ۱۳۷۹، ریاست موزه شهید آوینی وابسته به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ریاست شورای مرکزی هنر‌های تجسمی بسیج در کارنامه او دیده می‌شود. نخستین تجربه حضور علیرضا اسکندری در حراج تهران با تابلو نقاشی‌ای که به آیه شریفه «وان یکاد» مزین بود که با فروش ۳۰ میلیون تومانی اثرش همراه بود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها