یادداشت/ رسول حسنی

رسانه ملی باید با حفظ فرهنگ ملی از ارزش‌های دینی صیانت کند

مسئولیت رسانه ملی حفظ ارزش‌های دینی و صیانت از فرهنگ ملی است دو مقوله‌ای که جدا از هم نیستند و اگر رسانه ملی در این دو مسئولیت دچار اشتباه شود تمامیت کشور دچار آسیب خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 20January 2021

رسانه ملی باید با حفظ فرهنگ ملی از ارزش‌های دینی صیانت کندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ حفظ هویت ملی و صیانت از ارزش‌های آن یکی از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه ملی است که اگر مورد غفلت واقع شود حتی می‌تواند ارزش‌های دینی را نیز متزلزل کند. چرا که بی‌تفاوتی به یک ارزش سبب بی‌تفاوتی به همه ارزش‌ها خواهد بود.

اگر رسانه ملی به عنوان اصلی‌ترین پایگاه فرهنگی مردمی نتواند سنت‌های ملی را اعم از زبان، غذا، لباس، آداب و رسوم و ... برای آیندگان به یادگار بگذارد چگونه می‌خواهد در مقابل هجمه فرهنگی ایستادگی کند و یا اصلا می‌تواند به چنین هدفی دست پیدا کند؟ بدون داشتن ریشه‌های غنی ملی ایستادگی در برابر تهدیدهای دینی نیز دشوار است.

اگر دیدیم انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و یا در دفاع مقدس آن همه حماسه آفرینی صورت گرفت صرفا به خاطر مسائل دینی نبود، بخشی این سلحشوری‌ها به خاطر سنت‌های دیرینه ملی بود، چه اینکه ایرانی بودن و اسلامی بودن دو مقوله‌ای است که یکدیگر را برای قرن‌های متمادی تقویت کرده‌اند.

متاسفانه این مسئله چندان در رسانه ملی جدی گرفته نمی‌شود و دیده شده که گاهی ارزش‌های ملی و قومیت‌ها مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد. چندی پیش یکی از مجریان تلویزیون لباس محلی یکی از اقوام را با به کار بردن جمله «لباس چوپانی پوشیده‌ای» خطاب به یکی از مهمانان برنامه، مورد تمسخر قرار داد حال آنکه لباس در فرهنگ ملی ما از جایگاهی تقدس گونه برخوردار است.

بی‌حرمتی به لباس اقوام به مثابه بی‌احترامی به تمام ارزش‌های قومی است. اگر مجری در این مورد به‌خصوص مورد تذکر قرار نگیرد خیانت به مردمی است که به رسانه ملی اعتماد دارند. اگر این جمله حتی به عنوان شوخی گفته شده باشد باز قابل توجیه نیست چرا که این عمل با فیلم‌های ضد ایرانی هالیوود فرقی ندارد.

در شرایطی که ما برای ضریب دادن و معرفی وجوه فرهنگی ملی خود کاری نمی‌کنیم چرا باید چنین جملات اهانت‌آمیزی را به کار ببریم. حتی در برنامه‌های به اصطلاح قوم‌نگارانه نیز چنین اهانت‌هایی را شاهدیم. در یکی از برنامه‌هایی که از شبکه مستند پخش می‌شود شاهد بودیم که کارشناس برنامه مهمان یکی از عشایر کشور بود، این مجری روی زیراندازی که برایش پهن کرده بودند با کفش نشسته بود در حالی میزبانان بدون کفش نشسته بودند. این نیز جز بی‌حرمتی به بزرگان آن ایل چیز دیگری نبود.  

کاش مدیران رسانه ملی در بحث اعمال ممیزی‌هایی که گاه حیرت‌آور است کمی این مسائل مهم توجه داشته باشند تا این‌گونه ارزش‌های ملی کشور بازیچه تعدادی مجری کم‌سواد نشود که مناسبات رسانه را نمی‌شناسند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها