دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

خدمات چشم‌گیر نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۰/ به‌دنبال تحقق عدالت فرهنگی هستیم

علیرضا مختارپور از خدمات چشم‌گیر نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در حوزه فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌دنبال تحقق عدالت فرهنگی است.
کد خبر: ۴۳۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ - 19January 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه طرح پژوهشی و رونمایی از سامانه رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز با حضور «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در سالن پارک شهر برگزار شد.

در ابتدا، علیرضا مختارپور طی سخنانی گفت: از سال ۱۳۹۳ و بعد از حضور تیم مدیریتی جدی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اولین و مهمترین نکته‌ای که مورد تاکید قرار گرفت توجه به برنامه‌ریزی، پژوهش و تحقیقات و مسائل علمی بود که مورد اهتمام جهادی قرار گرفت؛ امروز دست ما در این زمینه‌ها پر است تا نهاد بتواند در ارائه خدمات پیشرفت کند.

وی این نهاد را یک مجموعه ارائه دهنده خدمات فرهنگی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: نظام رتبه‌بندی برای این نهاد حیاتی است چراکه نمی‌توانیم کتابخانه‌ها را با یک معیار مشخص و همسان با یکدیگر مقایسه کنیم. ما همواره از طریق معاونین گزارشاتی داشتیم که در کتابخانه‌های کتاب‌هایی وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که نشان از عدم تشخیص نیاز منطقه مورد نظر بود.

مختارپور رفع نیازهای فرهنگی را وظیفه این نهاد دانست و گفت: نمی‌توان نیازهای هر منطقه را بدون پژوهش و مطالعه به طول دقیق تشخیص داد چراکه در برخی مناطق کشور نیاز به منابع خاصی وجود دارد؛ مثلا در کردستان و آذربایجان کتاب‌های بومی مورد استقبال و استفاده قرار می‌‌گیرد که ما خود را در تامین این منابع موظف می‌دانیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های کمک آموزشی را پدیده نامبارکی معرفی کرد و تصریح کرد: دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک آموزشی در شهرها مختلف یکسان نیست لذا نهاد در این زمینه نیز ورود داشته و نتایج خوبی حاصل شده است؛ لذا در این فعالیت‌ها به‌دنبال تحقق عدالت فرهنگی است.

وی به کمبود نیروی انسانی برای خدمات کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: برای تبدیل به یک دستگاه فرهنگی نیازمند فعالیت‌های پژوهشی هستیم و سال ۱۴۰۰ را با پشتوانه علمی و نیازسنجی درست مردم شروع خواهیم کرد و خدمات چشم‌گیری ارائه خواهیم داد.

مختارپور با تاکید براینکه نظام رتبه‌بندی نباید موجب نگرانی و دلسردی کتابداران مناطق محروم باشد، گفت: ضعف برخی کتابخانه‌ها موجب دلنگرانی کتابداران نباشد بلکه شناسایی این کتابخانه‌ها بهانه‌ای برای ارتقاء آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار