دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش آمریکا برای بازگشت به صحنه جهانی در دوران «پساترامپ»/ «بایدن» ایالات نامتحده را متحد می‌کند؟

صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا در بیستم ژانویه، حاوی خط مشی دولت جدید ایالات متحده است؛ خط مشی و رویکرد‌هایی که با تفکرات دونالد ترامپ خیلی فاصله دارد.
کد خبر: ۴۳۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۱ - 23January 2021

تلاش آمریکا برای بازگشت به صحنه جهانی در دوران «پساترامپ» / «بایدن» ایالات نامتحده را متحد می‌کند؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سید احمد رضا علوی؛ سرانجام ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، مراسم تحلیف «جوزف رابینت بایدن جونیور» ۷۸ ساله به‌عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از حواشی چندین ماهه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در این مراسم پس از آنکه با دست گذاشتن روی انجیل قدیمی سوگند خورد، تصریح کرد: قدرت اراده مردم شنیده و به قدرت اراده مردم توجه شد؛ امروز روز دموکراسی است؛ امروز روز آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه ما باید کار‌های بسیار زیادی در زمستان پرخطر انجام دهیم و فرصت‌های فراوان پیش رو داریم، افزود: امروز در این روز ژانویه، من تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا آمریکا را متحد کنم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه من تلاش می‌کنم برای آن‌ها که به من رای دادند و آن‌ها که از من حمایت نکردند به یک اندازه سخت کار کنم، گفت: به من نگویید نمی‌توان اوضاع را دگرگون کرد؛ ما نخستین معاون رئیس جمهوری زن تاریخ را اینجا کنارمان داریم.

بایدن با اشاره به اینکه ما باید برای بازسازی کردن، بازیابی کردن، بهبود بخشیدن، ساختن و برای به دست آوردن خیلی کار کنیم، گفت: باید روابط خود با متحدانمان را بازسازی کنیم و بار دیگر به صحنه جهانی بازگردیم؛ این پیام من به آن سوی مرزهاست؛ ما یک شریک قوی و قابل اعتماد برای صلح، پیشرفت و امنیت خواهیم بود.

صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا در بیستم ژانویه، حاوی نکات مهم و خط مشی دولت جدید ایالات متحده است؛ خط مشی و رویکرد‌هایی که با تفکرات دونالد ترامپ خیلی فاصله دارد.‌

می‌توان گفت که بازسازی روابط با متحدان و بازگشت به صحنه جهانی یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های دولت بایدن است؛ این رویکرد اینقدر برای رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا مهم و با ارزش بوده که او در نخستین اقدام خود به محض ورود به دفتر کارش در کاخ سفید، چندین فرمان ترامپ از جمله «ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشور‌های دارای اکثریت مسلمان»، «بازگشت به توافق اقلیمی پاریس» و «پایان وضعیت اضطراری در مرز‌های آمریکا و مکزیک» را لغو کرد.

یکی دیگر از رویکرد‌های بایدن که از صحبت‌هایش مشخص است، اتحاد ایالات متحده‌ای از هم گسیخته است؛ ایالات متحده‌ای که در این چهار سال به دلایل مختلف از جمله تبعیض نژادی شاهد موجی از اعتراضات بود، باید هم نامتحدتر از قبل باشد.

هنوز هم میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا براساس نظریه ترامپ، تقلب در انتخابات را پذیرفته‌اند و شاید تا روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و  سال‌ها بایدن را رئیس‌جمهور آمریکا ندانند.

چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در راه متحد کردن چنین آمریکایی، کار بسیار دشواری دارد و قطعا این از هم گسیختگی، آتشی زیر خاکستر خواهد بود؛ آتشی که شاید مقدمات فروپاشی ایالات نامتحده آمریکا را فراهم کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار