در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

«پیش از اذان صبح» صددرصد سفارش «دل» بود/ نوشتن از حاج قاسم را ادای دین می‌دانستم

احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب «پیش از اذان صبح»، گفت: نوشتن از شهید حاج قاسم سلیمانی را ادای دین به ایشان می‌دانستم.
کد خبر: ۴۳۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰ - 24January 2021

«احمد یوسف‌زاده» نویسنده کتاب‌ «پیش از اذان صبح» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درخصوص این کتاب اظهار داشت: همیشه درباره سردار سلیمانی دل‌نوشته و گزارشاتی از دیدارشان با خانواده‌های شهدا و مردم‌عادی و خاطرات دوستانشان می‌نوشتم؛ اتفاقات مهم همچون اعلام خبر پایان داعش و... را دستمایه قرار می‌دادم و بخاطر احساس محبت و دوستی که نسبت به ایشان داشتم، مطالب و دل نوشته‌هایی می‌نوشتم.

وی افزود: شهادت سردار سلیمانی باعث نوشتن زبانی کاملا متفاوت در این دل‌نوشته‌ها شد؛ دل نوشته‌هایی که مخاطب آن سردار سلیمانی است. در کتاب «پیش از اذان صبح» حدود 40 دل‌نوشته جمع‌آوری شده که انتشارات سوره مهر آن چاپ کرده است.

«پیش از اذان صبح» صددرصد سفارش دل بود/ نوشتن از حاج قاسم را ادای دین می‌دانستم

یوسف‌زاده درخصوص رابطه با سردار سلیمانی عنوان کرد: لطف سردار سلیمانی پس از مطالعه کتاب «آن 23 نفر» و نوشتن نامه‌ای که شروع آن با اسم من بود موجب مدیونی من شد. اگرچه این کتاب یک کار کوچک است اما تصمیم گرفتم دین خودم را به ایشان ادا کنم.

این نویسنده تاکید کرد: «پیش از اذان صبح» صددرصد سفارش دلم بوده است و  در این کتاب چنین شروع می‌کنم که «شاید روزی بخواهم این دل‌نوشته‌ها را به چاپ کنم...» لذا این کتاب سفارش هیج‌جا نبود و بعد از نگارش آن را به مرتضی سرهنگی ارائه کردم که خیلی استقبال کردند.

وی در پاسخ به اینکه بعد از نگارش دل‌نوشته حاج قاسم بر کتاب «آن 23 نفر» دیداری با ایشان داشتید، گفت: پس از تقریظ حاج قاسم بر کتاب «آن 23 نفر» چندین بار ایشان را دیدم؛ یک دیدار مربوط به آغاز فیلمبرداری فیلم 23 نفر بود؛ در دیداری دیگر خبر تولید فیلم را به ایشان دادم که خیلی خوشحال شد و گفتند: «فرصت اجازه دهد فیلم را خواهم دید» که این فرصت را پیدا نکردند.

«پیش از اذان صبح» صددرصد سفارش دل بود/ نوشتن از حاج قاسم را ادای دین می‌دانستم

یوسف‌زاده ادامه داد: ساخت فیلم «23 نفر» سفارش سردار سلیمانی بود؛ ایشان خیلی دغدغه داشتند یک فیلم سینمایی درباره این کتاب تولید شود اما متاسفانه نتوانستند اثر را ببینند چراکه روزهای شروع اکران «23 نفر» بود که ایشان به شهادت رسیدند؛ همان ایام بود که تهیه کننده فیلم پوستر جدیدی برای فیلم طراحی کردند که مزین به تصویر حاج قاسم در پشت صحنه فیلم بود.

این نویسنده درخصوص مطالعه کتاب‌‌هایی که درباره شهید سلیمانی چاپ شده است، گفت: هنوز هیچ کتابی درباره حاج قاسم نخوانده‌ام؛ البته فکر می‌کنم کتاب جدی و پرمغز هنوز در رابطه با ایشان چاپ نشده باشد چراکه زمان زیادی از شهادتشان نگذشته است تا کتاب جدی درباره ایشان نوشته شود. اگر کتابی درباره زندگی‌نامه ایشان نوشته شود باید با وسواس کار شود. اتفاقی که درباره سردیس‌های ایشان رقم خورد تاسف‌بار بود؛ چنین اتفاق در حوزه کتاب نیز می‌توانست رقم بخورد که ایجاد بنیاد شهید سلیمانی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی با تاکید براینکه نباید درباره شهید سلیمانی با شتاب‌زدگی عمل کنیم، گفت: اگر با شتابزدگی فیلمی درباره شهید سلیمانی تولید شود کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

«پیش از اذان صبح» صددرصد سفارش دل بود/ نوشتن از حاج قاسم را ادای دین می‌دانستم

یوسف‌زاده درخصوص برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری با محوریت شهید سلیمانی نیز عنوان کرد: رخدادهایی که این روزها درباره شهید سلیمانی برگزار می‌شود بیشتر سوگواره‌اند؛ ما پیش از شهادت ایشان از وی منابعی نداشته‌ایم؛ لذا برگزاری این سمینارها موثر نیست چراکه با محدودیت منابع روبرو هستیم اما در سال‌های آینده این رخدادها جریان‌ساز خواهند بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار