بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران به مناسبت حماسه اسلامی ششم بهمن آمل؛

مقاومت مردم آمل معادلات ننگین محاربین را بهم ریخت

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت گرامیداشت حماسه اسلامی ششم بهمن سال ۶۰ مردم آمل بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۴۳۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ - 24January 2021

مقاومت مردم آمل موجب شد تا معادلات ننگین محاربین بهم ریختبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت گرامیداشت حماسه اسلامی ششم بهمن سال ۶۰ مردم آمل بیانیه‌ای صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: حماسه اسلامی ششم بهمن مردم آمل در سال ۱۳۶۰ یکی از رویداد‌های ارزشی و مهم در تاریخ انقلاب اسلامی بود که با درایت، مشارکت و مقاومت مردم آمل به سرانجام رسید.

در این روز، معاندین و محاربین یکصدا شدند تا در برابر جمهوری اسلامی بایستند و نظام نوپای اسلامی را با چالشی بزرگ روبه رو سازند؛ آن‌ها تلاش کردند با تسخیر شهر و تثبیت مواضع خود، سایر شهر‌های شمالی ایران را نیز محاصره و تسخیر کنند و در نهایت این بخش‌ها را از ایران جدا کنند.

واقعه‌ای که می‌توانست به آتش بزرگی تبدیل شود و قسمتی از پیکر ایران عزیز در شمال کشور به دست افراد پلید و وابسته به قدرت‌های استکباری مصادره شود، اما به لطف الهی و حضور به موقع و تأثیرگذار مردم، اقتدار ارگان‌های مسئول به ویژه سپاه و بسیج، به یک حماسه بی‌بدیل در سیر مبارزات این خطه از کشور، تبدیل شد و نیت شوم و ناپاک دشمنان و ضد انقلاب نابود شد و اینگونه بود که برگ زرین دیگری به حماسه‌های بزرگ این سرزمین افزوده شد.

مردم مومن و انقلابی آمل با ایجاد هزاران سنگر در نقاط مختلف شهر نشان دادند که نه تنها مردم این شهر بلکه سایر ملت ایران هیچگاه پذیرای محاربینی که دستشان به خون فرزندان این ملت آغشته است، نخواهند بود و با قدرت در برابر هرگونه فتنه‌گری، آشوب و دسیسه دشمنان مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

مقاومت مردمی در شهر آمل موجب شد تا معادلات ننگین محاربین بهم ریخت و حماسه‌ای شکل گرفت. در نبرد مسلحانه نیم روزی، آملی‌ها در دفاع از شهر در هر یک ربع، یک شهید تقدیم کردند و با خلق حماسه‌ای عظیم در مقابل حرکت ضدانقلابیون، چنان ضربه‌ی کوبنده‌ای بر پیکر اتحادیه‌ی کمونیست‌ها وارد شد که آن را متلاشی ساخت و این شهر را به عنوان شهر هزارسنگر در تاریخ انقلاب اسلامی جاودانه ساخت و امروز با گذشت چندین دهه از آن، همچنان در اذهان به افتخار و شکوه فراوان از آن، یاد می‌شود.

آنچه این حماسه را جذاب‌تر می‌کند تقدیر و تشکر امام امت (ره) در وصیت‌نامه سیاسی الهی‌شان از نقش مردم آمل در حادثه ششم بهمن است که می‌فرماید: «ما باید از مردم آمل تشکر کنیم، دیدید مردم آمل چه بر سرتان آوردند.»

همچنین مقام معظم رهبری نیز در دیدار مردم مازندران در ۶/ ۱۱/ ۱۳۸۸، که به مناسبت حماسۀ ششم بهمن مردم آمل برگزار شد، با اشاره به نقش آفرینی مردم مؤمن و انقلابی آمل در این حادثه فرمودند:

«نباید اجازه داد که این خاطره‌های پرشکوه، این حوادث بی‌نظیر و تعیین کننده تاریخ انقلاب، در ذهن‌ها کم رنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد، بتواند آن‌ها را تحلیل کند و آن‌ها را چراغ راه آینده پرماجرای خود و هدف بلند خود قرار بدهد. «شهر هزار سنگر» این تعبیر کمی است؟ حرف کوچکی است؟ قضیه ششم بهمن آنقدر اهمیت داشت که امام بزرگوار ما آن را در وصیت‌نامه تاریخی خود هم مندرج کردند، آن را یادگار گذاشتند؛ یعنی فراموش نشود. حالا چرا فراموش نشود؟ برای این که حوادث تاریخی، هم درس است، هم عبرت است. قضایای جاری بر یک ملت، قضایائی است که در برهه‌های مختلف غالباً تکرار می‌شود.»

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۴۰ شهید حماسه اسلامی ششم بهمن سال ۶۰ مردم آمل، اعلام می‌دارد در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به شرایط کرونایی، همچون سال‌های پیشین در بزرگداشت این مناسبت برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و... در سطح استان و به ویژه شهرستان آمل پیش‌بینی شده است که در بستر فضای مجازی و غیر مجازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار