دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آیا دولت بایدن سیاست‌های ترامپ در یمن را ادامه می‌دهد؟

عربستان سعودی از سیاست دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران و یمن به‌شدت نگران است؛ چون همه امید پادشاهان سعودی به تداوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود.
کد خبر: ۴۳۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۴ - 28January 2021

آیا دولت بایدن سیاست‌های ترامپ در یمن را ادامه می‌دهد؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اگرچه عربستان سعودی به ظاهر بحران چند ساله قطر را خاتمه داد و به ترکیه چراغ سبز را برای آغاز تنش‌زدایی نشان داد و انتظارات از ریاض ممکن است در سایر موارد بحران زده منطقه‌ای ادامه یابد- به روشی که قطر اعلام کرد آمادگی برای میانجیگری در روابط تهران و ریاض- اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی روشن کرد که رهبران این کشور هنوز از نتایج انتخابات آمریکا متعجب هستند و منتظر اعلام سیاست‌های تیم سیاست خارجی دولت جدید هستند.

این در اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مورد سیاست کشورش در قبال جنگ یمن، گفت‌وگو با ایران، عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و تأکید او بر ادامه رقابت ژئوپلیتیک با آنکارا کاملاً مشهود بود این در حالی که رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان در تلاش است تا تنش‌های آنکارا با کشور‌های عربی را کاهش دهد.

ریاض در مورد جنگ یمن در صدد نبوده است تا با وجود ناامیدی کامل نسبت به پیشرفت در کارزار نظامی و حتی با وجود تغییر معادلات و ایجاد معاملات با صنعا، برای پایان دادن به جنگ و محاصره پنج ساله و کشتار غیرنظامیان مذاکره کند. در همان زمان، سعودی‌ها به‌طور غیرمستقیم از تصمیم دولت جدید برای بررسی جنبش انصارالله در فهرست سیاه به عنوان یک سازمان تروریستی بین‌المللی توسط دولت ترامپ در ۱۱ ژانویه شکایت کردند.

این سردرگمی در استراتژیک با آگاهی از دو موضوع آشکارتر می‌شود: اول، نقش تجاوز ضد یمنی در ایجاد بحران بزرگ اقتصادی سال‌های اخیر برای ریاض - که منجر به اقدام بن‌سلمان برای فروش بخشی از سهام آرامکو همراه با افزایش مالیات و همچنین سرکوب برخی از سلطنت‌های ثروتمند که منجر به مصادره دارایی‌ها و پول نقد آن‌ها شد. دوم، اعتراضات به جنگ یمن در میان سیاستمداران آمریکایی به دلیل کاهش وابستگی آمریکا به انرژی منطقه غرب آسیا و کاهش اهمیت خلیج فارس در استراتژی سیاست خارجی کاخ سفید، که به معنای سقوط در پشتیبانی سیاسی و نظامی از جنگ است.

هر دوی این موارد نیاز سعودی‌ها به تغییر سیاست‌های جنگ طلبانه خود در یمن را نشان می‌دهد، اما اصرار آن‌ها بر دیدگاه‌های غیر واقعی از گذشته و برنامه‌های ناموفق برای ادامه جنگ علیه مردم یمن است - مانند «توافق ریاض» که اکنون در بین مستعفیان عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و جدایی‌طلبان جنوبی مورد حمایت امارات نامعتبر است - نشان می‌دهد که سیاست خارجی آن‌ها در پویایی برای انطباق با شرایط جدید یمن دچار بحران شده است.

این پریشانی سعودی را می‌توان به روش دیگری در رابطه با پیشنهاد قطر برای مذاکره با تهران مشاهده کرد. از یک سو، وزیر امور خارجه عربستان سعودی از رویکرد طرفدار مذاکره در سیاست خارجی کشورش با اشاره به آمادگی ایران برای گفت‌وگو صحبت می‌کند، اما از سوی دیگر همچنان با طرح اتهامات مکرر و موضوعی ضد ایرانی، راه مذاکره را مسدود می‌کند.

در این مورد نیز نفوذ از انتخابات ایالات متحده مشهود است. در واقع، عربستان سعودی تمام تخم‌‌مرغ های خود را - در مورد روش مقابله با ایران در موارد مناقشه - در سبد انتظار موفقیت سیاست ترامپ برای فشار حداکثر علیه ایران قرار داده بود، امیدوار بود که تهران تحت فشار از این کشور عقب‌نشینی کند و برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود را اصلاح و بازبینی کند.

در همین راستا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه گفت که دلیل ناامیدی از ابتکار امیر کویت شیخ صباح آل احمد آل بابر الصباح برای گفت‌وگو بین ایران و همسایگان آن در خلیج فارس، تصدی مسئولیت در کاخ سفید توسط ترامپ و خوش‌بینی سعودی در مورد موفقیت اقدامات عمدتا تشدید آمیز و غیرقابل کنترل وی علیه جمهوری اسلامی است.

اما نه‌تنها سیاست فشار حداکثر ترامپ به شدت شکست خورده است، بلکه با عزیمت وی و تقویت محور مقاومت به رهبری ایران، نگرانی‌های پادشاهی عربی به طرز چشمگیری افزایش یافته است و ریاض را به شدت تحت فشار قرار داده و خواستار مشارکت در هر معامله جدید با جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/ ۴۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار