هفت نکته درباره مجموعه دو جلدی «عاشقانه‌های شهدا»

عزت و اقتدار هزینه دارد و شهدای ما، هزینه‌های عزت و اقتدار این مملکت هستند. آن‌ها رفتند تا ما در خانه‌ها و خیابان‌ها و شهرهایمان امنیت داشته باشیم.
کد خبر: ۴۳۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ - 28January 2021

هفت نکته درباره مجموعه دو جلدی «عاشقانه‌های شهدا»به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، یاسر عسگری در یادداشتی نوشت: ۱. «عاشقانه‌ها» مجموعه‌ای دو جلدی از عاشقانه‌های شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است که اخیراً از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است. این کتاب‌ها حرف دل رزمندگان به خانواده‌هایشان است و مخاطب امروزی با مطالعه این کتاب‌ها، تا حدی می‌تواند به حس و حال و فضای خانوادگی و حتی روحیات برخی شهدا دست یابد. این مجموعه به سعی و ذوق دوست فاضل آقای پژمان عرب گردآوری و تدوین شده است و پس از مطالعه صد‌ها و شاید چندین هزار وصیت نامه و نامه از شهدا، دست به چنین انتخابی زده و مهمتر از آن به صورت گیرایی تنظیم و تدوین کرده است. تا به حال کتاب‌هایی در این زمینه کم و بیش منتشر شده‌اند، اما این کتاب با ذوق و سلیقه و منطق خاص تری تدوین شده و تصویر زیبایی از زندگی خانوادگی و احساسات و عواطف شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم را به نمایش می‌گذارد.

۲. مجموعه «عاشقانه ها» کتابی است که دسته گل‌های خوش بویی از بوستان زندگی شهدا چیده و پیش روی نسل جوان و علاقمند کتاب قرار داده است. کتاب «عاشقانه ها» نمایانگر فضای فرهنگی و فکری و اجتماعی شهدا و رزمندگان دهه شصت و رزمندگان و شهدای مدافع حرم در دهه نود است. این کتاب اگرچه برای مخاطب عمومی تدوین و منتشر شده، ولی مخاطبان نخبگانی به ویژه علوم انسانی‌ها می‌توانند از آن به ایده‌ها و تحلیل‌های زیادی دست پیدا کنند. قطعاً کسی که جامعه شناس یا مردم شناس یا روانشناس باشد می‌تواند با مطالعه این وصیت نامه‌ها و نامه‌ها، به فضای فکری و فرهنگی و اجتماعی رزمندگان دهه شصت و نود پی ببرد و این مجموعه از این جهت نیز دارای اهمیت است.

۳. تتبّع و تنوع روایت‌ها و نامه‌ها و راویان از جمله محاسن این کتاب کم حجم است. بیشتر شهر‌ها و همه استان‌های کشور سهمی از این مجموعه دارند و مخاطبان می‌توانند شهدای محله و منطقه شأن را بهتر بشناسند. شاید اینکه به شهدای منطقه یا استان خاصی محدود نشده، آن را برای فعالان فرهنگی و کتاب‌خوانان در سراسر کشور خواندنی‌تر کرده باشد؛ از شمالی‌ترین مناطق گرفته تا جنوبی‌ترین آنها. از شرق تا غرب کشور؛ و از آن جالب‌تر اینکه در می‌یابیم شهدا در سطوح و حالات و روحیات مختلفی بوده اند. برخی شهری و برخی روستایی؛ برخی کم سواد و برخی با تحصیلات بالا. برخی خیلی باحُجب و حیا و برخی صریح‌تر و عیان‌تر.

۴. به واسطه آماده سازی این دو کتاب (به ویژه دفتر دوم آن) برای چاپ که بابت تهیه عکس‌های مناسبی از شهدا وقت گذاشتم بار‌ها و بار‌ها گریسته‌ام و ساعات خوشی از مطالعه این مجموعه تجربه کردم. شاید دیگر مخاطبان هم اولین حسی که از مطالعه کتاب‌ها به دست آورند غبطه (و اشتیاق به شهادت) با چاشنی اشک و معرفت باشد. برخی نامه‌ها و وصیت نامه‌ها آنقدر برانگیزاننده هستند تا اطلاعات بیشتری از آن شهدا را پیدا کنیم و نگارنده، چند شهید بسیار خاص را هم در این جستجو‌های اینترنتی یافتم از جمله شهید مدافع حرم مسلم خیزاب که دوست دارم مخاطبان این نوشتار، حتماً وصیت نامه‌اش را در فضای مجازی دنبال کنند. واقعاً چه افق‌ها و دنیای عجیبی داشتند این شهدا؟! امیدوارم با مطالعه مجموعه، حس و حال خوبی نصیب تان شود و چند لحظه‌ای هم که شده در مسیر وزش عطر و بوی شهدا باشیم.

۵. جلد اول، عاشقانه‌های شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خطاب به همسرانشان است و جلد دوم هم عاشقانه‌های شهدای مدافع حرم، خطاب به همسران و فرزندانشان است. تدوینگر سعی کرده جملات و بخش‌های تأثیرگذار از وصیت نامه‌ها یا نامه‌های منتشر شده شهدا را با تیتر‌های جذاب برگرفته از همان متن انتخاب کند. از سویی پیشنهاد هم شده که در چاپ‌های بعدی این مجموعه و دیگر کار‌های مرتبط به شهدا و رزمندگان و شخصیت‌ها، کتاب‌ها با قابلیت ارزش افزوده منتشر شوند و دسترسی به اطلاعات بیشتری از آن‌ها برای مخاطبان فراهم باشد.

۶. این مجموعه برای خانواده‌ها (خصوصاً زن و شوهر‌های جوان) مناسب است و در زمینه تربیت خانوادگی و اصلاح روابط زوجین نیز می‌تواند مؤثر باشد. شهدایی که از متن همین جامعه برخاستند و تافته جدابافته‌ای نبودند و نیستند و مشکلات جامعه را درک می‌کردند و با علم و آگاهی و احساس مسئولیت، برای اسلام و انقلاب اسلامی جانفشانی و فداکاری کردند و الگویی هستند برای مجاهدت‌های امروز و حفظ و تقویت روحیه جهادی و تربیت مجاهدان جدیدی برای جامعه، در همه زمینه‌ها و همه سطوح و همه قشرها.

۷. این ایام که نشاط معنوی و عاقبت رشک انگیز شهادت دانشمند بزرگ هسته‌ای و دفاعی جهان اسلام دکتر محسن فخری زاده و سالگرد شهادت دو سردار امت اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، جامعه اسلامی را درگیر خودش کرده است به سعادت این شهدا و همه شهدا غبطه می‌خوریم. عزت و اقتدار هزینه دارد و شهدای ما، هزینه‌های عزت و اقتدار این مملکت هستند. آن‌ها رفتند تا ما در خانه‌ها و خیابان‌ها و شهرهایمان امنیت داشته باشیم و به پدر و مادر و همسر و فرزندان خود عشق بورزیم. بر ما باد زنده نگهداشتن یاد و راه شهدا.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها