سرلشکر باقری:

پژوهش‌های دفاع مقدس باید به گفتمان ملی و فراگیر تبدیل شود/ در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید به مرحله تولید علم رسید

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه دفاع‌ مقدس در سطح کلان یک نظریه است، گفت: در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید به مرحله تولید علم برسیم.
کد خبر: ۴۴۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ - 02February 2021

پژوهش‌های دفاع مقدس باید به گفتمان ملی و فراگیر تبدیل شود/ در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید به مرحله تولید علم رسیدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین اختتامیه اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت که صبح امروز (سه‌شنبه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: هدف ما از انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق است.

سرلشکر باقری افزود: پژوهش‌های ما باید دارای معیار باشد؛ یعنی مورد اتکا و توافق شده با ادبیات غنی و دارای رویکرد عمیق تحلیلی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشد.

وی تصریح کرد: مقابله با تحریف، اغراق، دروغ و فریب، پاسخگویی به سوالات و شبهات، عبور از مرحله توصیف و احساس و خاطره به مرحله تولید علم و راهگشایی برای حل مشکلات و مسائل اساسی کشور و نیروهای مسلح از جمله اهداف و منظور‌های دیگر ما از فعالیت پژوهشی در حوزه دفاع مقدس است.

سرلشکر باقری با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باید زمینه دستیابی محققان به منابع خارجی را آماده کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: هدف نهایی از پژوهش‌های دفاع مقدس این است که این پژوهش‌ها باید به یک گفتمان عمومی و فراگیر ملی تبدیل شود؛ چرا که کشور ما دارای دانشگاه‌های فراوان و مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های متعددی است که همه اینها نوعا دلسوز و علاقه‌مند فعالیت در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت هستند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و این ضرورت را به‌عنوان یک گفتمان فراگیر در این مجموعه‌های علمی تبدیل کنیم.

وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس مسئولیت ساماندهی مرکزی را در ارتباط با پژوهش‌های دفاع مقدس و همچنین ایجاد بانک جامع اطلاعاتی، تدوین نقشه راه و نقشه جامع علمی و درخت واره استخراج شده از آن را دارد.

سرلشکر باقری گفت: هر دو مجموعه ذکر شده باید در حوزه تدوین روش‌های پژوهشی خاص دفاع مقدس و مقاومت و تربیت پژوهشگران نخبه و جوان اهتمام لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: مجموعه‌های پژوهشی در ارتش، سپاه پاسداران، جهاد نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بخش‌های کشوری نیز باید در این رابطه فعالیت‌های لازم را داشته باشند؛ اما مسئولیت اصلی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: مسئولان این حوزه باید تلاش کنند تا یک روش خاص تخصصی و پژوهشی تدوین کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند؛ همچنین تربیت پژوهشگران و نخبگان جوان که در این مسیر بتوانند گنج دفاع مقدس و مقاومت را بیابند و آن را پرورش دهند کار ارزشمندی است که تاکنون انجام شده است، اما ناکافی می‌باشد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه دفاع مقدس در سطح کلان یک نظریه است، افزود: باید برای حرکت در مسیر تولید علم و نظریه‌پردازی در دفاع مقدس تلاش کنیم؛ چراکه نظریه به سهولت تولید نمی‌شود و نیاز به اهتمام و حرکت حساب شده علمی و پژوهشی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس نیاز به نظریه‌پردازی داریم، افزود: اگرچه این کار معادل نوشتن صد رساله دکترا نیاز به کار و وقت دارد؛ اما قطعاً با ارائه این نظریات، دفاع مقدس با عمق خوبی ماندگار خواهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ساماندهی مراکز و سامانه‌های پژوهشی مرتبط و زنجیرسازی آن یکی دیگر از اقدامات لازم است که باید انجام شود؛ مثلاً در حوزه پزشکی، هوایی، زمینی، پدافند و یا در حوزه‌های سیاست‌گذاری و راهبردی در هر کدام باید به یک قطب اطلاعاتی و پژوهشی دست پیدا کنیم تا از موازی‌کاری جلوگیری شود باید به گونه‌ای عمل کرد که این منظومه در یک قالب اندیشیده شده به هم متصل شود.

وی تصریح کرد: سازماندهی نظام طراحی و تقسیم کار و قطب‌بندی و نظارت بر پژوهش‌ها از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه ویژه شود ساماندهی و تقویت پشتیبانی‌ها در ابعاد مختلف و ساماندهی ترجمه به زبان‌های دیگر و انتشار مناسب نتایج پژوهش‌ها از ابعاد دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه موضوع دفاع مقدس و جبهه مقاومت موضوعی فوق‌العاده با اهمیت و سرنوشت‌ساز است، افزود: توجه به این عرصه در تمدن سازی ملت ایران و ساخت آینده کشور و نسل جوان بسیار با اهمیت و حیاتی است و بر ما بازماندگان و جاماندگان از قافله شهدا فرض است تا این مسیر را با دقت و حوصله و تحمل مشکلات ادامه دهیم.

وی افزود: اگر امروز سالانه ده‌ها اثر پژوهشی ارزشمند در حوزه دفاع مقدس داریم؛ امیدواریم با تلاش مستمر شاهد انتشار منظومه‌های ارزشمند و با کیفیت و کمیت بیشتری در آینده باشیم.

سرلشکر باقری ادامه داد: امروز کشور، دین، استقلال آیین ما با دشمنی استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای اش مواجه است.

وی با اشاره به دستاوردهای امنیتی دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس باعث ایجاد قدرت بازدارندگی در سطح کشور شده است؛ جمهوری اسلامی به‌حمدالله امروز با گذشت بیش از سه دهه ضمن تعقیب کامل آرمان‌ها و اهداف خود و کوتاه نیامدن در برابر دشمن، دچار استحاله نشده و همچنان با امنیت و آرامش به کار خود ادامه داده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: امروز تهدید قابل توجهی روبرو نیستیم و امکان فعالیت‌های مختلف در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سطح کشور وجود دارد و این از دستاوردهای دفاع مقدس است. نگرش نظام سلطه بر اثر دفاع مقدس نسبت به جمهوری اسلامی تغییر اساسی پیدا کرده است همچنین توسعه و تعمیق فرهنگ اسلامی در کشور، روحیه خودباوری و خود اتکایی و بن‌بست شکنی از نتایج به دست آمده از دوران دفاع مقدس است. دفاع مقدس مانند هر حادثه بزرگ تاریخی امروز با خطر تحریف، انحراف و دروغ مواجه است و تنها انجام پژوهش های علمی دقیق و معیار دار می تواند این جریان سالم و زلال را از آلودگی ها مصون بدارد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها باید پاسخگوی سوالات نسل جوان و نسل‌های بعدی باشد، افزود: دفاع مقدس و جبهه مقاومت با سوالات اساسی از سوی نسل جوان که این ایام را درک نکرده‌اند مواجه هستند، مسائلی چون طولانی شدن جنگ، نحوه خاتمه جنگ، چرایی تحقق جنگ و سوالاتی در خصوص رویکرد عملیاتی جنگ و صدها سوال دیگر که پاسخگویی به این سوالات ایجاب می‌کند؛ ابعاد گوناگون دفاع مقدس در سطوح مختلف مورد پژوهش قرار گیرد.

سرلشکر باقری اضافه کرد: از جمله موضوعات فوق العاده قابل توجه و مهم نقش و اثربخشی دستاوردهای دفاع مقدس در نحوه عملکرد مدیریت دوره‌های بعد از دفاع مقدس است که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: امروز بخش وسیعی از مسائل دفاع مقدس و جبهه مقاومت از در قالب ادبیات، فیلم، شعر، هنر تئاتر و انیمیشن و فضای مجازی و انواع و اقسام ابزار و امکانات برای مردم بازگو می‌شود؛ اما باید مطمئن شویم آنچه که به آینده منتقل می‌شود دارای جامعیت و غنای لازم و تحکیم بخش وحدت ملی و وحدت نیروهای مسلح است یا خیر؟ لذا محصولات ما باید همه متکی بر پژوهش های علمی باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت اگر قرار است مرحله تمدن سازی را که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره شده پشت سر بگذاریم نیاز به اعتماد به نفس، خودباوری و اتکای به داشته‌های و پیشینه ملت ایران داریم که مطمئنا دفاع مقدس و جبهه مقاومت می تواند این خلاء را پر کند و بنیه قدرتمندی را برای اجرا کردن بیانیه گام دوم انقلاب در اختیار ما قرار دهد.

وی بیان کرد: ما به دنبال سبک صحیح زندگی ایرانی و اسلامی هستیم و در دوران دفاع مقدس این سبک زندگی را که در آن بسیاری از اخلاقیات نامناسب کنار گذاشته بود مشاهده کردیم و معتقدیم باید این فرهنگ تبیین شود و در اختیار مردم قرار گیرد زیرا موجب توسعه زندگی اسلامی ایرانی خواهد شد.

سرلشکر باقری گفت: آسیب‌شناسی نسبت به تحقیقات و پژوهش‌های دفاع مقدس از دیگر اقداماتی است که باید به آن اهتمام لازم را داشته باشیم. از اینرو پژوهش‌ها باید روشمند و پاسخگوی سوالات با بهره‌گیری از یک منطق علمی باشند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها