در نشست خبری فیلم «یدو» مطرح شد؛

«یدو» ظرفیت و انسانی بود/ در این فیلم نگاه آرمانی مهم‌تر از بازگشت سرمایه بود

تهیه کننده فیلم «یدو» با تاکید براینکه در این فیلم نگاه آرمانی مهم‌تر از بازگشت سرمایه بود، گفت: پرداختن به این ژانرها رشادت، شجاعت و آرمان‌خواهی می‌طلبد.
کد خبر: ۴۴۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ - 07February 2021

«یدو» ظرفیت و انسانی بود/ در این فیلم نگاه آرمانی مهم‌تر از بازگشت سرمایه بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در برج میلاد برگزار شد.

جعفری: حمایت و بودجه در سینمای دفاع مقدس نیست

در ابتدا، «مهدی جعفری» با بیان‌اینکه بخاطر اینکه شخصا متولد جنوب هستم واینکه همواره با موضوع دفاع مقدس در ارتباط بوده‌ام پرداختن به این موضوع را دوست دارم، اظهار داشت: دوستی داشتم که روزی پیشنهاد خواندن قصه‌ای کوتاه را داد که جهان این داستان به‌قدری برایم دل نشین و جذاب بود که تصمیم به ساخت آن را گرفتم. این قصه مصیبت‌هایی مردم جنوب را نشان داده بود؛ تصمیم نوشتن فیلمنامه‌ای سینمایی از این کتاب را گرفتم که یک سال و نیم روی داستان کار کردیم و نتیجه کار بعد از چند بار بازنویسی یک فیلم‌نامه بود که نتیجه کار را دیدید.

وی در پاسخ به اینکه چرا ستاره پسیانی را برای این نقش انتخاب کرده است، گفت: من این نقش را به چند نفر پیشنهاد دادم ولی همگی مشغول کار بودند و از این فیلم پرهیز کردند و ستاره پسیانی با وجود اینکه گزینه ما بود اما ریسک و جسارت لازم داشت که ایشان قبول کردند.

کارگردان فیلم یدو افزود: بازی در این فیلم برای ستاره پسیانی دو شرایط سخت داشت. اول شرایط کار که در آبادان سخت بود و دیگر اینکه باید در کنار بچه‌هایی قرار می‌گرفت که نابازیگر بودند؛ خانم پسیانی لطف کردند و در کنار این عزیزان قرار گرفتند.

جعفری به سختی‌های کار تولید در سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حمایت و بودجه در سینمای دفاع مقدس وجود ندارد و نهادهایی که باید کمک کنند پای کار نیستند. در تولید فیلم دفاع مقدس باید روی توان خود و گروه حساب کرد و اصلا نمی‌توان متکی بر حمایت‌های بیرون بود.

وی تصریح کرد: فیلم من یک کار درام بود که نقاط حسی زیادی داشت کار موسیقی فیلم در نهایت با یک جسارت توسط بامداد افشار صورت گرفت. من از ۱۰ سالگی وارد تئاتر حرفه‌ای شدم و تعلق خاطرم سینما بود و از ترک دنیای تئاتر پشیمان هستم و از زمان فارغ‌التحصیل شدن متوجه شدم نباید فیلم بسازم چراکه فیلمسازی کار سخت و پیچیده‌ای بود که برای رسیدن به هدف خودم فیلمبردای و مستندسازی را انتخاب کردم تا تجربیات‌ام را آغاز کنم و راه را ادامه دادم.

کارگردان فیلم یدو درباره سختی‌های کار با بازیگران نوجوان گفت: اگر استعداد و توان و صبر بازیگران نوحوان و تعامل و رفاقتی عکل نمی‌کردیم بچه‌های بازیگر از ما و سینما زده می‌شدند لذا  تعامل گروهی باعث نتیجه خوبی شد.

«ریحانه آریامنش» بازیگر نوجوان فیلم یدو در ادامه گفت: من از کودکی خیلی دوست داشتم بازیگر شوم و در ادامه قصد دارم بازیگری را ادامه دهم.

«عباس عباسی» درخصوص گریم بازیگرها اظهار داشت: پسیانی واقعا از همه لحاظ همراه فیلم بودند تا ما بتونیم به شخص مورد نظرمان در فیلم برسیم. صبر و حوصله ایشان برای ما ستودنی بود که ما بتوانیم یک گریم سخت را روی ایشان داشته باشیم.

مصباح: توجه به ژانر دفاع مقدس‌ رشادت، شجاعت و آرمان‌خواهی می‌طلبد

در ادامه «محمدرضا مصباح» در پاسخ به اینکه این فیلم در ژانر کودک و نوجوان تلقی می‌شود یا دفاع مقدس گفت: یدو یک فیلم دفاع مقدس با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است.

وی درباره همکاری با مهدی جعفری افزود: سابقه دوستی بلندمدتی با آقای جعفری دارم و همواره به‌دنبال کار مشترکی بودیم. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان فارابی بخاطر حمایت‌شان تشکر می‌کنیم. توجه به این ژانر فیلم‌ها رشادت، شجاعت و آرمان‌خواهی می‌طلبد که این عزیزان در یدو کنار ما ایستادند لذا باید از همه کسانی که شرایط فیلم را برایمان هموار ساختند.

تهیه کننده یدو در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت اکران این فیلم عنوان کرد: در فیلمسازی غیر از ملاک‌های تجاری که مهم است، نگاه آرمانی باید وجود داشته باشد و من در فیلم‌سازی ملاک تجاری را اولویت قرار نمی‌دهم بلکه جنبه‌های هنری، فنی و عقیدتی فیلم‌ برایم مهم است.

پسیانی: یدو لطیف و انسانی بود

ستاره پسیانی درباره انتخاب در این فیلم عنوان کرد: من سابقه کار با مهدی جعفری را داشتم و بعد از خواندن فیلمنامه، عاشق آن شدم چون فیلمنامه ظریف و انسانی بود که در دوران جنگ رخ داده بود.

وی گفت: نقش من در فیلم یدو ریسک داشت به همین دلیل جلسات زیادی داشتیم تا بتوانیم نقش را ایفای کنیم که برای مخاطب باورپذیر باشد؛ در این مسیر طراحی لباس خیلی به ما کمک کردند. گروه این فیلم عشقانه ۶۰ روز در شرایط کرونا و فضای گرم هوا کار کردند.

بازیگر فیلم یدو در پاسخ به سوالی درخصوص شانس برنده شدن سیمرغ بازیگر در این فیلم گفت: برنده شدن و گرفتن جایزه دست من نیست؛ اما همین بازخورد مناسب مخاطبین برایم جایزه است؛ نقش در شخصیت‌های بلوچ و جنوبی حتماً انتخاب و علاقه من نبوده اما اقتضا بازی‌ها چنین بوده است.

«مرتضی نجفی» در بخش دیگری از این نشست گفت: یدو ادای دینی بود به خانواده‌های که در حاشیه جنگ بودند و فکر می‌کنم آن‌ها نیز پا به پای رزمندگان در جنگ بودند. آبادان، مردم‌اش و هوای گرم آن برایم همواره الهام‌بخش بودند و کار کردن این فیلم را ادای دین به شهدا و رزمندگان می‌دانم.

در ادامه «آیدین ظریف» طراح صحنه گفت: تقریباً در این فیلم لوکیشن نساخته‌ای وجود ندارد. البته جاهایی وجود داشت که مناسب فیلمبرداری بود اما با تغییراتی آن را با فضای داستان نزدیک کردیم.

«میثم مولایی» درخصوص شرایط تدوین فیلم یدو گفت: از زمانی که اولین نسخه طرح آماده شد کار ما آغاز شده بود. به دلیل ویژگی‌های این فیلمنامه کار ما به نحو دیگری ادامه پیدا کرد و بچه‌هایی که در فیلم کار کردند خیلی عالی و درجه یک کار کردند و بخشی از فضای دلچسب فیلم بخاطر صداگذاری کار است.  

وی افزود: روزی که پیشنهاد بازی به ستاره پسیانی را متوجه شدیم به‌شدت با کارگردان مخالفت کردیم اما بعد از چند جلسه فیلمبرداری، متوجه انتخاب درست کارگردان شدیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار