معاون اول رئیس‌جمهور:

سرمایه اجتماعی و امید به آینده در چندسال اخیر دچار ضعف شده است

جهانگیری با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی ها سرمایه اجتماعی، امید به آینده و مشارکت عمومی در کشور طی سال های اخیر دچار ضعف شده است، گفت: بخشی از این ضعف به القائات دشمنان و بخشی دیگر به دلیل مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد.
کد خبر: ۴۴۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ - 16February 2021

سرمایه اجتماعی و امید به آینده در چندسال اخیر دچار ضعف شده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در همایش تجلیل از خیرین عرصه روستا با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی ها، بررسی ها و ارزیابی ها، سرمایه اجتماعی، امید به آینده و مشارکت عمومی در کشور طی سال های اخیر دچار ضعف شده است، اظهار داشت: بخشی از این ضعف به القائات دشمنان و بخشی دیگر به دلیل مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید همواره تلاش کنیم تا اعتماد و امید مردم به آینده به عنوان بزرگترین سرمایه کشور تقویت شود و با کمک نخبگان برای آینده کشور افق گشایی شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه تلاش دشمنان این است که آینده کشور را تیره و تار نشان دهند، تصریح کرد: رسالت ما این است که آینده خوبی برای کشور ترسیم کنیم. ایران از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه برخوردار است و مهمتر از همه نیروی انسانی تحصیلکرده جوان و پر انرژی کشور می تواند این ظرفیت ها را در مسیر توسعه قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برخی اقشار جامعه با فقر و نابرابری روبرو هستند، گفت: وظیفه ملی همه آحاد کشور و وظیفه قانونی دولت است که برای رفع این مشکلات و دغدغه ها اقدام مضاعف کنیم.

جهانگیری افزود: علاوه بر دولت، سایر قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی نیز این وظیفه را برای خود قائل هستند که با شتاب و همت بیشتری برای حل مسایل کشور تلاش کنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در کنار تلاش و اقدامات دستگاه های دولتی و حاکمیتی، گروهی تحت عنوان خیرین به صورت فردی و یا شبکه ای پا پیش گذاشته اند تا بتوانند بخشی از دغدغه های اقشار ضعیف جامعه را برطرف کنند. این اقدامات آنها منجر به تقویت همبستگی ملی و نیز افزایش قوام و دوام جامعه می شود چرا که وقتی مردم مشاهده می کنند که گروه هایی از همنوعان خودشان از اقصی نقاط کشور برای حل مشکلات آنها تلاش می کنند، حس نوع‌دوستی و همبستگی در جامعه تقویت می شود.

جهانگیری با یادآوری حادثه زلزله کرمانشاه و مشارکت جدی مردم برای کمک به زلزله زدگان افزود: میزان کمک ها تا حدی بود که مکرر از طریق رسانه ها از مردم خواسته می شد که به دلیل بسته شدن راه ها و مسیرها، از حضور در منطقه زلزله زده خودداری کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به حادثه سیل عید سال 98 که تقریباً 25 استان کشور را درگیر کرد گفت: این سیل خانه های مردم در برخی از استان ها را ویران کرد و در جریان این حادثه گروه هایی از مردم و خیرین به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند و نمایشی از همبستگی و نوع‎دوستی ارائه دادند. این همبستگی سرمایه ای بزرگ برای ایران است که می توانیم با اتکا به آن بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذاریم.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه روستاییان و عشایر افرادی مولد و تولیدکننده هستند و با حداقل امکانات زندگی می کنند، گفت:‌ بسیاری از شخصیت های ملی، فرهنگی و مذهبی کشور از دل روستاها و عشایر آمده اند و توانسته اند کارهای بزرگ و ماندگار در تاریخ انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حدود 26-27 میلیون نفر از جمعیت کشور عشایر و روستاییان هستند و تعداد آنها از جمعیت برخی کشورها بیشتر است، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که امام خمینی(ره) از همان روزهای نخست انقلاب یک خط مشی برای رسیدگی به روستاها ترسیم کرد که در این راستا جهاد سازندگی تأسیس شد و بسیاری از زیربناها و زیرساخت های لازم در روستاهای کشور شکل گرفت.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که از شبکه سراسری گاز برخوردار است، گفت: مردم روستاها مشابه مردم پایتخت از امکان مساوی از نعمت گاز برخوردار هستند البته در برخی روستاها هنوز آنطور که باید گازرسانی نشده که امیدوارم تا پایان دولت شاهد باشیم که همه روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برقراری عدالت یکی از مهمترین آرمان ها و آرزوهای هر انسانی است، افزود: یکی از بزرگترین افتخارات ما این است که امام اول شیعیان امام علی (ع) که به او عشق می ورزیم شهید راه عدالت است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در راستای عدالت آموزشی باید روستاهای کشور از مدارس و امکانات آموزشی همانند شهرها برخوردار باشند و این موضوع در سایر خدمات نظیر امکانات بهداشتی و درمانی نیز صادق است.

معاون اول رییس جمهور توجه به روستاها را از مهمترین نمادهای عدالت برشمرد و گفت: ‌توجه به روستاها از آرمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است و باید تلاش کنیم تمامی شئون عدالت در مناطق روستایی کشور اجرایی شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز با تحریم های ظالمانه آمریکا روبرو هستیم، گفت: هنوز زمان آن نرسیده که بتوانیم درباره فشارهایی که در دوره تحریم علیه ملت ایران وارد کردند، صحبت کنیم زیرا در شرایط جنگ هیچکس خود را در مقابل دشمن ضعیف نشان نمی دهد اما به اذعان مقامات دولت فعلی و دولت سابق آمریکا و کشورهای اروپایی فشار حداکثری علیه ملت ایران با شکست مواجه شده است و مهمترین علت این شکست، راهبرد مقاومت بود که مقام معظم رهبری آن را ترسیم کردند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی آن که همه کشورها با آن درگیر هستند، تصریح کرد: تفاوتی که ملت ایران در مقابله با کرونا با سایر کشورها دارد این است که مردم ایران علاوه بر شرایط کرونایی با تحریم های ظالمانه نیز روبرو هستند و فشارهای سنگینی بر همه مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه وارد شده است.

جهانگیری از همه افراد، نهادها و خیرینی که در شرایط کرونا و تحریم به موقع برای کمک به اقشار ضعیف اقدام کردند، قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه خیرین به موقع وارد عمل شدند و تلاش کردند با کمک های معیشتی اجازه ندهند که اقشار ضعیف جامعه با بحران روبرو شوند.

معاون اول رییس جمهور افزود: خیرین کشور طی سالیان گذشته در زمینه های مختلف از جمله مدرسه سازی گام های بزرگی برداشته اند به گونه ای که امسال دو هزار و 500 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه از سوی خیرین هزینه شده است.

جهانگیری با بیان اینکه خیرین در زمینه ارائه کمک های معیشتی نیز گام های موثر و تعیین کننده ای برداشته اند، افزود: امروز که دولت منابع مالی خوبی را برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تخصیص داده است، خیرین علاوه بر اقدامات جاری خود نظیر ساخت مدرسه و بیمارستان و تجهیز مراکز درمانی، گام های بلندی برداشته اند تا بتوانند چهره روستاها و وضعیت زندگی عشایر را متحول کنند.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد: با فعالیت شورای عالی توسعه روستا و عشایر شاهد سیاست گذاری های مناسب و اصلاح برخی سیاست های غلط باشیم به گونه ای که مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها اتفاق بیفتد و حاشیه نشینی که یکی از دغدغه ها در حوزه آسیب های اجتماعی است، ساماندهی شود.

جهانگیری افزود: با کمک خیرین امکان رفع آسیب های اجتماعی و ساماندهی حاشیه نشینی میسر است و نام نیک خیرین در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت نیز از خیرین حمایت می کند، از استانداران سراسر کشور که از طریق ویدئوکنفرانس این مراسم را دنبال می کردند، خواست نسبت به طرح حمایت از ایتام که کمیته امداد امام خمینی(ره) طراحی کرده است، اهتمامی جدی داشته باشند و با کمک خیرین هیچ یتیمی بی پناه نباشد.

در این مراسم محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نیز گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی خیرین، نهادهای حاکمیتی و دولت ارائه کرد و گفت: ‌مجمع خیرین روستایی با هدف هماهنگی خدمات و فعالیت های خیرین برای کمک به روستاها ایجاد شده و امیدواریم با برنامه های در دست اجرا شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.

در این مراسم روسای کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان نوسازی مدارس، سازمان بهزیستی کشور، امور عشایر ایران، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و رییس مجمع خیرین سلامت نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص توسعه روستاها پرداختند و استانداران فارس، گلستان، کرمانشاه، مازندران و قم نیز گزارشی از فعالیت خیرین در استان های خود ارائه کردند.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از تعدادی از خیرین عرصه روستا قدردانی شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها