به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری؛

دفاتر شعر مقاومت، ترانه و طنز افتتاح شدند/ شعری مطلوب است که مخاطب را یک قدم به خدا نزدیک کند

مراسم افتتاحیه سه دفتر شعر «طنز»، «ترانه» و «شعر مقاومت» به همت مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ - 17February 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم افتتاحیه سه دفتر شعر طنز، ترانه و شعر مقاومت با حضور حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، علیرضا زندوکیلی معاون هنری، علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی، سعید صدراییان مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل این سازمان، مهدی محمدی رییس فرهنگسرا و همچنین شعرا؛ ناصر فیض، محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری آل کثیر، علی داوودی برگزار شد.

سازمان فرهنگی هنری در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و با هدف ترویج شعر و ادبیات در شهر تهران، شاعرانی متشکل از ناصر فیض، محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری آل کثیر، علی داوودی و میلاد عرفان پور را به عنوان اعضای شورای شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری در این مراسم معرفی کرد و سه دفتر «شعر طنز»، «ترانه» و «شعر مقاومت» را به ترتیب در سه فرهنگ‌سرای رسانه، ارسباران و شهید حاج قاسم سلیمانی ذیل خانه شعر و ادبیات افتتاح کرد.

حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب با اشاره به فعالیت و اهداف سازمانی در خصوص جایگاه شعر گفت: مبتنی بر اساسنامه سازمان فرهنگی هنری ما به دنبال شعر انقلابی، شعر متعالی و فاخر هستیم. درواقع «شعر» و «کلمه» خمیر مایه تمام فعالیت‌های سازمانی است، حتی در موسیقی هم شما شاهد کلمه و شعر هستید، در هنر‌های نمایشی نیز چنین است، این «کلمه» است که بیانگر تمام فعالیت‌های فرهنگی هنری است، قرآن کلام وحی است، و امیدواریم بتوانیم این جایگاه ممتاز را درسازمان فرهنگی هنری ادا کنیم.

وی تصریح کرد: لذا این دیدگاه و برداشت در خصوص «کلمه» در تمامی فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی هنری سازمان که برگرفته از تراوشات فکری و ذهنی همکاران است در برنامه‌های فرهنگی هنری ظهور و بروز می‌کند.
امرودی در ادامه به نقش و جایگاه شخصیت شاعر اشاره کرد و گفت: افراد و اشخاص بسیار قهار در سخنرانی و بیان احادیث و قرآن وجود دارند که می‌توانند ذهن شنونده را تسخیر کنند، اما برخی دیگر روح انسان را تصرف می‌کنند. به مصداق اینکه می‌گویند «سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» در واقع این افراد به واسطه نفس مطهرشان شعر سازی نمی‌کنند بلکه حدیث نفس می‌گویند.

وی با بیان اینکه ماموریت سازمان بهره مندی از هنر در جهت رسیدن به اهدف سازمانی است گفت: سازمان متولی شعر، هنر، نمایش و ... نیست این‌ها برای ما موضوعیت ندارند، ولی طریقت دارند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه با اشاره به اهمیت محتوا به عنوان خمیر مایه شعری گفت: استفاده از هجو در برخی از اشعار مایه تاسف است که چرا از این قلم زیبا برای هجوگویی بهره می‌گیرند. برخی دیگر خمیر مایه و کلامشان قرآن است؛ پس شاعری، شعرش ماندگار می‌شود که دارای محتوای غنی باشد. برخی اشعار دارای محتوای تشریحی، موعظه ای، توصیفی یا احساسی هستند و بیان حکمت می‌کنند. گاهی معرف شخصیتی است مانند «علی‌ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را» و گاهی شعر ناظر بر عرفان، قرآن و قصص قرآنی است.

امرودی در حوزه ترانه و قالب شعری ترانه گفت: به نظر من اگر از منظر مخاطب و شنونده ترانه را ببینیم ترانه‌ای خوب است که مردم آن را سینه به سینه نقل می‌کنند. گاهی استعاره کاری می‌کند که صد‌ها ساعت مطالعه و سخنرانی چنین تاثیری ندارد مانند استعاره «مگر خون پسر من رنگین‌تر از خون علی اکبر (ع) است» این جمله در واقع شهید پرور است و همین استعاره منجر به تاثیرگذاری عمیق در بین مادران و خانواده شهدا است و مروج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی در پایان یادآور شد: هر قلمی، شعری، طنزی یا هر ترانه و شعر مقاومتی که ما را یک قدم به خدا نزدیک کرد مطلوب و از اهداف ماست و هر کدام از این‌ها که ما را از خداوند دور کند جزو اهداف ما نیست.

همچنین علیرضا زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری ضمن اشاره به افتتاح دفتر شعر طنز در فرهنگسرای رسانه و دو دفتر شعر دیگر در دو فرهنگسرای ارسباران و شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: توجه و اولویت دادن به شعر انقلاب از اولویت‌ها و اهداف سازمانی است ما نیز سعی کردیم تا از افراد دارای تخصص در جهت انقلاب و دین بهره ببریم. اگرچه از حضور عموم برای این هدف استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و نقش کسانی که قلم می‌زنند و در خدمت فرهنگ فعالیت می‌کنند افزود: این افراد جایگاه ممتازی در تاثیرگذاری دارند بر همین اصل بایستی حتی‌الامکان از خطا در این حوزه به دور باشند.

زندوکیلی در پایان ضمن تشکر از ریاست سازمان فرهنگی هنری وحضورمدیران و شعرا در این مراسم اظهار امیدواری کرد که این اقدام سازمان الگویی مناسب برای دیگر شهر‌ها و شهرستان‌های کشور به منظور توجه به شعرا و اهمیت دادن به حوزه فعالیت شعر انقلابی باشد.

همچنین مهدی محمدی رییس فرهنگسرای رسانه ضمن خیر مقدم به حاضران در این مراسم گفت: افتتاح دفتر شعر طنز در فرهنگسرای رسانه فرصتی برای شهروندان و اهالی منطقه است؛ امیدارم با این اقدام شاهد حضور اهالی ادب و قلم در فرهنگسرای رسانه باشیم. 

فیض گفت: تفاوت زبان فارسی با سایر زبان‌ها به گونه‌ای است که ساختار جملات به خوبی می‌تواند جابجا شود بدون آنکه به محتوای زبان خدشه‌ای وارد شود. وی طنز را ساحت گوشه و کنایه و تناقض و تضاد دانست.

فیض ابراز امیدواری کرد که ایجاد دفتر طنز در فرهنگسرای رسانه مقدمه‌ای باشد برای کار‌های بزرگتر و فهم این نکته از سوی مردم که طنز فقط برای انبساط خاطر نیست بلکه می‌توان کمک‌های شایسته‌ای به جامعه از طریق استفاده از ایهام کنایه بنماید.

اهدای احکام به اعضای شورای شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پخش کلیپ‌هایی درخصوص موضوع شعر در بیان رهبر انقلاب اسلامی و افتتاح دفتر شعر طنز در فرهنگسرای رسانه از بخش‌های مراسم این افتتاحیه بود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار