چهل‌سالگی سرو/

مروری بر زندگی‌ روحانی شهید «محمدعلی روحانی‌فرد»

«محمدعلی روحانی‌فرد» مدیر مسئول نشریه پیام مستضعفین در منطقه مازندران و گرگان و اولین فرماندار روحانی انقلاب اول اسفند ‌سال 1364 هنگامی که با شهید محلاتی نماینده امام در سپاه پاسداران با هواپیمای عازم اهواز بود، توسط جنگنده‌های متجاوز عراق به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۴۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۱ - 27February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گرگان، روحانی ‌«محمد‌علی روحانی‌فرد» مدیر مسئول نشریه پیام مستضعفین در منطقه مازندران و گرگان، نویسنده مقالات مذهبی اجتماعی فرهنگی و اولین فرماندار روحانی انقلاب‌ در سال ۱۳۲۵ در روستای ایلوار کردکوی به دنیا آمد.

بعد از اینکه ۱۰ ساله شد و می‌توانست از اوضاع سیاسی اطرافش مطلع شود، تحت تاثیر اندیشه‌های شهید «عبدالکریم هاشمی‌نژاد» قرار گرفت و اولین فردی بود که در شرق مازندران سابق و گلستان فعلی شعار مرگ بر شاه سر داد، در حالی که خیلی ها هنوز جرات بیان این شعار را در سال ۱۳۳۶ و اوج خفقان ستمشاهی و دوران اقتدار شاه بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و ریاست تیمور بختیار بر ساواک نداشتند.

محمدعلی سپس به مشهد رفت و آنجا در محضر آیت‌الله خامنه‌ای و توسط شهید هاشمی‌نژاد عمامه به سر گذاشت و تاریخ سیاسی زندگی‌اش شکل گرفت و هر روز بر دامنه مبارزاتش افزوده می‌شد.

‌روحانی‌فرد در کنار مبارزات سیاسی، مقالات مختلف فرهنگی در اندک مطبوعات مذهبی قبل از انقلاب نیز منتشر می کرد. مخصوصا او کتاب «اسلام در ایالات متحده امریکا و کانادا» را در سال 1356 در شهر قم منتشر کرد که در آن دوره کار بسیار فاخری بود و خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

مروری بر زندگی‌ روحانی شهید «محمدعلی روحانی‌فرد»

چندین بار هم توسط ساواک دستگیر شد و در زندان گرگان زندانی شد، در روز ۲۱ بهمن ‌و هنگامی که مردم مبارز به سمت لشکر ۳۰ حرکت می کردند سردمدار این مبارزه کسی نبود جز محمدعلی روحانی‌فرد که مردم او را بر سر دست گرفتند، او در واقعه پنج اذر گرگان نیز در ردیف جلو تظاهرات کنندگان بود.

شجاع و نترس در بیان مواضع انقلاب بود به همین جهت جزو عناصر اصلی انقلاب در منطقه و مورد تایید شهید بهشتی و شورای انقلاب بود، لذا بعد از انقلاب به سمت‌های مهمی از جمله نماینده بنیاد شهید و فرماندار کردکوی منصوب شد.

روحانی فرد سپس به تهران و وزارت خارجه رفت تا اینکه در اول اسفند ‌سال 1364 هنگامی که با شهید محلاتی نماینده امام در سپاه پاسداران و ۴۰ نفر از شخصیت‌های دیگر با هواپیمای مسافربری عازم اهواز بود، توسط جنگنده‌های متجاوز عراق به شهادت رسید.

مروری بر زندگی‌ روحانی شهید «محمدعلی روحانی‌فرد»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها