چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۲۰

قرارگاه پشتیبانی جهاد خراسان

جهاد سازندگی خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر خدمات جهادی در جبهه‌ها، در پشت جبهه نیز با ایجاد قرارگاه نجف که در مسجد امام صادق (ع) مشهد مستقر بود و سازماندهی جمعی از خواهران داوطلب اقداماتی همچون تفکیک و بسته‌بندی کمک‌های مردمی به جبهه مانند البسه و مواد خوراکی، ایجاد کارگاه‌های خیاطی برای تهیه البسه‌ی رزمندگان و تولید لباس بادگیر و بسته‌های ش.م.ر را در راستای پشتیبانی جنگ در دستور کار داشتند.
کد خبر: ۴۴۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ - 22February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزارو ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

قرارگاه پشتیبانی نجف جهاد خراسان

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در بهمن ۱۳۵۷، با توجه به عدم آبادانی نقاط محروم و دورافتاده کشور در زمان حکومت طاغوت به پیشنهاد عده‌ای از دانشجویان انقلابی، امام خمینی (ره) فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر نمودند تا با کار جهادی، نقاط محروم را آباد سازند.

با شروع جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹، جهاد سازندگی نیز به یاری جبهه‌های جنگ شتافته و مأموریت جدید خود را در برای پشتیبانی از جنگ و بازسازی مناطق آزاد شده از دست دشمن، آغاز کرد.

جهاد سازندگی خراسان بزرگ در این حماسه عظیم علاوه بر خدمات جهادی در جبهه‌ها، در پشت جبهه نیز با ایجاد قرارگاه نجف که در مسجد امام صادق (ع) مشهد و محوطه پشت این مسجد مستقر بود خواهران داوطلب را جهت پشتیبانی جنگ جذب و سازمان‌دهی نمود.

در این قرارگاه، به‌عنوان یکی از انبارهای پشتیبانی جنگ جهاد خراسان، فعالیت‌های مختلفی انجام می‌گرفت؛ که می‌توان به تفکیک و بسته‌بندی کمک‌های مردمی به جبهه مانند البسه و مواد خوراکی، ایجاد کارگاه‌های خیاطی برای تهیه البسه‌ی رزمندگان، تولید لباس بادگیر و بسته‌های ش.م.ر، تولید شربت و مربا، تشکیل گروه‌های مددکاری برای سرکشی به خانواده‌ی شهدا، جانبازان و رزمندگان، ساماندهی جمعی از خواهران جهت شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدا اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها