یادداشت/ رحیم محمدی

راهبرد رفتار سیاسی سپاه

راهبرد رفتار سیاسی سپاه مشتمل بر ۱۲ اصل است که شش مورد آن ولایتمداری، تکلیف‌گرایی، حکمت، عزت و اقتدار، انقلاب‌محوری، امیدبخشی و نشاط‌آفرینی است.
کد خبر: ۴۴۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶ - 24February 2021

دکترین رفتار سیاسی سپاهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود و این موضوع، بهانه‌ای است تا مروری کوتاه بر دکترین رفتار سیاسی سپاه داشته باشیم؛ براین اساس، آنچه در ادامه به آن اشاره شده شش اصل از اصول دوازده‌گانه دکترین رفتار سیاسی سپاه است.

ولایتمداری؛ در این اصل، بر «مبنا و محور بودن فرموده‌ها و انتظارات مقام معظم‌ رهبری در رفتار سیاسی سپاه» تأکید شده است. بر این اساس، در رفتارسیاسی سپاه و البته همه حوزه‌های دیگر، سپاه از هیچ مقامی جز ولایت اطاعت‌پذیری ندارد.

در واقع مبتنی بر این اصل، تولّی و تبرّی در رفتار سیاسی سپاه بر مبنای ولایت تعریف می‌شود؛ ضمن اینکه باید توجه داشت، ولایتمداری در رفتار سیاسی سپاه به معنای تقدم بر رهبری یا تأخر در اطاعت از رهنمود‌های ایشان نیست؛ بلکه به معنای عمل بجا، به‌هنگام و به اندازه به دستورات رهبری است.

تکلیف‌گرایی؛ مطابق با این اصل، رفتار سیاسی سپاه باید بر اساس تکلیف شرعی و قانونی باشد؛ یعنی ماهیت رفتار سیاسی سپاه، عرفی و عمل‌گرایانه یا از سر مصلحت‌اندیشی‌هایی مانند آنچه جریان‌های سیاسی دارند، نیست.

اهمیت این اصل در دکترین رفتار سیاسی سپاه به سبب آن است که رفتار سیاسی، سپاه را تابع مصالح و منافع زودگذر و آنی نمی‌کند، بلکه ملاک اساس و تعیین‌کننده رفتار سیاسی سپاه، تکالیفی است که در شرع و قانون برای آن مشخص شده است.

مبتنی بر این اصل، رفتار سیاسی سپاه مداوم است و نه موسمی و نیز معطوف به حیطه‌های مختلفی است که قانون به آن اجازه می‌دهد و صرفاً محدود به برهه‌هایی مانند انتخابات نیست یعنی فقط محدود به پادگان‌ها و مراکز سپاه نمی‌شود.

حکمت؛ در این اصل بر «اتقان، استحکام و مطابق حق بودن اندیشه، تحلیل، تدبیر و اقدام سیاسی» سپاه تأکید شده است؛ بنابراین اصل، خط و مشی سیاسی سپاه باید به دور از تأثیرپذیری از هیاهو‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی عناصر داخلی و خارجی باشد.

زیرا مبنا و معیار در تعیین خط و مشی و رفتار سیاسی سپاه، حقانیت است؛ به همین جهت استحکام و اتقان رفتار سیاسی سپاه باید بر این شاکله قرار گیرد. براین اساس دوری یا نزدیکی سپاه به برخی گفتمان‌ها و جریان‌های سیاسی را می‌توان بر مبنای یادشده توضیح داد.

عزت و اقتدار؛ سپاه در فتار سیاسی خود باید در عین نفوذناپذیری و نهراسیدن از مشکلات و تن ندادن به شکست و تحقیر، به‌وجودآورنده و تقویت‌کننده اقتداری باشد که دوست‌داران انقلاب از آن احساس غرور داشته باشند؛ بنابراین سپاه باید به آنچه لازمه تقویت حس عزتمندی و اقتدار ملی و انقلابی است، مبادرت ورزد.

انقلاب‌محوری؛ انقلاب‌محوری ایجاب می‌کند که سپاه در رفتار سیاسی خود بر محور انقلاب اسلامی و ارکان آن عمل کند. توجه به این اصل سبب می‌شود که سپاه در رفتار سیاسی خود نه بر اساس ملاحظات دیگران مانند جریان‌های سیاسی بلکه صرفاً بر اساس منافع و مصالح انقلاب اسلامی رفتار کند.

شاید بتوان این اصل را در کنار اصل ولایتمداری، مهم‌ترین اصول حاکم بر رفتار سیاسی سپاه دانست. مطابق این اصل، جاذبه و دافعه در رفتار سیاسی سپاه را باید بر مبنای انقلاب اسلامی و مصالح و منافع آن دانست.

امیدبخشی و نشاط آفرینی؛ برابر این اصل، روح حاکم بر تمامی رفتار‌های سیاسی سپاه باید مبتنی بر نمایاندن آینده درخشان انقلاب اسلامی برای تقویت اراده، حرکت عمومی جامعه، شورانگیزی و شادابی به‌منظور استمرار و حرکت پرشتاب به سمت اهداف متعالی نظام باشد.

پس می‌توان گفت که این اصل به نوعی تجلی پیش‌روندگی و پیش‌برندگی در رفتار سیاسی سپاه است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها