عباسی در نشست خبری:

گام‌های کوچک از غربی‌ها را نمی‌پذیریم/ به تعهداتشان یکجا عمل کنند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از غربی‌ها، گام‌های کوچک مانند «اینستکس» را نمی‌پذیریم و آنان باید به تعهدات خود یکجا عمل کنند.
کد خبر: ۴۴۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ - 23February 2021

گام‌های کوچک از غربی‌ها را نمی‌پذیریم/ به تعهداتشان یکجا عمل کنندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری درباره مسائل هسته‌ای کشور، اظهار داشت: سابقه ماجرای هسته‌ای کشور به سال‌های قبل از ۸۰ و زمانی می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیار زیادی در ابعاد علمی و فنی به دست آورد. به گونه‌ای که پیشرفت‌های کشور در این زمینه به حدی رسید که دیگر دانشجویان کشور برای تحصیل در این حوزه‌ها به خارج از کشور اعزام نشدند و در داخل کشورمان تحصیل خود را ادامه دادند.

وی بیان کرد: کسانی که جنگ را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند، در ابعاد علمی و فرهنگی هم با ما مقابله کردند. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که اگر کشوری بخواهد در زمینه فناوری هسته‌ای پیشرفت کند، فقط نیازمند پیشرفت در علوم فنی و مهندسی نیست و باید در حوزه‌های دیگری چون انرژی و مسائل مربوط هسته‌ای هم پیشرفت کند تا بتواند موثر باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس متذکر شد: از آن به بعد ما با تهاجم به حوزه علمی کشور مواجه شدیم به گونه‌ای که بین سال‌های ۸۲ و ۸۴ مذاکراتی با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه انجام شد و آنان با این استدلال که می‌خواهند بدانند آیا برنامه‌های ایران صلح آمیز است یا خیر، تعلیق‌هایی را به کشورمان تحمیل کردند و ایران هم آن را پذیرفت و عقب نشینی هایی کرد.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت‌های نهم و دهم، جمهوری اسلامی ایران رشد فزاینده ای در جهت تکمیل تحقیقات، تولید مواد و علم و فناوری داشت و همچنین در این دوران مذاکراتی صورت گرفت که بر مبنای ایستادگی در مقابل خواسته‌های نامعقول کشورهای خارجی بود. چرا که آنان با جمهوری اسلامی ایران خصومت داشتند.

وی افزود: این بار شکل مقابله ما با این کشورها تغییر کرد و در دولت‌های نهم و دهم مقاومت شد که ما این موضوع را به اثبات برسانیم که دولت‌های قبلی ما به هیچ وجه از NPT انحراف نداشته اند و در واقع دولت‌های نهم و دهم از دستاوردهای کشور در دولت‌های قبلی به خوبی دفاع کرده اند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بر این اساس دشمن دست به ترور زد تا جامعه ما را تحت فشار بگذارد و امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران رابه خطر بیندازد و عملاً ما با پدیده جدیدی در حوزه‌های امنیتی و ترور دانشمندان مواجه شدیم و هدف آنان از این اقدامات آن بود که زمینه سازش را در جامعه ما ایجاد کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم خود، اقلام معیوب به ما می‌دادند و سعی می‌کردند که به حوزه هسته‌ای و دفاعی ما ضربه بزنند که در جاهایی هم موفق شدند اما ما بسیاری از توطئه‌های آنان را در ۲۰ سال گذشته توانستیم خنثی کنیم.

وی ادامه داد: برخی از جریان‌های سیاسی از این شرایط استفاده کردند و قدرت دستگاه اجرایی را در سال ۹۲ در دست گرفتند و نظرشان بر این بود که همه دستاوردهای کشور را باید واگذار کنیم تا بلکه مشکلات و اختلافات ختم شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در دولت یازدهم این مسئله پیش آمد که بهتر است با همان شیوه سال‌های ۸۲ تا ۸۴ عقب نشینی کنیم و دستاوردهای کشور واگذار شود تا بلکه از این طریق مشکلات حل و فصل شود که نتیجه این اقدامات به امضای برجام ختم شد که حرکتی یک طرفه از سوی دستگاه اجرایی کشور بود به گونه‌ای که دولتمردان معتقد بودند لزومی ندارد مجلس و شورای عالی امنیت ملی خبری از این موضوع داشته باشند اما رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که مجلس و شورای عالی امنیت ملی هم باید نظرات خود را ارائه دهند.

عباسی افزود: در واقع زمانی که قرار بود «برجام» امضاء شود تأکید شد که خط قرمزها و شرایطی باید رعایت شود و مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه تیم مذاکره کننده ما گاهی از خط قرمزها عدول کرده اند. جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام متعهد بوده و گزارش‌ها همگی دال بر پای بندی ایران به تعهداتش بوده اما طرف‌های غربی به تعهدات خود عمل نکردند.

وی گفت: جای تأسف دارد دستگاه قضایی ما اقدامات لازم را در زمان‌های خاص انجام نداد و باید در زمانی که طرف مقابل تعهدات خود را انجام نمی‌داد ما هم از انجام تعهدات خود، خودداری می‌کردیم و باید گام به گام مسائل را پیش می‌بردیم اما متأسفانه این گونه نبود و ما تعهداتی را پذیرفتیم اما از امتیازات و حقوقی بهره مند نشدیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: به ما وعده داده شده و این گونه تبلیغ شد که در روز اجرای برجام، تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود و سپس همین افراد گفتند که ثمره برجام مانند درخت میوه است و طول می‌کشد که به ثمر برسد. این درحالی است که همیشه اروپایی‌ها با آمریکایی همکاری کردند و تحریم‌های امریکا در این سال‌ها بیشتر شد. در این مدت هم برخی افراد بهانه‌هایی می‌آوردند مبنی بر اینکه رئیس جمهوری در آمریکا سر کار آمده است که زیر همه تعهدات بین‌المللی می‌زند.

عباسی اظهار داشت: در واقع پیش از آنکه مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب برساند، دولت نشان داد که توان لازم برای مقابله با تحریم‌ها و طرف‌های مقابل را ندارد. از سوی دیگر ما نمی‌دانیم ایران چه تعهدات دیگری به طرف مقابل داده است چرا که شواهد نشان می‌دهد که گویا تعهدات دیگری در این زمینه بوده است.

وی تأکید کرد: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نظریه مقاومت در مناسبات بین المللی پیروی می‌کنند و در شرایط فعلی علاقه مند هستند جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بلامنازع و نوظهور جهانی در مناسبات جهان تأثیر خود را بگذارد و ما معتقدیم قوانین ما باید قابل استفاده برای کشورمان و همچنین کشورهای دیگر باشد تا آنان از دست استکبار جهانی نجات پیدا کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر لزوم حل مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم انقلاب اسلامی را توسعه دهیم باید بدانیم که نمی‌توانیم این کار را بدون رفاه مردم انجام دهیم و دشمن هم در شرایط فعلی این موضوع را نشانه گرفته است. در حال حاضر نظام حقوق و دستمزد کشور با هزینه‌ها هیچ گونه سنخیتی ندارد و در آینده پیش رو حتماً در این زمینه تصمیم درستی اتخاذ خواهیم کرد.

عباسی اضافه کرد: باید به صورت جدی با تحریم‌ها برخورد شود و دشمن نشان داده است با اینکه امتیاز گرفته است به هیچ وجه از تحریم‌های ایران کوتاه نمی‌آید و مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، به دنبال کمک به دولت است تا در این زمینه بتواند اقداماتی را انجام دهد. مجلس با استفاده از نظریه مقاومت وارد میدان شده است.

وی گفت: دولت ما در این مدت بیشتر به دنبال انتخابات آمریکا و گشایش از کشورهای بیگانه بود در حالی که باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه می‌کرد. همین نگاه در دولت باعث شد که آنان در مقابل قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها ایستادگی کنند و دولت به دنبال یکه تازی است اما مجلس در مقابل این کار دولت ایستادگی می‌کند و بحث ما این است که نباید به طرف مقابل فرصت دیگری دهیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: نظر نمایندگان مجلس آن است که در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، زمان طرف مقابل جهت انجام تعهداتش کاملاً روشن شده است و نباید به آنان زمان دیگری داده شود. از سوی دیگر ما به طرف مقابل زمان هم دادیم اما آنان هیچ اقدامی نکردند و صرفاً یک مدیر رده چندم جهانی را به ایران فرستادند تا باز هم زمان بخرند.

عباسی تأکید کرد: مطمئناً برخی از جریانات سیاسی از این حربه می‌خواهند برای خود در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ استفاده کنند اما فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه فصل‌الخطاب است و ایشان فرمودند که قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها باید با دقت اجرایی شود. در شرایطی که مجلس، ریل گذاری کرده، دولت باید احترام بگذارد و نظر مجلس را اجرا کند و از اجرای نظرات شخصی خود جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه ما روی مصوبه مجلس مبنی بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران ایستادگی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما از امریکا و اروپائی‌های عضو برجام، گام‌های کوچک مانند اینستکس را نمی‌پذیریم و آنان باید به تعهدات خود یک جا عمل کنند چرا که ما هم به تعهدات خود یک جا عمل کردیم در صورتی که آنان این اقدام را انجام دهند و ما آن را راستی آزمایی کنیم، ایران هم به تعهدات خود در برجام عمل خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: مردم انتظار داشتند که دلار پنج هزار تومان هم نشود چرا که دولتمردان وعده داده بودند که برجام مشکلات مردم را حل می‌کند اما سوال ما آن است که آیا چرخ زندگی مردم چرخید؟ مردم تا چه زمانی باید فشارها را تحمل کنند؟ روشی که دولت تا کنون طی کرده، کاملاً غلط بوده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار