بیانیه سه کشور اروپایی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی+متن کامل

وزیران خارجه سه کشور اروپایی عصر سه‌شنبه بیانیه‌ای درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران منتشر کردند.
کد خبر: ۴۴۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰ - 23February 2021

بیانیه سه کشور اروپایی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی+متن کاملبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به عنوان سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام بیانیه‌‌ای مشترک درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی صادر کردند.

ترجمه متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده عمیقاً از اینکه ایران از امروز اجرای پروتکل الحاقی و تدابیر شفافیت‌ساز خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را به حالت تعلیق درآورده متأسفیم. اقدامات ایران در حکم نقض بیشتر تعهداتش ذیل برجام است و نظارت‌های پادمانی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به طرز محسوسی کاهش می‌دهند.

سه کشور اروپایی از لحاظ اهمیت دادن به ماهیت خطرناک این تصمیم همسو هستند. این اقدام، دسترسی آژانس اتمی به سایت‌ها و اطلاعات پادمانی مرتبط را به طرز محسوسی کاهش خواهد داد. اقدام مذکور همچنین توانایی آژانس اتمی برای راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای را محدود خواهد کرد.

ما از تلاش‌های ادامه‌دار مدیر کل آژانس اتمی و دبیرخانه آژانس در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی‌ تعهدات هسته‌ای ایران تقدیر کرده و کاملاً حمایت می‌کنیم.ما حصول تفاهم دوجانبه موقت میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران که امکان دسترسی به برخی اطلاعات معین را برای سه ماه حفظ می‌کند مد نظر داریم.

از ایران می‌خواهیم تمامی اقداماتی که باعث کاهش شفافیت می‌شود را به عقب برگردانده و همکاری‌های کامل و به موقع را با آژانس اتمی به عمل آورد.هدف ما همچنان حفظ برجام و حمایت از تلاش‌های جاری دیپلماتیک برای رسیدن به راه حل مذاکره‌محوری است که امکان بازگشت ایران و آمریکا به رعایت کامل تعهدات برجامی‌شان را فراهم می‌کند.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

در پایان سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژنس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه‌شنبه (امروز) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می‌شود.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر راهبردی را پیشه کرد ولی پس از یک سال با توجه به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب ماده ۳۶ برجام را اعلام کرد.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد اقدام ایران در توقف پروتکل الحاقی طبق بند ۳۶ برجام انجام می‌شود.

وی در توییتر نوشت: «بر اساس الزام قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کردیم. این اقدام کاملا در انطباق با بند ۳۶ برجام است، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا هنوز نقض از سوی این کشور را متوقف نکرده و تروئیکای اروپایی هم همچنان در انجام تعهداتشان کوتاهی می‌کنند.»

وی افزود: «تفاهمات با «رافائل گروسی» (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) نشان‌دهنده حسن نیت ماست. تمام اقدامات جبرانی قابل بازگشت است.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها