تلاش برای وحدت اسلامی با مردم مظلوم عراق

وحدت اسلامی کلیدواژه‌­ای است که بارها در بیان امامین انقلاب اسلامی تکرار شده است؛ این امر در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران نمود بیشتری داشت؛ بخصوص اینکه در سخنرانی‌های خود هیچ‌گاه دست از حمایت مردم مظلوم عراق برنمی‌داشتند.
کد خبر: ۴۴۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 25February 2021

تلاش برای وحدت اسلامی با مردم مظلوم عراقبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مردم عراق برای سال‌های متمادی زیر ظلم رژیم بعث قرار داشتند و خسارات زیادی را متحمل شدند، یکی از این موارد به راه انداختن جنگ توسط صدام علیه ایران بود، جنگی که نه‌تنها بر ایران که بر شیعیان عراق نیز تحمیل شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران ریاست جمهوری خود و در کوران جنگ تحمیلی همواره بر حمایت از مردم مسلمان تاکید و آنها را بخشی جدا نشدنی از جهان اسلام می‎‌دانستند. ایشان معتقد بودند این حمایت تا زمان سقوط صدام و تا زمانی که اداره کشور عراق به دست خود مردم بیفتد باید ادامه داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه­ ای در تاریخ 7 اسفند 1361 در دیدار با اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بیاناتی ایراد فرمودند که در ادامه می‌خوانید:

عراق باید به دست مردم عراق اداره شود

«آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور، امروز (7 اسفند 1361) در دو جلسه جداگانه با اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و نیز معاون سیاسی وزارت خارجه کره شمالی دیدار کرد.

رئیس‌جمهور، در دیدار با اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق حمایت مجدد جمهوری اسلامی ایران از این مجلس را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تشکیل این مجلس انقلابیون مخلص دنیا را به خود متوجه ساخته و دشمنان انقلاب اسلامی عراق را به وحشت انداخته است، افزود: هم اکنون توطئه­‌ای در سطح دنیا علیه مجلس اعلا در دست تکوین است و ابرقدرت­‌ها که به اهمیت این مجلس واقف‌­اند، در فکر خراب کردن آن هستند، بنابراین باید مراقب باشید و برادران عراقی را آگاه کنید.

رئیس­جمهور گفت: «این مجلس چیز بی­بدیلی بود و الآن هم چیز بی‌­بدیلی است و به اعتقاد ما روزی که این حرکت به پیروزی نرسیده هیچ چیز دیگری جای آن را پر نمی­‌کند و ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران از این حرکت و از این مجلس تا پیروزی ملت مسلمان عراق حمایت خواهیم کرد، تا وقتی که مردم عراق پس از سقوط صدام، بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند و پارلمانی به وجود بیاورند یا شورای انقلابی درست کنند.

ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر حفظ وحدت موجود بین مبارزین عراقی از آنها خواست تا با به کارگیری کلیه نیروهای عراقی سقوط صدام را تسریع کرده و از هرگونه اختلافی برحذر باشند و اتفاق و یکپارچگی خود را حفظ کنند.

آیت­الله خامنه­‌ای همچنین در دیدار با «کیم زه سوک» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری دموکراتیک کره (کره شمالی)، که در رأس هیئتی از مقامات آن کشور به ایران آمده است، ضمن تأکید بر مواضع صریح و قاطع در مقابل جریان­‌هایی که قصد به انحراف کشیدن جنبش غیرمتعهدها را دارند، گفت: اعضای جنبش عدم تعهد باید در مقابل آمریکا و همه متحدان وابسته به آن موضع­گیری صریح و افشاگرانه خود را ابراز کنند.

در این دیدار، که آقایان میرسلیم مشاور عالی رئیس­ جمهوری، شیخ‌­الاسلام معاون سیاسی وزارت خارجه و سفیر جمهوری دمکراتیک خلق کره در ایران نیز حضور داشتند، درمورد توسعه و گسترش روابط بین دو کشور و نحوه تقویت هفتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در دهلی نو برای ایجاد وحدت هرچه بیشتر بین اعضای این جنبش تبادل نظر شد.»

منبع: عملیات والفجر 1، ممانعت ایران از برگزاری اجلاس عدم تعهد در بغداد، انفجار سفارت آمریکا در لبنان

نوشته: علیرضا لطف الله زادگان

ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار