سیری در «اتحاد شوم» آمریکایی ـ بعثی در جنگ تحمیلی

«اتحاد شوم» کتابی است که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده و طی آن به مسئله همکاری وزارت امور خارجه آمریکا و رژیم بعث عراق علیه ایران در طول جنگ تحمیلی پرداخته است.
کد خبر: ۴۴۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 26February 2021

سیری در «اتحاد شوم» آمریکایی ـ بعثی در جنگ تحمیلیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «اتحاد شوم؛ اسناد رسمی همکاری آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های 1980 تا 1984 میلادی)» به نویسندگی «جویس بتل» است و توسط مجید کریمی به فارسی ترجمه شده است.

کوشش نگارنده در این تدوین این کتاب آن بوده که هر سند را در سه دسته‌بندی موضوعی جای دهد؛ این اثر مبتنی بر مدارک و اسناد مکمل و برای نشان دادن اهمیت سند اضافه‌ شده است. با بررسی مجموعه اسناد این کتاب، پژوهشگران درک بهتری از پشت پرده حامیان ارتش عراق در جنگ با ایران به دست خواهند آورد و البته مناسبات سیاسی ظالمانه و ریاکارانه آمریکا را نیز آشکار می‌کند.

کتاب «اتحاد شوم؛ ...» در دو فصل تنظیم شده است؛ «اسناد از کجا به دست آمده است؟»، «جویس بتل کیست؟»، «مقدمه بتل بر انتشار دیجیتالی اسناد»، «نتیجه گیری بتل» و «نقد اسناد تازه منتشر شده» از موضوعات این فصل هستند.

همچنین در فصل دوم که اسناد نام دارد؛ بیش از 60 عنوان سند در ارتباط با ارتباط و همکاری وزارت امور خارجه آمریکا با رژیم صدام در طول جنگ تحمیلی نتشر شده است.

در بخشی از متن کتاب آمده است:

«اسناد گزیده آرشیو ملی آمریکا نشان می‌دهد که چرا و چگونه آمریکا و عراق به یکدیگر نزدیک شده و ایران و آمریکا نیز همزمان از هم دور شدند. اسناد آرشیو ملی آمریکا می‌تواند منبع خوب و تازه‌ای برای روشن شدن زوایای مبهم جنگ ایران و عراق به‌ویژه بررسی کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ توسط عراق باشد. در بخش توضیح نگارنده بر سند، کوشش بر آن بوده است تا از منابع جدیدتر و به روزتری از ناگفته‌های بسیاری استفاده شود. بخش مهمی از ارزیابی اسناد به رویدادهای شیمیایی و دیپلماتیک مرتبط است. از 61 سند این مجموعه حدود 20 سند به طور مستقیم به کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط عراق و 10 سند هم به طور غیر مستقیم با موضوع جنگ‌افزار شیمیایی مرتبط است.

بنابراین برای آن دسته از پژوهشگرانی که در پی مطالعات بخش شیمیایی جنگ هستند، این مجموعه قابل استفاده خواهد بود. در یک نگاه کلی به موضوع شیمیایی در این اسناد، می‌توان دریافت که سلاح شیمیایی در جنگ یکی از عوامل موثر سرنوشت ساز بود که نتیجه جنگ را به نفع عراق تغییر داد. مذاکرات پشت پرده عراق و آمریکایی‌ها در حدود 20 سند این مجموعه نشان می‌دهد که به عراق اجازه داده شده بود این موارد را وارد کند، بسازد و تشویق شده بود تا آن را در رویارویی با عملیات‌های بزرگی ایران به کار برد.

نکته مهمی که از روح کلی این اسناد دریافت می‌شود، اینکه آمریکا هرگز چه در اوایل جنگ و چه در میانه و سرانجام پایان جنگ بی‌طرف نبود و برخلاف ادعاهای خود بر پایه این اسناد در مواجهه با رویدادهای جنگ ایران و عراق در شورای امنیت بی‌طرفی را نقض کرد.

«اتحاد شوم؛ اسناد رسمی همکاری امریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های 1980 تا 1984 میلادی)» در 767 صفحه مصور با ترجمه و تدوین مجید کریمی به نگارش درآمده و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار