امام جمعه شیراز:

دسترسی به امکانات میان مدیران و مردم باید یکسان باشد

«آیت الله دژکام» گفت: مسئولان باید حال مردم درک کنند. اگر قیمت جنسی گران شده و یا دسترسی به آن سخت شده، همه مردم را تحت تاثیر می‌دهد و باید مسئولان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، نباید تفاوتی وجود داشته باشد میان مدیران و مردم در دسترسی به امکانات، ثروت‌های عمومی کشور و هرچیزی که جزو مایحتاج مردم است.
کد خبر: ۴۴۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ - 26February 2021

مسئولان شرایط مردم را درک کنندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهر، ضمن عرض تسلیت رحلت و وفات عقیله بنی هاشم، پیام‌رسان کربلا حضرت زینب کبری (س)، اظهار داشت: از خدا می‌خواهم که همه ما را از خدمتگزاران و پیروان صدیق اهل بیت (ع) و حضرت زینب (س) قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه امروز که ۸ اسفند، روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است و هدف اصلی نظام اسلامی همین بوده است، افزود: بعضی وقت‌ها، اهداف و اولویت‌ها جابه‌جا می‌شوند، هدف اصلی برپایی نظام اسلامی، تربیت انسان بوده است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه به مقام صالحین رسیدن و با تقوا بودن خود هدف است، حتی بحث مهم عدالت اجتماعی نیز با وجود انسان‌های باتقوا و صالح امکانپذیر است، ادامه داد: درباره تحقق این هدف، اولین تلاش‌هایی که صورت گرفت؛ در دولت شهید رجایی بود که مرکز امور تربیتی و اسلامی را تاسیس کردند، شهید رجایی می‌دانست هدف انقلاب چیست؛ اما ممکن است در کنار کار‌های تربیتی و پرورشی، کار‌های خوب دیگری هم صورت پذیرد، همانند پروژه‌های عمرانی که لازم و ضروری نیز هست، اما همه این‌ها مقدمه تربیت انسان است؛ یعنی اگر شما همه امکانات مادی را فراهم کنی، ولی نتوانی انسان تربیت کنی، به چه درد می‌خورد؟

خطیب نماز جمعه شیراز عنوان کرد: اگر در جمهوری اسلامی ما نتوانیم انسان تربیت کنیم، به هدف خود از برپایی این انقلاب نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام طبق فرمایش قرآن، کارش تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت به مردم است ، گفت: «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» یعنی تزکیه و تربیت مقدم بر آموزش است؛ مردم ما این همه شهید دادند که به کدام هدف برسیم؟ ما باید به جایی برسیم که بتوانیم انسان تربیت کنیم و همه در این خصوص وظیفه داریم. روحانیت، حوزه، دانشگاه، دولت، مجلس و ... همه وظیفه داریم. این مسائل را نباید فراموش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: ۹ اسفند روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است، یکی از جهاتی که به نظر بنده باید خیلی حواسمان را جمع کنیم، این است که مسئولان باید حال مردم درک کنند. اگر قیمت جنسی گران شده و یا دسترسی به آن سخت شده، همه مردم را تحت تاثیر می‌دهد و باید مسئولان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، نباید تفاوتی وجود داشته باشد میان مدیران و مردم در دسترسی به امکانات، ثروت‌های عمومی کشور و هرچیزی که جزو مایحتاج مردم است.

وی با اشاره به واکسن «کووید ۱۹»، افزود: باید بدانیم این واکسن به تعداد کل انسان‌های روی کره زمین تولید نمی‌شود و قطعا محدودیت‌هایی وجود دارد. جلسه‌ای با وزیر بهداشت برگزار شد که تقسیم واکسن تولیدشده یا واردشده به کشور باید چگونه باشد؟ بحث‌هایی مطرح شد که این واکسن مضر است و ضرر دارد، ولی دیدیم که فرزندان برخی مسئولان اولین کسانی بودند که برای جلب اعتماد عمومی و رفع این شبهه واکسن زدند که این اقدام نمادین قابل تقدیر است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: عادلانه توزیع کردن واکسن کرونا و دیگر اقلام ضروری و مورد نیاز مردم را باید جدی بگیریم و دنبال کنیم.

وی اذعان داشت: نتیجه این توزیع عادلانه ثروت و امکانات این است که کمبود‌ها را هم مردم و هم مسئولان درک می‌کنند. همچنین از یک سو مردم می‌بینند تفاوتی میان آن‌ها و مسئولان نیست و مسئولان هم در پی رفع کمبود بر می‌آیند؛ بنابراین مسئولان در دریافت و دسترسی به نباید امکانات در اولویت نباشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه روحانیت همواره زبان مردم بوده و هستند، تفاوتی با مردم ندارند و سطح متوسط زندگی روحانیت از سطح متوسط زندگی مردم پایین‌تر است، تصریح کرد: اگر کمبود وجود دارد، برای همه وجود است و باید امکانات عادلانه توزیع شود. از طرفی اگر چیزی به اندازه کافی موجود است، نباید احتکار شود و جلوی عرضه آن گرفته شود. ما باید عدالت توزیعی را به صورت ملموس در جامعه ببینیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار