دبیر علمی هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» خبر داد؛

برگزاری هشتمین کنگره «ادبیات پایداری»/ تدریس رشته «ادبیات پایداری» در ۴۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی

«احمد امیری خراسانی» با بیان این‌که هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» در ۲۴ اسفند سال جاری به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: در این راستا تاکنون حدود ۷۸ مقاله را دریافت کردیم که تعداد آن نسبت به کنگره هفتم افزایش داشته است.
کد خبر: ۴۴۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ - 01March 2021

آئین اختتامیه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس برگزار شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «احمد امیری خراسانی» دبیر علمی هشتمین کنگره «ادبیات پایداری»، امروز (دوشنبه) در نشست خبری آئین اختتامیه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس، آئین اختتامیه جایزه ادبی یوسف و اختتامیه هشتمین کنگره ادبیات پایداری که با حضور «عباس بایرامی» رئیس سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به نحوه شکل‌گیری و برگزاری کنگره‌های ادبیات پایداری، اظهار داشت: اوایل دهه ۸۰ زمانی که انجمن ادبیات دفاع مقدس شکل گرفت، یکی از ماحصل‌های آن راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد رشته «ادبیات پایداری» بود که بر این اساس، این رشته سال ۱۳۸۷ به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و امروز در حدود ۴۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی تدریس می‌شود.

وی افزود: بعد از راه‌اندازی رشته «ادبیات پایداری»، نشریه‌ای با عنوان «ادبیات پایداری» نیز راه‌اندازی شد که نشریه‌ای علمی پژوهشی و منحصربه‌فرد است و کلیه تحقیقات علمی و پژوهش‌های دانشگاهی در سراسر کشور را پوشش می‌دهد و یکی از منابع و مراجع اساسی در زمینه ادبیات پایداری و دفاع مقدس است.

«امیری خراسانی» با اشاره به سابقه برگزاری کنگره‌های ادبیات پایداری، تصریح کرد: اولین کنگره «ادبیات پایداری» در ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۴ با حضور شخصیت‌های ارزشمندی همچون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید سوداگرزاده برگزار شد که ۹۰ مقاله به این کنگره ارسال و ۳۷ مقاله برگزیده شدند و در مجموعه مقالاتی با عنوان «نامه پایداری ۱» به چاپ رسیدند.

وی ادامه داد: دومین کنگره ادبیات پایداری، چهارم و پنجم اردیبهشت سال ۱۳۸۷ برگزار شد که در این کنگره نیز از مجموع ۸۰ مقاله ارسالی، ۲۸ مقاله برگزیده شدند و در مجموعه مقالات «نامه پایداری ۲» به چاپ رسیدند.

دبیر علمی هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» با بیان اینکه کنگره‌های ادبیات پایداری دو بال دارند که بال علمی آن عمدتاً بر عهده دانشگاه شهید باهنر کرمان و بال اجرایی آن برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، به تشریح نحوه برگزاری سومین کنگره «ادبیات پایداری» پرداخت و بیان داشت: این دوره کنگره نیز در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اسفند سال ۱۳۸۹ برگزار شد که از مجموع ۱۴۶ مقاله دریافتی، ۷۴ مقاله را پذیرش کردیم و در مجموعه مقالات «نامه پایداری ۳» به چاپ رساندیم.

وی با بیان این‌که چهارمین دوره کنگره «ادبیات پایداری» در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۱ برگزار شد، ادامه داد: در این دوره ۲۴۹ مقاله را دریافت کردیم که ۹۳ مقاله برگزیده شد و در مجموعه مقالات نامه «پایداری ۴» در دو جلد، به چاپ رسید. همچتین در پنجمین دوره کنگره «ادبیات پایداری» در تاریخ ۱۹ و ۲۰ سال ۱۳۹۳ برگزار شد که در این دوره نیز از مجموع ۱۳۳ مقاله ارسالی، ۴۵ مقاله را شورای علمی کنگره گزینش کرد که در دوجلد با عنوان «نامه پایداری ۵» چاپ و منتشر شد.

«امیری خراسانی» ادامه داد: ششمین دوره کنگره «ادبیات پایداری» در تاریخ ۱۰ و ۱۱ اسفند سال ۱۳۹۵ برگزار و از مجموع ۸۰ مقاله ارسال ۱۵ مقاله برگزیده شد و در مجموعه مقالات «نامه پایداری ۶» چاپ شد، همچنین کنگره هفتم «ادبیات پایداری» نیز در تاریخ ۱۷ مهر سال ۱۳۹۸ برگزار شد که در این راستا ۵۰ مقاله دریافت کردیم و از این تعداد مقاله، ۲۵ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات «نامه پایداری ۷» انتخاب شدند.

وی با بیان این‌که هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» قرار است که در تاریخ ۲۴ اسفند سال جاری به‌صورت مجازی برگزار شود، تصریح کرد: در این راستا تهمیداتی اندیشیده شده تا اگر امکان داشته باشد، به‌غیر از دانشگاه «شهید باهنر» کرمان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سایر مراکز علمی و دانشگاه‌ها در برگزاری این کنگره سهیم باشند که بر این اساس، دانشگاه شهرکرد نیز ما را در برگزاری هرچه بهتر هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» همراهی می‌کند.

دبیر علمی هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» با اشاره به وضعیت مقالاتی که تاکنون به هشتمین کنگره «ادبیات پایداری» رسیده است، ادامه داد: تاکنون حدود ۷۸ مقاله را دریافت کردیم که نسبت به کنگره هفتم افزایش داشته است، که با توجه به این‌که هنوز جواب داوری مقالات را به‌صورت کامل دریافت نکرده‌ایم، شاید حدوداً ۲۰ مقاله برگزیده شده و مجموعه مقالات «نامه پایداری ۸» به چاپ برسند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها