تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«بایدن» طرفدار حضور آمریکا در کشورهای جنگ‌زده است/ استراتژی آمریکایی‌ها تغییری نمی‌کند

محمدعلی بصیری گفت:‌ تاکتیک و یا شعار آمریکایی‌ها ممکن است تغییر کند، ولی استراتژی آن‌ها که بحث ماندن در منطقه و مهار رقبا است، تغییر نمی‌کند و حتی معتقد هستم که بایدن این را تشدید می‌کند.
کد خبر: ۴۴۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۷ - 02March 2021

حمله هوایی آمریکا به مرز سوریه و عراق هشدار به ایران بودمحمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره حمله هوایی اخیر آمریکا به مرز سوریه و عراق اظهار داشت: آمریکا در تلاش است در عراق علی‌رغم مصوبه‌ای که پارلمان این کشور پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس داشت، به اشکال مختلف حضور خود را تثبیت کند و با جریانی که این تثبیت را متزلزل می‌کند، برخورد کند.

وی گفت: هدف عمده آمریکا از این اقدام این است که با مزاحمت‌ها و چالش‌ها برخورد جدی شود؛ این پیامی است که بایدن به رقبا و مخالفین خود در منطقه از جمله ایران مخابره می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خصوصا دموکرات‌ها با سیاست‌های جمهوری‌خواهانی که خواهان خروج آمریکا از افغانستان و عراق بودند، مخالف هستند؛ بایدن به نوعی طرفدار استمرار حضور آمریکا در کشور‌های جنگ‌زده و تثبیت پایگاه‌های خود است؛ بنابراین تاکتیک یا شعار این‌ها ممکن است تغییر کند، ولی استراتژی آن‌ها که بحث ماندن در منطقه و مهار رقبا است، تغییر نمی‌کند و حتی معتقد هستم که بایدن این را تشدید می‌کند.

بصیری در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدام سریع بایدن در غرب آسیا باید منتظر فصل جدید در منطقه باشیم، تصریح کرد: این اتفاقات ممکن است، استمرار یابد و این امر جدیدی نیست؛ اوباما که با ایران توافق هسته‌ای کرد تا لحظات آخر و حتی بعد از توافق مرتب مطرح می‌کرد که گزینه‌های مختلف از جمله گزینه نظامی روی میز است؛ بایدن نیز معاون اوباما است و همان استراتژی را دنبال می‌کند.

وی یادآور شد: آمدن بایدن بدین معنا نیست که برخورد‌های خشن یا نظامی بین ایران و آمریکا منتفی شود و یا کاهش یابد؛ ممکن است اگر توافق از دو طرف حاصل نشود و تنش‌ها دامن زده شود به درگیری نظامی منجر شود؛ این از سیاست بایدن بعید نیست کما اینکه در دوره ترامپ این احتمال وجود داشت و موارد متعددی تا مرز جنگ دو طرف پیش رفتند و با هم برخورد کردند؛ سبک تاکتیکی بایدن متفاوت می‌شود، اما کلاً استراتژی تقابل و حتی برخورد‌های نظامی تغییر اساسی نمی‌کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار