اهدا نشان فداکاری به «ذبیح لرستان»

برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، نشان فداکاری به شهید خلبان سرلشکر «غلامرضا چاغروند» تعلق گرفت.
کد خبر: ۴۴۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷ - 01March 2021

اهدا نشان فداکاری به «ذبیح لرستان»

به گزارش دفاع‌پرس‌  از خرم آباد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به‌پاس  شجاعت، ایثار، فداکاری و ولایتمداری تا آخرین قطره خون، نشان فداکاری به شهید والامقام ارتش اسلام؛ سرلشکر  خلبان« غلامرضا چاغروند» که سرسختانه در خط مقدم دفاع از ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاند تعلق گرفت و توسط فرمانده کل ارتش به خانواده این شهید معزز اهدا شد.

نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و از خودگذشتگی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده اند.

شهید غلامرضا چاغروند در دوازدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۳۱ ه. ش در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. پس‌ از سپری کردن دوران طفولیت در کانون گرم خانواده در دبستان ثبت‌نام کرد و با پشت سرگذاشتن دوره ابتدایی و راهنمایی در دبیرستان امیرکبیر خرم‌آباد واقع در خیابان فرهنگ این شهرستان دوره متوسطه را با موفقیت سپری کرد و موفق به اخذ دیپلم شد.

وی در سال ۱۳۵۳به استخدام هوانیروز درآمد و پس‌از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد. در سال ۱۳۵۵ به‌علت درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان مدت یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد.

در سال ۵۷ که عطر انقلاب اسلامی در همه‌ جای کشور پیچید غلامرضا همراه با انقلابیون در تمام راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۸ هم‌زمان با شورش گروهک‌های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‌های مختلفی به مبارزه و درگیری با آن‌ها پرداخت.

او در سال ۵۸ ازدواج کرد و تا سی‌ام شهریورماه سال ۵۹ در کردستان خدمت کرد. پس‌ از آن با حمله عراق به خاک جمهوری اسلامی به جبهه ایلام اعزام شده و در آن‌جا مشغول خدمت شد. تا این‌که آخرین مأموریت چاغروند در بعدازظهر ۱۲مهرماه ۵۹ انجام گرفت در آن روز خلبان چاغروند و کمک خلبان وی ستوانیار مصری و گروهبان یکم عادل موسوی عازم مأموریت به منطقه دهلران شدند و کسی هیچ اطلاعی از هلی‌کوپتر و دیگر سرنشینانش نداشت. تا این‌که خبر مصاحبه چند نفر از سرنشینان بالگرد از رادیو عراق دهن به دهن پخش شد و اقوام خلبان چاغروند به کمیته هلال‌احمر مراجعه کردند. ولی به هر دری زدند بسته بود و مسئولان از نبودن نام او در آمار اسرا خبر می‌دادند.

در نهایت پس از شش ماه از طریق خانواده گروهبان یکم عادل موسوی نامه‌ای به دست خانواده خلبان چاغروند رسید که متن آن این چنین بود «ما در ظهر دوازدهم مهر  ۵۹ در مرز دهلران اسیر شدیم خلبان چاغروند شهید شد و خلبان حسین مصری را که تیر خورده بود به بیمارستان منتقل کردند. لطفاً به خانواده‌های آن‌ها اطلاع دهید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها