معرفی کتاب؛

کتاب «درآمدی بر مبانی و سنجش قدرت ملی» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر مبانی و سنجش قدرت ملی» با مقایسه قدرت ملی ایران و عراق در دوران جنگ تحمیلی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 03March 2021

کتاب «درآمدی بر مبانی و سنجش قدرت ملی» منتشر شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سید هادی زرقانی در آخرین فعالیت خود کتاب «درآمدی بر مبانی و از سنجش قدرت ملی با مقایسه قدرت ملی ایران و عراق در دوران جنگ تحمیلی» را به نگارش درآورده است. این کتاب که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روانه بازار نشر شده در پنج فصل تنظیم شده است.

«ماهیت و مفهوم قدرت»، «قدرت نرم و قدرت هوشمند؛ ابعاد جدید قدرت ملی»، «نقش محوری قدرت در دانش ژئوپلیتیک»، «قدرت ملی مناب، عناصر، سنجش» و «مقایسه تطبیقی قدرت ملی ایران و عراق» از فصل‌های این کتاب است.

قسمتی از متن کتاب:

«قدرت چه به‌عنوان یک ایده و چه به‌عنوان یک پدیده اجتماعی مورد تعاریف و تفاسیر بسیاری قرار گرفته است و مکاتب فلسفه سیاسی متعددی در ارتباط با آن شکل گرفته است. هرچند هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند، اما واقعاً دشوار است بتوان گفت کدام یک از این مکاتب با تعاریف و تفاسیر آنها دقیق تر و جامع تر است.

نکته‌ای که در ارتباط با مبانی قدرت وجود دارد، اینکه باید میان قدرت به عنوان یک مفهوم و به عنوان یک موضوع مطالعه تفاوت قائل شد. قدرت به عنوان یک مفهوم پدیده‌ای عام و جهان شمول است و در انحصار هیچ فرهنگ و ایدئولوژی‌ای نیست، اما به عنوان یک موضوع مطالعه، کاملاً محصور در حصار تنگ ایدئولوژی‌هاست و فرهنگ و ایدئولوژی‌های مختلف تاثیرات مختلفی بر آن داشته اند.

بدیهی است که با تفکیک بین این دو مقوله باید بین مبانی قدرت در چارچوب و هویت کشورهای غربی و غیر غربی تفاوت قایل شد. به ویژه آنکه مکاتب سیاسی و علمی مرتبط با موضوع قدرت در بستر فرهنگ و هویت کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا شکل گرفته‌اند که با وجود تفاوت‌های بسیار این مکاتب همه آنها را می‌توان نشات گرفته از جهان‌بینی مادی‌‌گرایی غربی دانست و از این نظر باید تفاوتی بنیادین بین آنها و مطالعاتی که از جهان بینی توحیدی نشأت می‌گیرند قائل شد.»

«درآمدی بر مبانی و سنجش قدرت ملی» در ۴۵۹ صفحه به قلم «سید هادی زرقانی» به نگارش درآمده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار