برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند؛

مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره «تئاتر سنگر» ویژه گروه‌های تئاتر نیروهایی مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ - 02March 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره «تئاتر سنگر» ویژه گروه‌های تئاتر نیروهایی مسلح جمهوری اسلامی ایران به دبیری ایراج افشاری اصل عصر امروز (سه‌شنبه) در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

افشاری اصل: دوره دوم «تئاتر سنگر» پر رونق خواهد بود

در ابتدا، «ایرج افشاری اصل» با بیان اینکه این ۸۶ گروه نمایشی آثاری را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند، اظهار داشت: در مرحله منطقه‌ای تئاتر سنگر ۳۱ گروه رقابت داشتند که این تعداد در مرحله نهایی به ۱۱ گروه رسید و توسط حسین مسافرآستانه، فرهاد قائمیان و محسن سلیمانی فارسانی داوری نهایی صورت گرفت.

وی با تاکید براینکه میرزارضا نائینی تئاتر را یکی از ارکان پیشرفت کشور می‌دانسته است، گفت: امیدوارم دومین دوره جشنواره تئاتر سنگر را پر رونق و باشکوه‌تر تجربه کنیم.

سرهنگ سزاوار: فرهنگ دفاع مقدس یک گنجینه از باورهای ملی است

در ادامه سرهنگ «محمود سزاوار» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در سخنانی گفت: امسال در اولین دوره جشنواره ملی سنگر شاهد پرشور گروه‌های هنری نیروهای مسلح بودیم که جا دارد در این راستا از مدیران و فرماندهان این بخش تقدیر و تشکر کنیم چراکه موجب پویایی در مجموعه نیروهای مسلح هستند.

وی تصریح کرد: در کنار امور دفاعی و رزمی، به‌عنوان یک ماموریت ذاتی فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه دفاع مقدس در مجموعه نیروهای مسلح جایگاه ویژه‌ای دارد. پاسداشت رشادت‌های صورت گرفته در دوران دفاع مقدس، تبیین دستاوردها و جلوگیری از تحریف این واقعه عظیم تاریخی از جمله هدف‌های جشنواره تئاتر سنگر است.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس فعالیت‌های هنری هنرمندان مجموعه‌های نیروهای مسلح را امید‌بخش و فرهنگ آفرین دانست و افزود: فرهنگ دفاع مقدس یک گنجینه از باورهای ملی است که نسل‌های آینده نیازمند آن خواهند بود. تولیدات نمایشی با انگیزه شناخت این گنجینه مجالی خواهد بود تا موجب زمینه‌سازی رشد و تعالی جامعه باشد.

سرهنگ سزاوار عنوان کرد: هنرمندان هنرهای نمایشی با مطالعه و شناخت دقیق دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس و با تمرین و ارتقاء نمایش‌های جذاب می‌توانند نقش آفرینی موثری داشته باشند.

زارعی: ایده جشنواره «تئاتر سنگر» جذاب است

در ادامه «کوروش زارعی» به برگزاری جشنواره «تئاتر سنگر» اشاره کرد و گفت: برگزاری این رویداد ایده بسیاری خوبی است که در این جشنواره پیگیری و طراحی شده است تا در راستای خانواده‌های کارکنان نیروهای مسلح باشد.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

وی به فعالیت‌های هنری نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: در بین نیروهای نظامی هنرمندان تحصیل کرده و کاربلدی وجود دارند که ایجاد چنین رویدادهای هنری می‌تواند موجب رشد آن‌ها شود.

«حسین مسافر آستانه» رئیس هیئت داوران جشنواره «تئاتر سنگر» در سخنانی گفت: کار فرهنگی در شرایط سخت کنونی که همه ابعاد زندگی را تحت شعاع قرار داده واقعا سخت است لذا برگزاری این رویداد تحسین مضاعف دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مقاطع مختلف رویکرد فرهنگی خاص و ویژه بوده است، افزود: در روزهایی که تئاتر دفاع مقدس خودجوش و خودخواسته در جامعه هنری و رزمندگان شکل گرفت جشنواره‌های کوچکی برای شکل دادن این فعالیت‌ها شکل گرفت اما مدتی بعد تعطیل شد که خوشبختانه این بنیاد در سال ۱۳۷۲ جشنواره تئاتر دفاع مقدس تاسیس کرد.

رئیس هیئت داوران جشنواره «تئاتر سنگر» تصریح کرد: جشنواره تئاتر دفاع مقدس رویدادی بود که همواره حیات آن ادامه دارد و یکی از حرکت‌های مهمی بود که توسط مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ساماندهی شد و استعدادهای درخشانی را به جامعه معرفی کرد.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

مسافر آستانه افزود: مدت‌ها این گمان از سوی هنرمندان می‌رفت که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رویکرد هنری را دنبال نمی‌کند و دغدغه‌مند این حوزه را ندارد  اما با برگزاری این فعالیت توسط معاونت هنری و امور سینمایی نشان داده شد مدیریت این بنیاد و سردار کارگر دغدغه‌مندی گذشته را حفظ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح نقش سازنده‌ای در بدنه جریان هنری کشور دارند که در سراسر جهان نیز رواج داشته است و در ایران نیز نمونه‌های زیادی از جشنواره‌ها در این مجموعه‌ها شکل گرفته است. جشنواره فتح در حوزه هنرهای نمایشی یکی از این جشنواره ها بود که موجب تعامل هنری بین جریان هنری و نیروهای مسلح شد.

رئیس هیئت داوران جشنواره «تئاتر سنگر» برگزاری این رویداد هنری را یک حرکت ضروری و شجاعانه دانست و تاکید کرد: آن‌چه حاصل کیفیت آثار در جشنواره باشد را باید در دوره‌های بعد قضاوت کنیم چراکه سخن گفتن درباره کیفیت آثار در اولین دوره جشنواره نگاه درستی نیست درحالی که آثار ارزشمندی وجود داشت و حتما باید مداومت جشنواره سنگر را شاهد باشیم تا بتوانیم ارزیابی درستی از آن داشته باشیم.

مسافر آستانه افزود: ما باید دست به دست هم دهیم به‌ویژه در چنین شرایطی که مردم جامعه بخاطر کرونا از نظر روانی بسیار تحت فشار و اذیت هستند و اگر امکان اجراهای زنده را نداریم از فرصتی که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته از طریق فضای مجازی حال مخاطبانشان را خوب کنیم.

سرتیپ عبدی: ضرورت تقویت پایه‌های اعتقادی افراد برای مقابله با تهاجم دشمن

امیر سرتیپ دوم «داود عبدی» معاون فرهنگی هنری وزارت دفاع بابیان اینکه هنر متعالی دارای روح زندگی بخش است و می‌تواند جامعه را به سوی آرمان‌ها رهنمون کند، گفت: اگر این هنر برآمده از ارزش‌های غنی فرهنگ ایرانی اسلامی و سیره‌ی اهل بیت عصمت و طهارت باشد به فرهنگ جامعه غنی می‌بخشد.

معاون فرهنگی هنری وزارت دفاع گفت: تئاتر بخشی از بن مایه‌های یک جامعه است و می‌توان نبض جامعه را با وضعیت تئاتر به‌ دست آورد. تئاتر بخشی از فرهنگ و از مولفه‌های اصلی فرهنگ و فرهنگ‌سازی است و جدا از مسائل اجتماعی و اقتصادی نیست و اگر تئاتر کشور رشد و پیشرفت خوبی داشته باشد به همان نسبت وضعیت اجتماعی نیز رشد خواهد یافت.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

سرتیپ عبدی با بیان اینکه در وزارت دفاع تلاش کرده‌ایم آثار هنری در رشته‌های مختلف را سازگار با ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی به جامعه معرفی کنیم، گفت: استكبار جهانی با بهره‌گیری از فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی اعتقادات و منش رفتاری و اخلاقی جوانان و ایران اسلامی را نشانه گرفته است و در چنین شرایطی رسالت هنرمندان بسیار سنگین است و اینجاست که نقش تئاتر بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی بر ماندگاری ارزش‌های فرهنگی یک ملت با زبان هنر تاکید کرد و افزود: تقویت پایه‌های اعتقادی افراد برای مقابله با تهاجم دشمن امری ضروری است و هنرمندان باید با خلق آثار ماندگار و تاثیرگذار نقش خود را در نهادینه كردن سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ایفا كنند.

سلیمانی فارسانی: ضرورت آموزش تئاتر در استان‌های کشور

در ادامه «محسن سليمانی فارسانی» به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر صد برابر شدن تولیدات هنری اشاره کرد و افزود: وقتی تئاتر هنر ارزشمند و مورد تایید رهبری است لذا لازم است در حوزه نیروهای مسلح اهتمام بیشتری نسبت به آن وجود داشته باشد و در همین راستا پیشنهاد می‌کنم کانونی در این حوزه در نیروهای مسلح ایجاد شود.

وی در ادامه درخصوص آینده جشنواره «تئاتر سنگر» افزود: جشنواره تئاتر سنگر برای دوره‌های بعدی باید تلاش کند بحث آموزش را به‌صورت مستمر در استان‌ها دنبال کند و دراین زمینه برنامه‌ریزی منسجم صورت گیرد.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

براساس این خبر، در این مراسم علاوه بر تجلیل از چهار خانواده‌ی معظم شهدای نیرو‌های مسلح، از چهار پیشکسوت تئاتر نیرو‌های مسلح محمد حمزه‌زاده، مجید اشتیاقی، مرتضی وکیلیان و محسن سلیمانی فارسانی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از مدیران هنری نیرو‌های مسلح بابک شهریاری، سیامک موحدی، مسعود ملکوتی‌نیا و غلامرضا جمالی به پاس خدمات و همکاری‌هایشان در برگزاری جشنواره تقدیر به‌عمل آمد.

الف) بخش خیابانی

هئیت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی از نمایش «کات» به کارگردانی آقای رامین کارگر از یگان ویژه اردبیل تقدیر بعمل آورد.

هئیت داوران در این بخش با اهداء تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه‌ی نقدی از نمایش «مستر دیفال» به کارگردانی آقایان کرمخدا امیری و غلامرضا مرادی از قرارگاه منطقه نجف اشرف کرمانشاه تقدیر بعمل آورد.

ب) بخش صحنه‌ای

طراحی لباس:

هئیت داوران تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی طراحی لباس را اهداء نمود به سرکار خانم شیرین حبیبیان برای نمایش گره آخر از فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان ملایر.

طراحی صحنه:

هئیت داوران با اهداء لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی تقدیر نمود از طراح صحنه‌ی نمایش «تپه‌ی بهشتی» جناب آقای طه حسین‌زاده از تیپ مردم‌پایه حضرت جوادالائمه از خراسان شمالی.

هئیت داوران دیپلم افتخار، تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی اهداء نمود به طراح صحنه‌ی نمایش «بغض شیرین» به سرکار خانم زهرا میرزایی از پایگاه هوایی شهید دوران فارس.

بازیگری زن:

هئیت داوران با اهداء لوح تقدیر از سرکار خانم شیرین حبیبیان برای بازی در نمایش «گره آخر» از فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان ملایر تقدیر نمود.

هئیت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار به همراه جایزه‌ی نقدی اهداء نمود به سرکار خانم زهرا راعی برای بازی در نمایش «بغض شیرین» از پایگاه هوایی شهید دوران فارس.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

بازیگری مرد:

هئیت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی از آقایان الیاس شمس‌آبادی برای بازی در نمایش «آن سه نفر» از پدافند هوایی شهید ظرافتی بابلسر و رضا خروجیان برای بازی در نمایش «خاک بکر» از یگان ویژه‌ی آذربایجانغربی تقدیر بعمل آورد.

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی اهداء شد به بازیگر نمایش «خاک بکر» از معاونت اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی استان اصفهان، جناب آقای علی عابدی.

کارگردانی:

هئیت داوران ضمن سپاس از همه‌ی کارگردانان حاضر در جشنواره، با اهداء دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه‌ی نقدی از آقای علی علی‌محمدی برای کارگردانی نمایش «خاک بکر» از معاونت اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی استان اصفهان تقدیر بعمل آورد.

برگزیدگان «تئاتر سنگر» اعلام شدند/ مسافر آستانه: برگزاری «تئاتر سنگر» ضروری و شجاعانه بود

اثر برگزیده:

هئیت داوران پس از بررسی نهایی تمامی آثار رسیده به نخستین جشنواره ملی تئاتر سنگر، با اهداء دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه جایزه‌ی نقدی از نمایش «خلیل» به کارگردانی میلاد جباری مولانا از فرماندهی یگان‌های ویژه ناجا از استان تهران تقدیر بعمل آورد.

با رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی تئاتر سنگر و جلد پنجم از فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس آئین اختتامیه به اتمام رسید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار