بخش دوم/ نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

موشک‌های سپاه از گنبد آهنین دشمنان عبور می‌کند/ تمام تحرکات دشمن تحت رصد اطلاعاتی سپاه قرار دارد

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی با بیان اینکه سپاه در اوج اقتدار قرار دارد، گفت: امروز موشکی را که قادر است از گنبد آهنین دشمنان عبور کند، به‌صورت انبوه آن هم در شرایط تحریمی می‌سازیم.
کد خبر: ۴۴۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷ - 07March 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جهت آن‌که نهادی برخاسته از متن مردم و مولود انقلاب است از زمان تشکیل تاکنون در عرصه‌های گوناگونی حضور یافته و توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده است؛ البته برای موفقیت در فعالیت‌های عملیاتی نیازمند تقویت بُعد معنوی پاسداران است که تحقق این مهم برعهده نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه است؛ بر این اساس و همچنین به مناسبت ایام شهادت آیت‌الله محلاتی نماینده امام (ره) در سپاه پاسداران، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «عبدالله حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داده که بخش دوم و پایانی آن در ادامه آمده است.

موشک‌های سپاه از گنبد آهنین دشمنان عبور می‌کند/ تمام تحرکات دشمن تحت رصد اطلاعاتی سپاه قرار دارد

دفاع‌پرس: شهید محلاتی معتقد بود «باید سپاهی بسازیم که دشمن هوس توطئه علیه انقلاب اسلامی را نکند»؛ آیا اکنون این موضوع تحقق یافته است؟

اگر امروز استکبار جرأت تعرض ندارد؛ اگر موشک دارد، اما جرأت زدن ندارد؛ اگر پهپاد آن‌ها را سرنگون می‌کنیم، ولی جرأت زدن پهپاد‌های ما را ندارد؛ اگر آمریکا مقابل ایران در میدان تقابل، تحریم و فشار اقتصادی و جنگ نرم قرار گرفته، قسمت اعظم آن به دلیل آن است که امروز اقتدار و توانمندی‌های نیرو‌های مسلح به ویژه سپاه را می‌بیند و می‌داند که سپاه می‌تواند با آن‌ها مقابله کند و این اراده را هم دارد.

اگر امروز سپاه با مجاهدت‌های امثال شهید طهرانی‌مقدم به این توانمندی موشکی نرسیده بود، آیا آمریکایی‌ها ما را راحت می‌گذاشتند؟ اگر در حوزه پهپادی، این پیشرفت‌های فعلی را نداشتیم، آمریکایی‌ها چه بلایی سر ما می‌آوردند؟ حال چرا سپاه تاکنون در برابر آمریکا موفق بوده است؟

ما در صنعت دفاعی، به فرامین فرمانده معظم کل قوا عمل کردیم؛ چون نیرو‌های مسلح مستقیماً زیر نظر ایشان قرار دارند، صنعت دفاعی هم با مدیریت ایشان اداره می‌شود؛ لذا این موضوع باعث شده تا صنعت دفاعی کشورمان امروز در اوج قدرت قرار بگیرد؛ اما هنوز هم بعد از گذشت ۴۰ سال در صنایع متعددی با اینکه نسبت به فناوری‌های دفاعی خیلی ساده‌تر هستند، مصرف‌کننده هستیم و حتی آنجایی هم که می‌گوییم تولید داخل داریم، در حقیقت مونتاژکننده هستیم.

ما موشک دو هزار کیلومتری نقطه‌زن می‌سازیم و دقیق هم به هدف اصابت می‌کند؛ امروز موشکی که قادر است از گنبد آهنین دشمنان عبور کند، به‌صورت انبوه آن هم در شرایط تحریمی می‌سازیم به نحوی که در یک رزمایش، تعداد پرشماری از آن‌ها را شلیک می‌کنیم؛ در حالی که در دنیا اکثر کشور‌ها حتی قدرت‌های نظامی، یک فروند موشک شلیک می‌کنند و تا دو سال درباره آن تبلیغات و مانور رسانه‌ای می‌دهند.

موشک‌های سپاه از گنبد آهنین دشمنان عبور می‌کند/ تمام تحرکات دشمن تحت رصد اطلاعاتی سپاه قرار دارد

در شرایطی که در کشور سایر صنایع حتی ساده نمی‌تواند خود را به این حد از پیشرفت برساند، چگونه سپاه توانسته به چنین پیشرفتی دست یابد؟ رمز این موفقیت در واقع تکیه به توان خود است؛ شهید طهرانی‌مقدم از ساخت گلوله خمپاره شروع کرد و به نقطه‌ای رسید که اکنون ایران از برترین نظام‌های موشکی در دنیاست و این همان موضوعی است که موجب عصبانیت دشمن شده است.

البته سپاه نه اینکه فقط موشک دارد، بلکه اگر لازم شد از آن استفاده هم می‌کند؛ ما اراده کردیم که پهپاد آمریکایی را بزنیم؛ هم توانستیم و هم وقتی اراده کردیم، زدیم؛ آن‌ها زمانی که سردار سلیمانی را به شهادت رساندند، گفتند مگر می‌شود کسی به آمریکا حمله کند؟ اما وقتی ایران پایگاه آن‌ها را در عراق موشک‌باران کرد، دیدند که می‌شود و دیدیم که آمریکا بعد از موشک‌باران عین‌الاسد از تهدیدات خود عقب‌نشینی کرد.

امروز سپاه به لحاظ نظامی در اوج اقتدار قرار دارد. سپاه در دهه اول انقلاب آموزش ندیده بود، زیرا فرمانهان این نهاد از کلاس درس دانشگاه به جبهه می‌رفتند و بعد از حضور در تعدادی عملیات، فرمانده می‌شدند؛ فرماندهان قرارگاه‌های سپاه در جبهه کجا آموزش دیده بودند؟ «باکری‌»ها، «زین‌الدین‌»ها و «همت‌»ها کجا آموزش دیده بودند؟ اما سپاه امروز به پیچیده‌ترین دانش‌های نظامی، فنی، اطلاعاتی و امنیتی مسلط است؛ اشراف اطلاعاتی سپاه به حدی است که تمام تحرکات دشمن و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را تحت رصد خود دارد.

اما آنچه از منظر شهید محلاتی عامل اصلی اقتدار سپاه شده، خداباوری، خدامحوری، خداشناسی، معنویت و ارزش‌های الهی است؛ این‌ها مواردی است که امام (ره) و شهید محلاتی بر آن تأکید داشتند و حتی مقام معظم رهبری هم تقریباً در تمام جلسات خود با سپاه، این عوامل را عوامل اقتدار سپاه معرفی می‌کنند.

الان با وجود همه تهاجم‌هایی که علیه بُعد معنوی پاسداران صورت گرفته، به فضل الهی وضع ما خوب است و همچنان سپاه از بهترین‌هاست؛ ارزش‌هایی در میان پاسداران جوان می‌بینم که در جای دیگری نمی‌بینم؛ به‌عنوان مثال یکی از آن‌ها «حججی» است که وقتی شهید می‌شود، همگان آن را می‌شناسند.

موشک‌های سپاه از گنبد آهنین دشمنان عبور می‌کند/ تمام تحرکات دشمن تحت رصد اطلاعاتی سپاه قرار دارد

سپاه امروز در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها آمادگی دارد تا در برابر هر خطری که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، حضور یابد و خود را برای مقابله با آن فدا کند؛ حتی اگر میدان نبرد نظامی هم نباشد، مثل میدان خدمت‌رسانی و سایر عرصه‌های مورد نیاز کشور و مردم که سپاه باز هم آن را چون پاسداری از انقلاب می‌داند، بدونِ اینکه به لباسی که پوشیده و درجه‌ای که دارد، توجه کند، در چنین میدان‌هایی همانند میدان جنگ همه‌جانبه وارد می‌شود.

دفاع‌پرس: سالروز شهادت آیت‌الله محلاتی روز روحانیت و دفاع مقدس نام‌گذاری شده است؛ با توجه به این نام‌گذاری بفرمایید که روحانیت در دفاع مقدس چه نقش و کارکردی داشت؟

روی این موضوع خیلی کار کردم تا جایی که هشت نقش را برای این موضوع قایل هستم؛ اولین نقشی که روحانیت در رابطه با دفاع مقدس داشته، نقش تبیین و تبلیغ است؛ روحانیت، چون هادی مردم بود، روی این موضوع پافشاری و تأکید داشت که مردم را به سمت دفاع مقدس سوق دهد.

نقش بعدی، موضوع روحیه بخشیدن به رزمندگان بود؛ روحانیت می‌دانست آنچه رزمندگان را در برابر دشمن سرسختی که تمام دنیا اعم از کشور‌های شرقی و غربی و منطقه‌ای پشت سر آن قرار داشت، پیروز می‌کند، داشتن روحیه و ایمان است؛ لذا بالابردن و تقویت روحیه جهادی، شهادت‌طلبی و فرهنگ عاشورایی کار‌هایی بود که روحانیت انجام می‌داد.

نقش دیگری که خیلی از روحانیون داشتند، نقش رزمندگی و پیشتازی عملی است؛ تعداد زیادی از چهار هزار روحانی که تقریباً شهادت آن‌ها برای ما به‌عنوان روحانی قطعی است، جزو نیرو‌های خط‌شکن بودند؛ یعنی این‌گونه نبود که به دیگران بگویند به جبهه‌ها بروید و خود در پشت جبهه‌ها باشند.

موشک‌های سپاه از گنبد آهنین دشمنان عبور می‌کند/ تمام تحرکات دشمن تحت رصد اطلاعاتی سپاه قرار دارد

نقش دیگری که برای مردم اهمیت داشت، نقش مشروعیت بخشیدن به دفاع مقدس بود؛ روحانیت با الهام از امام خمینی (ره) سربازان ایشان در بدنه جامعه بودند.

نقش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، نقش مدیریتی و فرماندهی است؛ تعدادی از روحانیون در میدان عملیات با مسئولیت‌هایی مانند فرماندهی قرارگاه، تیپ، لشکر، گردان و... حضور داشتند؛ به‌عنوان مثال حجت‌الاسلام «بشردوست» فرمانده قرارگاهی بود که حاج قاسم سلیمانی، احمد کاظمی، خرازی و... از فرماندهان تحت امر وی بودند. علاوه بر این، روحانیون در پشت جبهه در مدیریت کردن شهر‌ها هم فعالیت داشتند؛ به عبارت دیگر در مدیریت شهر‌ها و پشتیبانی از جبهه‌ها روحانیون نقش تعیین‌کننده مدیریتی داشتند.

پشتیبانی، نقش دیگری است که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد؛ طبق آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بدون تکرار در دفاع مقدس حضور داشتند، اما ۳۶ میلیون نفر پشت سر این افراد بودند که آن‌ها را پشتیبانی می‌کردند؛ روحانیت ملت را در پشت جبهه‌ها تبدیل به حامی رزمندگان کردند؛ چون کمک‌های مردمی از مساجد راه افتاد در واقع روحانیت، مساجد را به پایگاه‌های پشتیبانی و عقبه جبهه‌های جنگ تبدیل کرده بود.

تبدیل جبهه‌های جنگ به صحنه‌های آموزش هم از دیگر نقش‌های روحانیت در دوران دفاع مقدس است؛ در دوران جنگ روز‌های زیادی را در پدافند بودیم؛ لذا روحانیت در چنین مواقعی آموزش‌هایی را به رزمندگان ارائه می‌کرد. در واقع دفاع مقدس فقط دانشگاه معنوی نبود، بلکه دانشگاه معرفتی هم بود؛ بنابراین می‌توان گفت خیلی از معارف و انسان‌سازی‌ها در بُعد معرفتی در جبهه‌ها توسط روحانیون صورت گرفت.

اما مهم‌ترین نقشی که روحانیون در جبهه‌ها داشتند، نقش معنویت‌افزایی بود. روحانیت می‌دانست آنچه رزمندگان را استوار می‌کند، افزایش معنویت آن‌هاست. با توجه به این موضوع، خاطره‌ای را از شهید جهان‌آرا ذکر می‌کنم و آن اینکه وی یک هفته قبل از شهادتش به بنده گفت اگر قم خدمت آیت‌الله مشکینی رفتی ـ ایشان مرا می‌شناسد ـ با رساندن سلامِ من به ایشان بفرمایید که ما فرماندهان در جبهه خیلی که تلاش کنیم، دو کار را می‌توانیم انجام دهیم؛ یکی پُر کردن سلاح رزمندگان از گلوله و مهمات و دیگر تأمین خورد و خوراک آن‌ها؛ اما اینجا نه شکم پُر و نه سلاح پُر است که می‌جنگد، بلکه اینجا ایمان پُر می‌جنگد که پُر کردن آن هم با شما روحانیون است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار