یادداشت/ هادی افقهی

دلیل اصرار رهبر کاتولیک‌های جهان برای دیدار با آیت الله سیستانی

ظاهرا رهبر كاتوليک‌های جهان حرف جدیدی برای گفتن نداشت ولی باید دقت کنید لا به لای صحبت‌های رسمی و اتوکشیده پاپ چه کدها و پیامهای را برای چه کسانی با خود به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۴۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 08March 2021

دلیل اصرار  رهبر كاتوليك‌های جهان برای بازدید از عراق چی بود؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس ـ هادی افقهی تحلیلگر مسائل منطقه؛ پاپ فرانسيس رهبر كاتوليک‌های جهان، سفری که به عراق برای اولین بار داشت می‌توان سفری ابهام اور و شک برانگیز برشمرد که یکسری اهدافی را بصورت روتین و سنتی معمولاً در این سفرها اعلام می‌کنند.

یکسری اهداف پشت پرده می‌تواند باشد. اول، ایجاد شکاف در دیوار اقتدار شیعه است، دوم، بسترسازی برای زمینه عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با عراق است.

این بدبینانه ترین شکل اهداف پشت پرده است. اهداف علنی این سفر، پاپ به‌عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان که چند ملیون آدم از ایشان پیروی می‌کنند، حامل پیام صلح و دوستی و عدالتخواهی و مبارزه با تروریسم و بی‌عدالتی و ایجاد تفاهم و گفتمان آشتی جویانه و توحید ادیان است. این در خوشبینانه ترین حالت است. خود سفر هم طرفداران سختی داشت من جمله دولت عراق و منتقدین تندی که مخالف این سفر بودند.

هر یک دلایل خاص خود را مطرح می‌کنند که چرا در این شرایط الان پاپ اصرار می‌کند به عراق بیاید، مگر نمی‌داند الان عراق به شدت تحت تاثیر کرونای انگلیسی قرار دارد، وضع عراق ناامن است، عملیات آمریکایی‌ها در منطقه مرزی سوریه اخیراً موجب به شهادت رسیدن رزمندگان حشدالشعبی شده، مقاومت اسلامی بلافاصله پایگاه عین‌الاسد را مورد تهاجم ده موشک کاتیوشا قرار داد و عده‌ای از آن سو کشته و زخمی شدند.

در شهر الاناصریه مرتب تحرکات خونین است و ایشان اصرار دارند از شهر ناصریه بازدید کنند. در این شرایط اصرار پاپ برای بازدید از عراق در واقع ذهن هر بیننده را تحریک می‌کند. چرا پاپ الان اصرار به بازدید عراق دارد؟!

مسئله دیگر، دیدار با آیت‌الله سیستانی رهبر شیعیان عراق، بود. مسئله دیگر نحوه استقبال از پاپ که بسیار پرهزینه بود علی‌رغم اینکه عراق با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و تمام مخارج این سفر را دولت عراق تقبل کرده است. مسئله بعدی، اساساً چه کسی این دعوت را طراحی و مدیریت کرده و پیشنهاد داده است. دولت عراق یعنی آقای برهم صالح، رئیس جمهور عراق، این دعوت را از پاپ بعمل آورده است یا واتیکان پیشنهاد این دعوت را کرده و عراق هم پذیرفته است؟ تا جایی که شواهد نشان میدهد واتیکان درخواست کرده که جناب پاپ اصرار دارد از عراق بازدید کند.

اگر این باشد پس نشان می‌دهد واتیکان با طراحی و هدفگذاری قبلی و با برنامه دقیق و حساب شده می‌خواهد به عراق بیاید. اگر ابتدائاً دولت عراق از آقای پاپ دعوت کرده قطعاً باید با آمریکا و تا حدودی با رژیم صهیونیستی هماهنگ باشد که حرفی علیه حضور آمریکا در عراق بیان نشود، حرفی علیه اسرائیل و فلسطین بیان نشود و ده‌ها اما و اگر دیگر هم وجود دارد.

ظاهرا رهبر كاتوليک‌های جهان حرف جدیدی برای گفتن نداشت ولی باید دقت کنید لا به لای صحبت‌های رسمی و اتوکشیده پاپ چه کدها و پیام‌های را برای چه کسانی با خود به ارمغان آورده است. یکی از مسائلی که پاپ روی این تاکید می‌کرد گفت‌وگوی ادیان بود. دیانت یهودیت و مسیحیت و اسلام را مطرح می‌کند. این ساده‌ترین و متعارف‌ترین و کم خطرترین روزنه برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی است چون اسرائیل دین یهودیت دارد.

اینها نمی‌گویند با صهیونیست‌ها گفتمان دینی داشته باشید، بلکه از یهودیت نام می‌برد که امروز یهودیت در مشت صهیونیست‌ها است. این خیلی حس کاوشگران و کنشگران و تحلیلگران منطقه و عراق را برانگیخت. این مسئله که با هوشمندی کامل آیت‌الله سیستانی طبق همیشه با آن برخورد کرد مسئله فلسطین بود. یعنی به صورت غیرمستقیم به جناب پاپ بیان کرد اگر برای عادی سازی مسئله اسرائیل آمده‌اید راه این بسته است؛ لذا ایشان بیان کرد ان‌شاالله همه دست به دست هم دهیم که رفع ظلم، کشتار، بی‌عدالتی و تضییع حقوق ملت‌ها صورت گیرد مخصوصاً حقوق ملت فلسطین! این جمله موضع و پیام خود را صری و شفاف از سوی آیت‌الله سیستانی مطرح کرد که اگر کسی پیامی به شما داده که به ما برسانید و بستر را برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی مطرح کنید این راه بسته است.

مسئله مهم دیگر این است که برخی از منتقدین، معتقدند سفر جناب پاپ و دیدار با آیت‌الله سیستانی نوعی هوشمندی شیطنت آمیز دارد که بگوید مرکز ثقل تشییع ایران نیست، بلکه این عراق است و مشخصاً نجف و بالاخص آیت‌الله سیستانی است. چنین القایی را حتی برخی از رسانه‌ها در فضای مجازی مطرح کردند. برای این که خیلی وقت است که استعمار می‌خواهد گسل و شکاف و ترکی و نفاقی بین حوزه نجف و حوزه علمیه قم بیان کند. در اینجا مسئله صرف حوزه نیست بلکه جایگاه انقلاب اسلامی است که امروز پرچم مبارزه با صهیونیست را به دوش می‌کشد. به لحاظ ارزشی اگر نگاه کنیم جمله مهمی را آیت‌الله سیستانی به جناب پاپ بیان کردند که ملت فلسطین و حقوق ملت فلسطین مطرح است ولی در ایران فقط به این مسئله بسنده نکرده است گرچه این حرف ارزشمند است اما عملاً در کنار مردم فلسطین علیه صهیونیست می‌جنگد و با دهان پر می‌گوید ما از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنم تا مردم فلسطین به حقوق حقه خود برسند. این شیطنت دنبال این است که این شکاف را ایجاد کند و مرکز ثقل و دیدگاه‌ها و انظار را متوجه نجف کنید که اینجا کانون تشیع است.

 دید مثبت این دیدار با آیت‌الله سیستانی اعتراف جناب پاپ به این است که این شیعیان بودند که با تشکیل حشدالشعبی و نبردی که با داعش کردند جلوی کشتار مسیحیان را گرفتند که این بعد مثبت این دیدار است. صحنه این دیدار بسیار پر پیام بود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار