جهانگیری در مراسم رونمایی از سامانه جامع اراضی:

گلوگاه‌های فساد باید از بین بروند

معاون اول رئیس‌ جمهور با تاکید بر پاک شدن لکه ننگ فساد از دامن نظام، گفت: باید گلوگاه‌ها و امضاهای طلایی فساد را شناسایی کنیم.
کد خبر: ۴۴۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ - 08March 2021

لکه فساد باید از دامن نظام پاک شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری امروز (دوشنبه) در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور، اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و سال‌هایی که نزولات جوی کاهش می‌یابد زندگی و اقتصاد ایران تحت فشار قرار می‌گیرد و گاهی با پدیده تنش کم آبی در شهرهای بزرگ مواجه می‌شویم.

وی با ابراز تأسف از کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری، افزود: این مسئله دغدغه و نگرانی‌هایی جدی به دنبال دارد. البته در سال‌های پر آبی نیز ما با پدیده سیلاب‌ها مواجه هستیم که نمونه آن در بهار سال ۱۳۹۸ رخ داد و مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد. هنگامی که با پدیده فرونشست زمین روبرو هستیم یا به خاطر خشک شدن چشمه‌ها و قنوات، تخلیه روستاها و مهاجرت رخ می‌دهد یا اقتصاد خانوارها به خاطر کاهش سطح زیر کشت دچار آسیب می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که موضوع مدیریت مصرف منابع آبی موضوعی مهم است و باید راهکارهای جدی برای آن پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی دولت تدبیر و امید موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه در اثر کم آبی بود، گفت: این مسئله می‌توانست زندگی ۲۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه در حال حاضر تالاب‌های مهم یا خشک شده‌اند یا به سمت نابودی پیش می‌روند. مسئله ریزگردها در خوزستان در مقطعی بسیار دشوار شد و در سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های کویری شاهد بادهایی هستیم که در اثر آن جاده‌ها زیر شن مدفون شده و زندگی مردم آسیب می‌بیند.

جهانگیری تصریح کرد: هر ایرانی که نسبت به آینده کشور دلسوز و علاقمند است باید به منابع طبیعی کشور حساسیت داشته باشد. البته در این دولت نشان داده شد که می‌توان بعضی از مشکلات بزرگ مانند دریاچه ارومیه را با تدبیر و همکاری برطرف کرد. وقتی اولین مصوبه دولت برای احیای دریاچه ارومیه صادر شد، برخی کارشناسان در رسانه‌ها این تصمیم را مورد تمسخر قرار دادند اما دولت نشان داد این تصور که دولت نمی‌تواند سالانه چند هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه اختصاص دهد را باطل کرد. اگر ستادهایی که برای احیا ایجاد می‌شود، مدیرانش پای کار بیایند و برای اجرای مصوبات ایستادگی کنند، کارها درست می‌شود. به فضل الهی می‌توان با اطمینان گفت که دریاچه ارومیه از مرحله خطر عبور کرده است و این در شرایطی است که در روزهای آینده تونل بزرگی که آب بیشتری به دریاچه خواهد رساند به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد تالاب‌ها برای صیانت از تالاب انزلی، میان کاله و خلیج گرگان برنامه سه تا هفت ساله تنظیم شد، گفت: در این برنامه وظیفه دستگاه‌های اصلی و همکار و نیز بازه زمانی که طرح باید به ثمر بنشیند، مشخص شده است.

معاون اول رئیس‌ جمهور افزود: خوشبختانه ستادی نیز برای احیای جنگل‌ها ایجاد شد. ایران دو محدوده جنگلی بسیار مهم یعنی جنگل‌های شمال و جنگل‌های زاگرس دارد که باید مانند جان خودمان از آنها حفاظت کنیم. اینکه برخی می‌گویند برخی از جنگل‌ها وقف شده شوخی است، جنگل‌ها انفال و متعلق به ملت و ملک مشاع مردم ایران است و باید از آنها دفاع و حراست کنیم.

جهانگیری افزود: نظر فقهی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این باره مشخص است. دولت نیز برای حل مسئله مصوبه‌ای ارسال کرده است. اینکه برخی می‌گویند کوه دماوند جزو موقوفات است سخنی است که فقط برای آزار روح مردم ایران بیان می‌شود. ایران برای ماندگاری وابسته به منابع طبیعی خود است و منابع طبیعی متعلق به نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه لایحه و برنامه‌های خوبی برای صیانت از جنگل‌های شمال ارائه شده است، گفت: در نخستین جلسه ستاد نجات زاگرس نیز همه نسبت به آسیب درختان منطقه بر اثر بیماری خاص نگرانی و دغدغه داشتند. در آن جلسه گفتم مکلف هستید از هر کارشناسی در داخل و خارج استفاده کنید تا این جنگل نجات پیدا کند. درختان زاگرس با اهمیت و دارای قدمت هستند و بخش وسیعی از ایران در دامنه زاگرس زندگی می‌کند و باید از آنجا صیانت کنیم.

معاون اول رئیس‌ جمهور با تجلیل از کسانی که جان خود را برای دفاع از محیط زیست از دست داده‌اند، گفت: وقتی شنیده می‌شود که کسی برای مهار آتش جان خود را از دست می‌دهد، جا دارد که انسان در برابر چنین افراد فداکاری سر تعظیم فرود بیاورد. وقتی جوانی به نام البرز در دامن زاگرس جان خود را از دست می‌دهد که اتفاقاً شنیدم که از خانواده‌های مستضعف نیز می‌باشد باید به این انسان‌ها احترام گذاشت.

جهانگیری با اشاره به طراوت تالاب‌های شادگان و هورالهویزه، گفت: این تالاب‌ها مایه شادابی و ممانعت از ریزگردها در استان خوزستان هستند. باید برای بیابان زدایی در کشور اتفاقات مهمی رخ دهد. امروز در اطراف کاشان جنگل‌هایی ایجاد شده که مانع از حرکت شن‌های روان می‌شود. این طرح‌ها باید در سراسر کشور حمایت شوند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها