چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۲۳

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد؛ مبدأ عروج رزمندگان خراسانی به آوردگاه‌های حماسه و جهاد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرودگاه مشهد در مقاطع مختلف نقش مهمی در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا کرد که در این راستا می‌توان به پشتیبانی جنگ و اعزام رزمندگان خراسانی به مناطق عملیاتی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.
کد خبر: ۴۴۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ - 12March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند؛ به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشتند.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، پرداخته‌ایم. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

فرودگاه شهیدهاشمی‌نژاد
در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی، فرودگاه شهر مشهد، تنها باند خاکی برای فرود هواپیماهای کوچک نظامی، واقع در میدان ۱۵ خرداد بوده است. در سال ۱۳۳۰ فرودگاه، در محل زائرسرای فعلی سازمان هواپیمایی کشوری واقع در میدان فرودگاه، احداث شد.

در سال ۱۳۴۶ بهسازی باندهای جدید از نوع بتن انجام شد و همچنین پایگاه شکاری نیروی هوائی ارتش مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در سال ۱۳۵۷ در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش پروازها و ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، پارکینگ و پایانه‌ی جدید، برج مراقبت پرواز و ساختمان‌های جانبی فرودگاه جدید به‌صورت ناقص مورد استفاده قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرودگاه مشهد در مقاطع مختلف نقش مهمی در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا کرد که در این راستا می‌توان به اعزام رزمندگان خراسانی به مناطق عملیاتی، انتقال کمک‌های مردمی به خطوط مقدم جبهه، انتقال مجروحین از شهرهای پشت جبهه به مشهد در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.

نام فرودگاه بین‌المللی مشهد در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۷۰، به نام مجاهد شهید «عبدالکریم هاشمی‌نژاد» مزیّن شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار